Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

jelgervandermeer
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20

jelgervandermeer 26 jan 2020 22:33

Ik heb nu zo'n 1,5 jaar Panaracer Gravelking SK (43-622) met blauw profiel op mijn gravelfiets (ik rijd met binnenband). Ze zien er goed uit en vooral belangrijk, ze rijden erg goed, met name op harde ondergrond (on and off road). Ik rijd er mee over gravel, bospaden, op de weg en op strand. Alleen bij hele zachte ondergrond mis je wel eens wat grip, maar dan moet het wel heel gek zijn (mul zand, blubber). Ik rijd meestal op 2,5 bar, waardoor je prima demping hebt met zulke grote banden. De banden lijken ook erg slijtvast te zijn.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 26 jan 2020 23:26

Je zou de Challenge Chicane 33 mm kunnen proberen, Ze zijn er in diverse varianten, ik gebruik gewoon de goedkoopste en ben er goed over te spreken. Challenge heeft ook nog de gravel grinder.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2020 14:00

jelgervandermeer schreef: 26 jan 2020 22:33 Ik heb nu zo'n 1,5 jaar Panaracer Gravelking SK (43-622)
Heeft mijn fietsmaat ook onder zijn fiets. Mooi bandje.
Ik heb er zelf alleen mee door de straat gereden, maar banden met dit soort profielen zijn bij uitstek geschikt voor zowel verhard als onverhard werk. Altijd voldoende grip, voorspelbaar en redelijk lekbestendig.

Op mul zand doet alleen de breedte er toe en bij modder zul je naar extreme banden moeten die vaak op het overige deel van de route niet prettig zijn.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 27 jan 2020 16:55

serbak schreef: 22 jan 2020 13:40 Morgen leg ik er een paar G-One SPEED Evolution Line Microskin 40mm 700C Black op. Ik vind de skinwall erg mooi staan maar ga toch voor de rijeigenschappen i.p.v. de looks. Omdat de Ecvolution niet in skinwall versie is te krijgen worden het dus geheel zwarte. In de zomer wil ik de LF1 route naar Scandinavië doen dus wilde ik toch al een lichter rollende band. Ik ben erg benieuwd naar het verschil met de allround. Op zand en harde ondergrond doen de hogere nopjes mijn inziens toch niet heel veel en bepaalt de bandenspanning voornamelijk de grip. Als het erg nat is dan blijf ik voornamelijk op de weg.
Ik heb inmiddels een mooie ronde gemaakt met de G-One SPEED Evo 700C 40mm:

https://www.strava.com/activities/3042149811

Wat een fijne band! Ik had de route gemaakt via de stroken op GravelMap.com, wat ze beter ModderigeTractorsporenMap.com hadden genoemd maar probleemloos overal doorgekomen. Het voordeel van de licht rollende band weegt zeer zeker op tegen de minder tractie op modderige ondergrond. Voor mij is dit "DE" band, en ik vind ze ook nog veel mooier bij mijn fiets passen dan de G-One allround skinwall:-) 100% fun!

Zondag een rondje op de weg met de club gedaan en dat ging ook met overschot. Wel met groep 3 i.p.v. groep 1 voor de zekerheid ;) Kon ik meteen de sprint ook nog eens winnen :lol:

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 29 jan 2020 10:05

Het verbaast me dat de Maxxis Rambler nog niet voorbij is gekomen in dit topic. Deze heeft een goed loopvlak voor op de weg en zijdelings noppen die wat hoger zijn.

Afbeelding

In diverse testen kwam deze als beste uit de test. Ik rij er zelf mee en ben er erg tevreden mee. Het is wel mijn eerste paar gravelbanden. In echt modderige omstandigheden heb je te weinig grip, maar op grint, zand en bospaden kan die erg goed uit de voeten.

Update 10/3/20 : op een goede 1200 km toch al 2 maal lek gereden zonder dat de sealant zijn werk kon doen. Zelfs een plug hielp niet. Het is toch een zeer gevoelige band voor scherpe voorwerpen. Ondanks de goede rijeigenschappen, scoort de band toch een onvoldoende.
Laatst gewijzigd door kwbiker op 11 mar 2020 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 feb 2020 14:18

Ik ben bezig met een artikel over gravelbanden, aangezien ik geen expert ben, ontvang ik graag jullie feedback.

Het artikel is nog niet gepubliceerd maar via deze link wel al zichtbaar. Alvast dank voor jullie hulp.

https://www.cyclokalender.nl/nieuws-art ... banden/914

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 19 feb 2020 17:24

Voordelen 650B

Op de meeste frames passen bij 650B bredere banden dan bij 700C.

Nadelen 650B

Slechts een klein deel van de gravelframes is geschikt voor 650B.


Een schijnbare tegenstelling passen ze nu meestal wel of juist niet? Volgens mijn past een 650b wielset op 700c disc frame, maar mogelijk is de achterbrug niet zo gevormd dat er werkelijk bredere banden in passen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 feb 2020 17:31

Goed punt, ik snap de onduidelijkheid. Ik ga het aanpassen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 feb 2020 19:14

Tot nu toe rijden de Challenge gravel grinders het beste 75% weg 25% asfalt. Ik vergelijk het met de g-one speed en de panaracer. G-one is wel veel slijtvaster dan de gravel grinder maar loopt minder lekker.

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 27 feb 2020 14:48

Imho is er nog een voordeel van de 650B : doordat je een bredere band kan steken, komen de smalste MTB-banden in aanmerking om te monteren op je gravelbike. Dus je keuze aan banden is dubbel zo groot en vind je makkelijker een band die volledig voldoet aan je noden.

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 02 mar 2020 23:06

Ik heb een relatief ongebruikelijke denk ik: Schwalbe Smart Sam 42mm.
Relatief zwaar, maar geven wel veel vertrouwen op bijvoorbeeld de Heuvelrug MTB routes. Lopen nog best goed op asfalt. Erg goedkoop.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 03 mar 2020 09:11

op den diverge:

1) specialized trigger pro 37mm : 1000km en profiel achteraan weg (midden van de
band)best wel goede band, veel grip op losse kleine gravel modder hopeloos

2) vittoria terreno dry 33mm (v1): 1500km en middenprofiel weg veel sneller,heel goede
grip, ook in nattere omstandigheden. een modderig weggetje gaat die al heel wa
beter verteren

3) vittoria terreno wet 35mm (v1): enkel in de wintermaanden en eens een mtb toertochtje.heerlijke band op single tracks, modder, bos, sneeuw, ... Op de weg, zoals te verwachten erg traag)

4 terravail rampart 32mm: gezien ik voorlopig door een slepende rugblessure nergens geraak deze gekocht. liggen er nu al op wegens geen winter en al een kleine 400km!
snel, veel grip ook op nat wegdek, nog niks aan te merken,

ok rekening houdend dar al deze achterbanden een 100kg gewicht voorsleuren kan de slijtage bij anderen (lichtere) beter zijn.
ook het 75% op de we rijden doet daar ook niet al te veel goed aan denk ik.
das ook de main reason voor de teravail rampart banden.

alle 4 de banden nooit lek gereden meestal tubeless dus geen klagen daarover.

de ideale band voor mezelf blijft nog een zoekwerkje
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie