Zelfde ervaring. Niet de beste keuze wanneer je ook redelijk wat op de weg rijdt.havana schreef: ↑14 nov 2021 09:21 Deze week mijn 1e testrit gemaakt met mijn 650B standsetup met Schwalbe G-One Speed 50 mm erop.
Het lag er droog bij en dat was maar goed ook want deze banden hebben natuurlijk helemaal geen grip in het nat. Dat is natuurlijk niet zo vreemd.
650B rijdt best leuk, maar de snelheidspenalty is toch wel fors. Aangezien ik met een powermeter rijd kan ik dat best aardig kwantificeren. Ik schat dat mijn gemiddelde zo'n 1-2 km/uur lager lag.
Ik vond het gevoel van 650B precies zoals de theorie het stelt: je trekt wat sneller op, maar op snelheid blijven is lastiger. Je voelt een beetje alsof je op kinderfiets fietst.
Het grote gravelbanden topic
Ik heb deze ook.
Op het asfalt prima en offroad ook wel goed.
In lichte modder viel het me ook niet tegen.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Ik zit met hetzelfde rij profiel als jij denk ik,fietsvriend schreef: ↑13 nov 2021 22:21 Keuzes, keuzes, keuzes. Wat moet je kiezen?
…
Wat raden jullie aan?
.
Ik heb goede ervaringen met:
Vittoria terreno Zero
Mavic yksion allroad xl
Hutchinson Override
En zelfs Schwalbe kojak
Alles behalve de mavic’s reed ik met binnenband, ben nu tubeless met de mavic en ga nooit meer terug naar een bb…
Ik ben een beginner op off-road en dus een beginnersvraag;
Kan het zijn dat gravelbanden juist minder grip hebben op nat asfalt, of moet ik gewoon wennen aan hoe ze voelen?
Op mijn cyclocrosser zitten Challene Baby Limus Race bandjes (33mm). Daar ben ik nu drie keer mee op lad geweest en op het onverharde rijdt het inderdaad fijn. Maar op (nat) asfalt durf ik gek genoeg minder hard de bocht door. Die band bolt natuurlijk anders dan mijn gebruikelijke 25 mm bandjes, en dan die noppen...het voelt tricky als ik wat schuin ga hangen.
Nou is rustig doen op het asfalt natuurlijk een makkelijke oplossing, maar ik heb deze fiets ook voor ogen als winterfiets op de weg.
Ik hoor graag of dit een kwestie van wennen/techniek is, of andere banden (of bandendruk) de oplossingen is, of gewoon een kwestie van accepteren.
Kan het zijn dat gravelbanden juist minder grip hebben op nat asfalt, of moet ik gewoon wennen aan hoe ze voelen?
Op mijn cyclocrosser zitten Challene Baby Limus Race bandjes (33mm). Daar ben ik nu drie keer mee op lad geweest en op het onverharde rijdt het inderdaad fijn. Maar op (nat) asfalt durf ik gek genoeg minder hard de bocht door. Die band bolt natuurlijk anders dan mijn gebruikelijke 25 mm bandjes, en dan die noppen...het voelt tricky als ik wat schuin ga hangen.
Nou is rustig doen op het asfalt natuurlijk een makkelijke oplossing, maar ik heb deze fiets ook voor ogen als winterfiets op de weg.
Ik hoor graag of dit een kwestie van wennen/techniek is, of andere banden (of bandendruk) de oplossingen is, of gewoon een kwestie van accepteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Heb even gegoocheld wat voor profiel ze hebben, dat is een grifo profiel voor de cyclocross.
Die gaan op het asfalt niet echt vertrouwenwekkend de bocht door, daarvoor zal je toch echt andere banden moeten steken.
Kijk eens naar het verschil in profiel met bv een WTB Riddler, Vittorio Tirreno dry, Schwalbe G-One, die hebben op het midden van de band een fijn noppenprofiel, terwijl aan de zijkanten wat stevigere noppen zitten om op onverhard toch grip te hebben in de bochten.
Andere banden dus en het liefst iets breder, 35mm,37mm,38mm.
Die gaan op het asfalt niet echt vertrouwenwekkend de bocht door, daarvoor zal je toch echt andere banden moeten steken.
Kijk eens naar het verschil in profiel met bv een WTB Riddler, Vittorio Tirreno dry, Schwalbe G-One, die hebben op het midden van de band een fijn noppenprofiel, terwijl aan de zijkanten wat stevigere noppen zitten om op onverhard toch grip te hebben in de bochten.
Andere banden dus en het liefst iets breder, 35mm,37mm,38mm.
- StevieSeagal
- Forum-lid
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59
In tegenstelling tot wat @scottpch aangeeft zijn de Baby Limus juist een afgeleide van de Limus banden van Challenge. De limus is een echte modderband. De baby limus heeft in het midden minder hoge nopjes dan de Limus, maar dezelfde hoge schoudernoppen. Dit is echt een band voor vochtige offroad omstandigheden.
Ik heb deze banden zelf ook als cyclocross banden, als compromis tussen de Grifo en de Limus (droog gras versus modder) omdat ik maar één set wielen had t.b.v. de cross.
In natte bochten op de weg zou ik ook niet vol doorsturen met deze banden, dat komt vooral door de hoge schoudernoppen. Door de hoge schoudernoppen veranderd je grip op het harde op een manier die moeilijk in te schatten is en je met een soort omslagmoment kunnen verrassen en kunt wegglijden. Zodra je uit een natte offroad situatie de natte verharde weg op rijd met een bocht moet je erg oppassen, ze kunnen dan erg glad zijn, zeker op gebakken klinkers.
Als ik uitga van een max bandenbreedte van 35mm kan ik wel de continental Speed king cx aanbevelen, indien je niet de modder gaat opzoeken. Deze heb ik altijd zeer fijn gevonden in droge omstandigheden, voor zowel weg als zand/gravel.
Ik heb deze banden zelf ook als cyclocross banden, als compromis tussen de Grifo en de Limus (droog gras versus modder) omdat ik maar één set wielen had t.b.v. de cross.
In natte bochten op de weg zou ik ook niet vol doorsturen met deze banden, dat komt vooral door de hoge schoudernoppen. Door de hoge schoudernoppen veranderd je grip op het harde op een manier die moeilijk in te schatten is en je met een soort omslagmoment kunnen verrassen en kunt wegglijden. Zodra je uit een natte offroad situatie de natte verharde weg op rijd met een bocht moet je erg oppassen, ze kunnen dan erg glad zijn, zeker op gebakken klinkers.
Als ik uitga van een max bandenbreedte van 35mm kan ik wel de continental Speed king cx aanbevelen, indien je niet de modder gaat opzoeken. Deze heb ik altijd zeer fijn gevonden in droge omstandigheden, voor zowel weg als zand/gravel.
Dankjewel!StevieSeagal schreef: ↑23 nov 2021 12:27 In tegenstelling tot wat @scottpch aangeeft zijn de Baby Limus juist een afgeleide van de Limus banden van Challenge. De limus is een echte modderband. De baby limus heeft in het midden minder hoge nopjes dan de Limus, maar dezelfde hoge schoudernoppen. Dit is echt een band voor vochtige offroad omstandigheden.
Ik heb deze banden zelf ook als cyclocross banden, als compromis tussen de Grifo en de Limus (droog gras versus modder) omdat ik maar één set wielen had t.b.v. de cross.
In natte bochten op de weg zou ik ook niet vol doorsturen met deze banden, dat komt vooral door de hoge schoudernoppen. Door de hoge schoudernoppen veranderd je grip op het harde op een manier die moeilijk in te schatten is en je met een soort omslagmoment kunnen verrassen en kunt wegglijden. Zodra je uit een natte offroad situatie de natte verharde weg op rijd met een bocht moet je erg oppassen, ze kunnen dan erg glad zijn, zeker op gebakken klinkers.
Als ik uitga van een max bandenbreedte van 35mm kan ik wel de continental Speed king cx aanbevelen, indien je niet de modder gaat opzoeken. Deze heb ik altijd zeer fijn gevonden in droge omstandigheden, voor zowel weg als zand/gravel.
Je beschrijving past bij mijn gevoel, de grip op de zijkant is echt anders. Deze banden dus lekker houden voor het veldrijden, en iets anders kiezen als er veel weg bij zit.
Volgens de voorschriften is 33MM wel echt de max, binnenkant van velg is 14MM.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Volgens mij zeg ik hetzelfde als jij StevieSeagal....
De combi profiel en breedte van de band geeft je dit onzeker gevoel, het profiel is dus duidelijk cyclocross gericht en niet voor verhard/onverhard.
Hoe ze ook heten en waar het ook een afgeleide van is, het profiel is een drama op asfalt.
Vorige week bij een Canyon Inflite carbon diezelfde banden eraf gehaald vanwege dat onzeker gevoel en een set WTB Riddlers 37mm gemonteerd.
De dame in kwestie was er erg gelukkig mee vanwege het meer vertrouwenwekkende gevoel op asfalt en de breedte van de band op onverhard.
De combi profiel en breedte van de band geeft je dit onzeker gevoel, het profiel is dus duidelijk cyclocross gericht en niet voor verhard/onverhard.
Hoe ze ook heten en waar het ook een afgeleide van is, het profiel is een drama op asfalt.
Vorige week bij een Canyon Inflite carbon diezelfde banden eraf gehaald vanwege dat onzeker gevoel en een set WTB Riddlers 37mm gemonteerd.
De dame in kwestie was er erg gelukkig mee vanwege het meer vertrouwenwekkende gevoel op asfalt en de breedte van de band op onverhard.
Dat wordt een nieuwe buitenband. Deze morgen fiets gepoetst na gisteren een dikke 3 uur door weer en wind te hebben gefietst. En dan merkt ik dit op.
Geen band thuis op voorraad, en in de winkels bijna niet te krijgen (Vittoria Terreno Dry 700x38). Dinsdag ga ik de gok wagen, en een rit in de buurt rijden. Ik ga de druk wat verlagen, en op de weg rijden. En voor elle zekerheid een biba en een dikke plakker meenemen.
Ik heb ±3000km met deze band. Met de Schwalbe had ik er zeker 1500km meer, maar is de snelheid op de weg toch lager.
Geen band thuis op voorraad, en in de winkels bijna niet te krijgen (Vittoria Terreno Dry 700x38). Dinsdag ga ik de gok wagen, en een rit in de buurt rijden. Ik ga de druk wat verlagen, en op de weg rijden. En voor elle zekerheid een biba en een dikke plakker meenemen.
Ik heb ±3000km met deze band. Met de Schwalbe had ik er zeker 1500km meer, maar is de snelheid op de weg toch lager.
IK heb onlangs de G-One bite opgelegd. Iets meer grip offroad dan de Allround.
Gravel in mijn regio in deze periode gaat altijd gepaard met modder.
Achteraan heb ik de allround liggen maar die slipt eigenlijk bijna continu door als je kracht zet.
Dus ik overweeg de bite achteraan te leggen en vooraan eventueel de Ultrabite.
Iemand ervaring met deze combo?
De Ultrabite vooraan voor grip in de bochten, de bite achteraan om wat meer kracht te kunnen zetten.
edit: De Vredestein Aventura lijkt me ook wel een fijn alternatief.
Gravel in mijn regio in deze periode gaat altijd gepaard met modder.
Achteraan heb ik de allround liggen maar die slipt eigenlijk bijna continu door als je kracht zet.
Dus ik overweeg de bite achteraan te leggen en vooraan eventueel de Ultrabite.
Iemand ervaring met deze combo?
De Ultrabite vooraan voor grip in de bochten, de bite achteraan om wat meer kracht te kunnen zetten.
edit: De Vredestein Aventura lijkt me ook wel een fijn alternatief.
Laatst gewijzigd door hayes op 28 nov 2021 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb vandaag de WTB Resolute (42mm) uitgelaten in het Meerdaalwoud en het Zoniënwoud. Beviel eigenlijk erg goed. Op de wat gladdere stukken (harde ondergrond met dun laagje modder erboven op) was het soms wat evenwicht zoeken, op de wat ruigere stukken was er ruim voldoende volume, op de lange stukken (eenvoudige) gravel en op het asfalt bolde de band ook erg vlot. (snelheden tegen de 30km/u ging redelijk probleemloos)
Uiteindelijk thuis gekomen met 170km op de teller zonder tegen de grond te gaan. Erg mooie compromis band voor in de winter (vorige weken heb ik hem ook gebruikt in de Kempen en Beveren, daar beviel ie ook)
Uiteindelijk thuis gekomen met 170km op de teller zonder tegen de grond te gaan. Erg mooie compromis band voor in de winter (vorige weken heb ik hem ook gebruikt in de Kempen en Beveren, daar beviel ie ook)