Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

hayes

hayes 22 jan 2020 19:31

SqueeZer schreef: 22 jan 2020 13:36 Iemand een tip voor een goede snelle band die voornamelijk op slechte asfalt en betonvakken met mogelijk veel vuil en slijk (klei) op, kasseien en losse ondergrond (gravé) gaat gebruikt worden met maatje 32 mm van breedte?

Voorbeeld van losse ondergrond die ik vaak tegenkom in de regio:

Afbeelding

Is voornamelijk bedoeld om in de westhoek en Vlaamse Ardennen in de wintermaanden, de wegen liggen hier zowiezo al slecht en in de wintermaanden verbeterd dit niet met modder en vuil op de baan.

Op dit moment heb ik ter test de Pirelli Cinturato velo TLR 32 mm op mijn wielen zitten maar ik heb het gevoel dat er nog net iets meer grip op slechte stukken bij mag.
De gravel van de foto (is dit de Frontzate Diksmuide-Npt?) kan in principe zelfs met baanbandjes.

Ik reed destijds met Continental Contact Speed. Fijne bandjes, ideaal voor lichte gravel en slecht asfalt. En voor nog geen 20 euro ook goedkoop. Ook zo goed als nooit lek mee gereden.

Afbeelding

De WTB Riddler (wel in min. 37 denk ik) is hier ook echt wel geschikt voor.
Op (natte) kasseien ga je bijna nooit grip hebben. Da's balanceren ;)

hayes

hayes 22 jan 2020 20:26

Ah, de route kende ik nog niet. Gaan we eens proberen.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 22 jan 2020 20:47

SqueeZer schreef: 22 jan 2020 13:36 Iemand een tip voor een goede snelle band die voornamelijk op slechte asfalt en betonvakken met mogelijk veel vuil en slijk (klei) op, kasseien en losse ondergrond (gravé) gaat gebruikt worden met maatje 32 mm van breedte?
Continental Speed King CX 32mm

Die Cinturato staat ook wel op m'n lijstje voor Roubaix.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 23 jan 2020 08:30

serbak schreef: 22 jan 2020 13:40 De G-One is er in vele uitvoeringen ...
Inderdaad. Naast Performance vs. Evolution zijn ze er ook in verschillende types profiel: Allround, Speed (minimale noppen) en Bite (iets grovere noppen met meer tussenafstand).

Mombergo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2015 17:54
Locatie: Enschede

Mombergo 23 jan 2020 08:46

Ik rij in deze periode van het jaar met WTB Resolute 42mm. een band met veel grip die ook redelijk goed bolt op het asfalt.. Gok dat ik deze nu het hele jaar laat zitten voor de deelname aan Bartje200!

sidenote is dat ik mij wel veel begeef op mtb tracks en crossen ermee rij. in de zomer reed ik normaal met WTB Riddlers 37mm, maar die voldoen niet bij een beetje modder (zoals de meeste gravelbanden)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2020 10:17

Als je met de gravelracer veel onverhard rijd houd dan niet per se vast aan twee dezelfde banden.
Op de MTB zijn er maar heel weinig die voor en achter op dezelfde banden rijden.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 23 jan 2020 10:22

G-One allround evo in 40 en 35mm. Rollen over asfalt helemaal prima. Droge onverharde ondergrond gaat erg goed. Ik snap het negatieve commentaar niet zo... Maar rijd 80/20 asfalt/gravel. :idea:

De G-One Speed versie rolt nog wat beter, alleen tsjaa.. zonder noppen. :roll: Brachten mij zonder moeite in Kopenhagen.

Challenge Strada Bianca in 36mm is een brede slick, eigenlijk alleen voor over slecht asfalt en grindpaadjes, maar voor mij een prima winterband.

Panaracer GravelKing SK: redelijk gelijk aan de G-One allround. Wat trager op asfalt, wel meer grip offroad.

Compass/Herse Barlow Pass: HEAVEN! Dit rolt uit de kunst. Alleen wat gevoelig en geen noppen. Maar het is het een of t ander. :lol:

Aardige bandenverzameling als ik t zo zie.......
In de wachtkamer: Chalenge Dune lijkt mij een vlot en smal (voor mij) bandje.
Voor op fietsvakantie, ook op de wensenlijst: WTB ByWay 700x40
WiND 56 - 2020

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 23 jan 2020 11:27

Zwaarder trappen is natuurlijk ook gewoon een goede training ;) zo praat ik het voor mezelf maar goed.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 23 jan 2020 12:56

jwkeij schreef: 23 jan 2020 10:22 Compass/Herse Barlow Pass: HEAVEN! Dit rolt uit de kunst. Alleen wat gevoelig en geen noppen. Maar het is het een of t ander. :lol:
Heb je ervaring met Rene Herse banden in een tubeless set-up? Ik heb begrepen dat die wat lastig luchtdicht te krijgen zijn.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 jan 2020 13:11

Challenge Gravel Grinder ook prima bandje maar slijt snel en stenen steken band snel lek.

Op m'n 27,5" wielset heb ik voor Schwalbe Racing Ralph / achter Schwalbe Rocket Ron (beide 2.1")
Die gebruik ik vooral als het modderig onverhard is, zoals nu zegmaar.
Kan je net ff wat meer mee gooien en smijten/door plassen rijden zonder bang te zijn dat je wegglijd in de bochten.
En op dit moment ook voor woon-werk waar ze net ff wat meer weerstand geven. (opzich prima met dit weer, zelfde inspanning als je wat minder hard gaat)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2020 13:51

Voor echte gravel gebruik ik ook de Challenge Gravel Grinder (42mm, tubeless). Slijten vrij snel maar voor de rest aangename bandjes. Ik heb er ook Parijs-Roubaix mee gereden, ging best vlot, ook op het asfalt.
Deze zomer zal ik ze gebruiken voor de gravel ritjes.

In de winter, op veldtoertochten en MTB-tochten, gebruik ik Conti Mountainking in 2.1 (27.5"), die zijn in de modder toch een stuk aangenamer (maar op asfalt wel trager), Achterband slijt wel vrij snel op asfalt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 23 jan 2020 18:46

Gewoon een scheut latex extra in die Compass gieten. Na 4 dagen wel wat bijpompen.
WiND 56 - 2020

Plaats reactie