Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jul 2020 08:26

Philippos schreef: 09 jul 2020 08:07
havana schreef: 07 jul 2020 19:44 Bij zitten er gewoon pinholen in de wang. Die hufters van R2 bike verkopen gewoon B-kwaliteit.
Ik heb ze elders gekocht. Zij zullen ook wel hufters zijn want die van mij blijven ook niet op spanning. Maandag was de voorband leeg. Extra sealant erin en oppompen maar weer... Wel hele fijne banden om mee te fietsen.
Met de riek gelost, zeggen wij hier! :D

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 09 jul 2020 09:06

Thanks JoostG:-)

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 04 aug 2020 23:05

Heb sinds kort gravelbanden van Continental. Terra Trail voor en Terra speed achter. Beide in 40mm en voor het eerst gekozen voor ‘mtb setup’ (voor wat meer nop dan achter). Tubeless maken op DT Swiss CR1400 wielen was zo gebeurd en de banden blijven mooi op druk. Ik woon in Denemarken en rij vrij veel ‘zware’ gravel. Tot op heden heel tevreden over grip, rolweerstand (zowel op verhard als onverhard) en lekbestendigheid. Banden hebben wel wat druk nodig (>3 bar bij 75kg) om naar mijn smaak lekker aan te voelen. Hiervoor heb ik vele probleemloze km’s op Schwalbe G-One bites gereden (die konden met minder druk gereden worden) maar was ik niet echt onder de indruk van de grip. Ook heb ik Panaracer Gravelking SK geprobeerd, loopt echt lekker op zowel verhard als onverhard en heeft een mooi soort grip en voorspelbaarheid. Helaas met een bd twee banden extreem veel problemen gehad. Kon deze niet tubeless krijgen (geprobeerd op verschillende wielsets) en heel vaak lekgereden, met de andere band van het setje nooit problemen gehad maar toch na paar 100km besloten te wisselen naar de Continentals. In NL heb ik ook lang gereden op Challenge Gravelgrinder, fijne band, doet alles goed maar slijt wel snel bij gebruik op de weg. Tot zover mijn ervaringen

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 05 aug 2020 10:56

Hier de WTB Riddler.
Slijt zeer snel, "gelost met de hooivork", lijken vrij zwaar te lopen op de weg en de grip is niet overtuigend.

Ik vergelijk ze met Thunderburts of tattoo light op de mtb.

Ik twijfel nu tussen gravelking of G-one

LethalP
Forum-lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 05 aug 2020 12:05

Hier ook nog een ervaring en vraag over de WTB's.
Afgelopen zondag met de Nano TCS veel gravel en bos gezien, bij thuiskomst zie ik dat er een scheur is ontstaan in het karkas iets onder de velgrand.
Gezien de rit wel een beetje op de limiet was vermoed ik door onoplettendheid langs een boomwortel geschraapt.

De bandjes zijn nog niet zo oud, dus gewoon pech? Of zijn de ervaringen met de WTB's dat ze gewoon niet zo duurzaam zijn?

MichaelN1986
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2020 20:27

MichaelN1986 20 aug 2020 20:41

Hoi ik ben een beginnende fietser en heb sinds kort een gravelbike (eerste fiets) . Een Cannondale topstone sora. Bij de keus voor de fiets heb ik mij niet goed ingelezen. Ik zocht een (race)fiets waarbij de kans op een lekke band minimaal was. Alhoewel ik de Gravelbike leuk vind en het fietsen bevalt wil ik toch wat sneller fietsen op asfalt. Op gravelpaden wil ik wel kunnen blijven fietsen, maar dit zijn paden wasr ik ook gewoon racefietsen met veel dunnere bandjes zie.

Omdat ik niet het budget heb om naast de gravelbike een goeie racefiets te kopen zat ik te lezen over een bandenwissel.

De Cannondale heeft CX 20 disc velgen met 700x37c WTB riddler banden.

Welke banden zou ik kunnen gebruiken om meer in een endurance racesetting te komen en heel zo nu en dan een licht gravelpad mee te pakken. Zelf zat ik aan een 30 of32mm brede band te denken, maar geen idee welke. Ook weet ik niet zeker of dat past, maar na het lezen op dit forum vermoed ik dat het wel kan. De interne breedte vab de CX20 disc velgen kon ik niet terug vinden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gr,
Michael

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 21 aug 2020 19:25

Schwalbe durano 28mm. Had ik op mijn Scott, prima om een gravelpad mee te pakken, maar ook om gewon door te fietsen op de weg.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 21 aug 2020 22:06

Ik zou 32 mm pakken de gp5000, verschil op asfalt is klein met 28mm en op de gravel stukken beter

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 aug 2020 08:50

Ik heb de WTB Ridder 37mm ook op m'n gravelbike liggen, wel de tubeless uitvoering, en die gaan ook op het asfalt als een speer!
Ik zou die eerst opgebruiken, verschil met een hardcore racebandje is echt niet zo groot...
Ze zijn ook als een van de lichtst lopende gravelbanden getest op asfalt!

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 22 aug 2020 13:00

Als je zo nu en dan een gravelpad meepakt is alles boven de 28 een beetje over de top. Vraag is ook nog wat er met gravel bedoeld worden.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 22 aug 2020 19:22

Ik heb een 38 mm pathfinder binnenband maar geen correcte binnenband .
Ik heb wel een 28-32 mm of een 40-62 binnenband.
Het zal beiden niet optimaal zijn maar wat is jullie advies?Ik wilde morgen een gravelparcour afleggen maar achterband is lek en geen reserve meer🙈
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 23 aug 2020 09:58

NuitKor schreef: 22 jun 2020 09:28 Iemand ervaring met gravelbanden van Hutchinson? Ik zag dat Niki Terpstra de Dirty Kanzalled reed op de overide: https://www.cxmagazine.com/hutchinson-o ... view-35-38

Ze hebben ook nog een ander type in het gamma. Deze heeft iets meer profiel: https://www.futurumshop.nl/hutchinson-t ... -tan.phtml

Beide banden zijn TLR en erg betaalbaar.
ik ga de Overide's proberen!

ik had challenge strada bianca's in 36mm gekocht, maar die lekken lucht op diverse plekken op de overgang van velg naar band.
op 2 verschillende wielsets geprobeerd, dezelfde klacht.
heb me wezenloos geschud en gedraaid. ruim 50ml latex per band, rondje rijden, wielen plat op een emmer... en dan bij beide wielsets hetzelfde resulaat: in een nacht < 0,5bar of helemaal plat. het gekke is dat er geen sealant zichtbaar is, maar hij ondanks dat er genoeg latex in zit, alleen lucht lekt...
banden gaan retour.
geen idee of ik 2 beroerde exemplaren had, ik lees nergens dat de Challenge tlr banden niet goed tubeless te krijgen zijn.

Maar goed, de Huchinson Overide 35mm gaat het worden... ik ben heel benieuwd (ik rijd behoorlijk wat asfalt, maar pak ook graag de lokale mtb-routes en gravelpaden mee).
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Plaats reactie