Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jul 2021 19:01

Wel als je er tenminste één neemt met een drukvat, liefst 24 liter of meer. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 jul 2021 20:04

Orlok schreef: 07 jul 2021 19:01 Wel als je er tenminste één neemt met een drukvat, liefst 24 liter of meer. ;)
Dit druk vat moet je dan wel 24/7 onder druk houden anders ben je altijd te laat.

Eerst eens proberen met je voetpomp, of met zo'n tussen vat als die van schwalbe.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 jul 2021 10:22

Een drukvat van een compressor staat altijd 24/7 onder druk, tenminste . . . . dat is wel de bedoeling. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 08 jul 2021 15:23

Klopt, het beetje lucht wat dan tussentijds lekt. Dan slaat je compressor aan om weer bij te duwen.
Net midden in de nacht.

Bedankt buurman ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 aug 2021 21:13

Iemand nog een tip voor gravelbanden voor droog medium weertje. Geen blubber stroken of moeilijke ATB routes. Op mijn DT C1850 wielen heb ik WTB raddlers liggen in 40mm, die ik in de heeft winter wil gebruiken.

Ik zoek wel iets van de volgende merken ivm hookless rims : Schwalbe, Panaracer of Pirelli en dan min 35mm en liefst 40 of 42mm. Ik zat te denken aan de semi stick van Panaracer maar die krijgt niet de beste reviews. Pirelli Cinturato Gravel H is voor mij ook een optie - maar waar te koop momenteel ?

Edit - ik zag de review van Havana, en besloten de Pirelli Cinturato Gravel H te bestellen - op voorraad gevonden bij Correct in R'dam - geheel zwart zo als Havana zou goedkeuren.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 aug 2021 21:44

👍🏻👍🏻😂

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 aug 2021 10:02

Tijdje terug heb ik de ERE Research Tenaci banden gekocht. Na met veel plezier lang op de WTB By Way gereden te hebben (650B), wilde ik eens wat anders proberen op een 28inch velg.
Dat werd niet echt een succes:
* Ik rijd veel lek met deze band. Ongeveer iedere 200-300km lijkt het wel raak te zijn.
* Moeizaam worden de gaatjes gedicht met latex, en soms gaat het gedichte lek na verloop van tijd toch weer lekken (misschien werkt de combi latex en deze band niet).
* De band verliest veel lucht/druk, waardoor je voor iedere rit opnieuw mag pompen. Ik loop al een tijdje mee in het tubeless circuit en heb alles uit de kast gehaald om dit op te lossen. Dat is niet gelukt.
* De band is niet noemenswaardig sneller en heeft zeker niet meer grip.
Dit setje zit inmiddels weer in een wieltas....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 25 aug 2021 17:42

Na een goede 2500km op de Challenge Getaway over van allerlei soorten ondergrond kan ik wel een aantal conclusies trekken.

Montage was een drama. Zelfs één kant op de velg krijgen was al een ramp. Heeft me ongeveer 2 uur per band gekost, alle trucjes toegepast.
Toen ze er eenmaal op lagen ging het tubeless krijgen wel super snel. Ze zijn uit de doos al nagenoeg luchtdicht.
Moet wel voor elke rit de bandenspanning controleren. Verliest toch wel wat druk.

Met mijn 90kg en 24mm interne velg breedte is de ideale druk 1.7 bar. Je hebt dan de voordelen van het soepele karkas en voldoende demping voor het ruigere werk. Bij een lagere spanning kan de wang mij niet meer dragen en dan krijg je het in de single tracks erg druk.

Profiel biedt voldoende grip bij een harde ondergrond, en loopt nagenoeg geruisloos. Ik kan ondanks mijn zeer matige wielrenner capaciteiten goed meekomen met de wielrenners.
Op alle andere ondergronden zijn er betere banden. In modder loopt het profiel snel vol en is de grip dan verdwenen.
Bij los over hard en gravel gaat de band al snel glijden. Ik vind het moeilijk om de band dan goed aan te voelen. Heb er dan zeker geen fijn gevoel bij.
Diep mul zand gaat dan wel weer redelijk.

Levensduur is boven verwachting goed. Heb er nu 2500km op staan en ik zie nog geen noemenswaardige slijtage. Daar heeft Challenge zeker stappen gezet.

Zou ik ze weer kopen? Ik weet het niet, ik ga eerst nog een Rene Herse uitproberen.
16299049004697563191238906093805.jpg

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 aug 2021 20:41

Los over hard en gravel zijn altijd moeilijk, maar aan dit profiel kan je al zien dat deze band daar slecht in is.

Als je een band wilt hebben die daar goed is zal het tegen eerste over vrijwel de hele band eenzelfde profiel moeten hebben.

Deze band zijn twee in een. Een vol loopvlak voor minder weerstand en noppen op de wang voor de grip, dat soort banden geven zelden vertrouwen.

Daarnaast staat de uiterste rij te ver, het had een schwalbe kunnen zijn :)
Die hebben dat nu verbeterd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 aug 2021 08:19

Lijkt een beetje op Grifo profiel voor de cyclocross.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 26 aug 2021 09:22

JoostG schreef: 25 aug 2021 10:02 Tijdje terug heb ik de ERE Research Tenaci banden gekocht. Na met veel plezier lang op de WTB By Way gereden te hebben (650B), wilde ik eens wat anders proberen op een 28inch velg.
Dat werd niet echt een succes:
* Ik rijd veel lek met deze band. Ongeveer iedere 200-300km lijkt het wel raak te zijn.
* Moeizaam worden de gaatjes gedicht met latex, en soms gaat het gedichte lek na verloop van tijd toch weer lekken (misschien werkt de combi latex en deze band niet).
* De band verliest veel lucht/druk, waardoor je voor iedere rit opnieuw mag pompen. Ik loop al een tijdje mee in het tubeless circuit en heb alles uit de kast gehaald om dit op te lossen. Dat is niet gelukt.
* De band is niet noemenswaardig sneller en heeft zeker niet meer grip.
Dit setje zit inmiddels weer in een wieltas....
Ik ben eigenlijk ook niet zo enthousiast over de Tenaci's 44mm. Ze blijven bij mij niet goed op druk. Had ze gekocht omdat ik iets minder profiel wilde voor mijn woon-werk ritten, maar wel wilde kunnen blijven gravelen.

T.o.v. van mijn Teravail Cannonball's 42mm (light&supple) lopen ze niet merkbaar lichter. En lijken ze ook wat stugger. Voornamelijk rijd ik er verhard mee met woon-werk ritten. Gaat op zich prima, ook gravelen gaat prima. Grootste nadeel vind ik dat ze niet goed op druk blijven. Bij een lange gravelrit 6u plus ritten zijn ze een flink stuk zachter. Dat merk ik ook na een werkdag. 's Morgens opgepompt, maar terug naar huis een stukje zachter. Tijdens bouncy gravelritten gaat dit nog een stuk sneller.

Ik heb al andere sealants geprobeerd naast Stans. Nu met Peaty's erin. De achterband lijkt nu iets harder te blijven, maar de voorband loopt nog steeds langzaam leeg in dag.

Zit er aan te denken om de Cannonballs weer te monteren, want zoveel langzamer rijden die ook niet op verhard. Qua breedte scheelt het ook niet echt veel.

Volgende band wordt waarschijnlijk een Teravail Washburn of Rampart, misschien wel een combi van die 2 in 42mm breedte.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2021 10:51

Die ERE Research zijn toch gewoon Panaracer banden? Of was het Challenge? Ik ben de draad even kwijt, maar volgens mij zei Mackers zoiets.

Plaats reactie