Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2020 22:07

Vandaag de band stevig op de proef gesteld. Een rit van 100 km over de UHR met 3 MTB-routes, gravel, asfalt, bospaden, wortels, kuilen, enz.

Dit was de band waar ik naar op zoek was. Enorm veel grip. Op de MTB routes reed ik mijn metgezellen die op fully's en hardtails reden er gewoon uit (toegegeven, lag ook aan de fitheid, maar dan nog...). Staand klimmen over lichte modder? Geen probleem, niet doorslippen... Bijna nooit ben ik tegen de grenzen van de banden aangelopen. Bergen grip. Op asfalt lever je wel iets in t.o.v. de Byways, maar aangezien ik in een typische gravelroute maximaal 10-20% verhard rijd, is dat geen probleem.

Heel erg tevreden dus, dank mannen voor het advies!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4203
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 okt 2020 23:19

Even een praktische vraag: als zo'n band op een 24mm velg keurig 40mm breed is, wat mag je dan, qua breedte, op een 21mm velg verwachten?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2020 10:32

Smaller. Ik denk 38 ongeveer.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4203
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 10 okt 2020 11:27

Okay, dank. Het lijkt me wel een mooie winterband voor het modderige bos hier op de heuvelrug. En zou dan ook fijn binnen m'n spatbordjes vallen.
Ga maar eens een set bestellen....

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 10 okt 2020 12:55

havana schreef: 09 okt 2020 22:07 Vandaag de band stevig op de proef gesteld. Een rit van 100 km over de UHR met 3 MTB-routes, gravel, asfalt, bospaden, wortels, kuilen, enz.

Dit was de band waar ik naar op zoek was. Enorm veel grip. Op de MTB routes reed ik mijn metgezellen die op fully's en hardtails reden er gewoon uit (toegegeven, lag ook aan de fitheid, maar dan nog...). Staand klimmen over lichte modder? Geen probleem, niet doorslippen... Bijna nooit ben ik tegen de grenzen van de banden aangelopen. Bergen grip. Op asfalt lever je wel iets in t.o.v. de Byways, maar aangezien ik in een typische gravelroute maximaal 10-20% verhard rijd, is dat geen probleem.

Heel erg tevreden dus, dank mannen voor het advies!
Beetje off-topic sorry - maar mag ik weten welke drie MTB routes je gedaan hebt? Ik rijd ook vaak op de heuvelrug, woon daar vlakbij, maar heb de echte MTB routes nog niet aangedurfd met de gravel-fiets (want geen geveerde vork). Ik overweeg de aanschaf van een MTB maar als ik jouw posting lees heb je dus eigenlijk geen MTB nodig op de UHR?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2020 13:51

Gisteren heb ik Leersum, Amerongen en Austerlitz gedaan. Maar ik heb eerder ook al Hoge en Lage Vuursche gedaan.

Laat één ding duidelijk zijn, met een MTB is het sowieso een heel stuk makkelijker. Doordat je geen vering hebt moet je extra uitkijken voor wortels en kuilen. In de afdalingen verlies je het meeste op MTB's.

Met een MTB rag je overal zo overheen, met een GR is het veel meer opletten. Het is zeker niet de meest ideale fiets voor dit terrein maar, het kán.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4203
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 10 okt 2020 14:05

Ik pak ook wel eens een stukje MTB route mee (Amerongen, Leersum) in mijn gravel routes. Het gaat inderdaad. Maar het heeft niet mijn voorkeur.

Als je "omdenkt" kun je zeggen dat het rijden van die MTB routes op een gravelbike een grotere uitdaging is....

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 10 okt 2020 14:40

Thx heren voor de duidelijke antwoorden. Ik concludeer dat het voor mij (met nul MTB ervaring) dan toch verstandiger is een MTB te nemen.

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 10 okt 2020 14:43

De Mixed terrain heeft idd voordelen nu het natter wordt. Toch maar eens proberen.
Op Spaanse gravel zijn de hard terrains super!

Afbeelding

Afbeelding
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 10 okt 2020 14:45

havana schreef: 09 okt 2020 22:07 Vandaag de band stevig op de proef gesteld. Een rit van 100 km over de UHR met 3 MTB-routes, gravel, asfalt, bospaden, wortels, kuilen, enz.

Dit was de band waar ik naar op zoek was. Enorm veel grip. Op de MTB routes reed ik mijn metgezellen die op fully's en hardtails reden er gewoon uit (toegegeven, lag ook aan de fitheid, maar dan nog...). Staand klimmen over lichte modder? Geen probleem, niet doorslippen... Bijna nooit ben ik tegen de grenzen van de banden aangelopen. Bergen grip. Op asfalt lever je wel iets in t.o.v. de Byways, maar aangezien ik in een typische gravelroute maximaal 10-20% verhard rijd, is dat geen probleem.

Heel erg tevreden dus, dank mannen voor het advies!
Hoe rolt deze band over natte bosgrond? Dus niet echt modder, maar nat zand/humus zonder bladeren. Ik heb onlangs mijn G-ones vervangen door een setje Cyclo X-kings om de modder en nattigheid beter te lijf te kunnen. Grip is dikke prima, maar ik merkte dat de band op natte ondergrond veel zwaarder rolt. Enerzijds wel logisch, maar het verschil vond ik wel opvallend groot.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2020 08:22

@havana, leuk. Fijn dat ze bevallen. Met netjes rijden kom je een eind tov mtb,s.

@klaastuin, dat is altijd lastig en zo afhankelijk van het moment. Op een bepaald moment kan het enorm zuigen, hoe grover het profiel hoe erger vaak, je kan soms een uur later een heel ander gevoel hebben.
Het is vaak het moment na regen waarbij nog veel water in de toplaag zit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2020 08:33

@klaastuin

Moet ik nog uitproberen...

Plaats reactie