Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Royalstar
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 sep 2021 08:57

Royalstar 07 okt 2021 10:11

Ik ken de regio goed, dat wordt ploeteren als het veel offroad gaat :)

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 19 okt 2021 12:03

Ik ben van een Nuroad Race met G-One Allround (40mm) naar een Cannondale Topstone gegaan met voor WTB Riddlers en achter Specialized Sawtooth 2Bliss (Beiden 38mm) tubeless. Tot m'n verbazing rij ik een heel stuk trager op de Topstone met smallere én tubeless banden. Het is echt ploeteren om steady 29km/u op asfalt te rijden terwijl dit op m'n Nuroad Race prima een zone 2 training was (op asfalt). Beiden fietsen wegen vrijwel gelijk en de lagers van de WTB wielen rollen een stuk beter dan de AlexRims van de Nuroad lijkt het op het oog. Helaas geen vermogensmeter, dus de test is alleen gebaseerd op hartslag/inspanning.

Nu ben ik dus benieuwd: is het de moeite waard andere banden eronder te zetten? Voor alle duidelijkheid: ik rij op 4 bar tubeless. Op de nuroad niet tubeless, maar ook zo'n 4 bar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 okt 2021 11:40

Monteer banden die meer voor asfalt geschikt zijn.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 okt 2021 11:55

WTB is echt altijd bizar slecht qua rolweerstand. Hoe die nog altijd goed in de markt blijven is een wonder. Misschien heb je er ook te veel latex inzitten. Dat is ook slecht voor de rolweerstand. En die schwalbes rollen nou eenmaal perfect zelfs niet tubeless. Het is een erg licht bandje. Monteer anders eens iets van Panaracer. Gravelbanden zijn altijd een compromis. Goed in modder en losser zand is nu eenmaal klote op asfalt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2021 12:24

De ByWays zijn wel de uitzondering die de regel bevestigen. Die zijn echt enorm snel. De overige WTB inderdaad niet.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 okt 2021 12:30

Ik had de ByWay's er deze zomer opzitten. Die zijn toch echt trager dan de Challenge Gravelgrinder die ik ervoor had (maar die versleten dan weer van ernaar te kijken)

Ik denk dat ik op de ByWay nu 1500-2000km heb staan en de achterste is zowat klaar, de voorste heeft nog wel wat leven. De Challenge gingen maar iets meer dan 1000km mee (voorste sleet bijna even snel als achterste)
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 okt 2021 12:48

Ik kan alleen maar Panaracer Gravelking SK vergelijken met Schwalbe G-One Allround. 43mm vs 40mm. De Schwalbes zijn veel sneller op asfalt, zowel in vinnigheid (lichter) als in rolweerstand. Mijn gravelfiets met de Schwalbes durf ik goed te gebruiken bij wegritjes met de snelle (A) groep van de wielertoeristenclub alhier.
Afbeelding

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 20 okt 2021 22:58

TL@ schreef: 20 okt 2021 12:30 Ik had de ByWay's er deze zomer opzitten. Die zijn toch echt trager dan de Challenge Gravelgrinder die ik ervoor had (maar die versleten dan weer van ernaar te kijken)

Ik denk dat ik op de ByWay nu 1500-2000km heb staan en de achterste is zowat klaar, de voorste heeft nog wel wat leven. De Challenge gingen maar iets meer dan 1000km mee (voorste sleet bijna even snel als achterste)
Ik heb nu ruim 3000km op mijn challenge achterband. Het is allang een slick band, maar er zit nog rubber op en heb er nog niet mee lekgereden. Vorige herfst nieuwe banden gekocht, maar vervolgens 27.5 gestoken voor het meeste van de winter en daarna weer verder gereden met de challenge gravelgrinder. Echt erg fijne band.
Maar inderdaad slijt het profiel er wel snel, ook op de voorband. Die is na 2000km vervangen toen ik ermee lekreed.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 okt 2021 06:02

Shasta schreef: 19 okt 2021 12:03 Ik ben van een Nuroad Race met G-One Allround (40mm) naar een Cannondale Topstone gegaan met voor WTB Riddlers en achter Specialized Sawtooth 2Bliss (Beiden 38mm) tubeless. Tot m'n verbazing rij ik een heel stuk trager op de Topstone met smallere én tubeless banden. Het is echt ploeteren om steady 29km/u op asfalt te rijden terwijl dit op m'n Nuroad Race prima een zone 2 training was (op asfalt). Beiden fietsen wegen vrijwel gelijk en de lagers van de WTB wielen rollen een stuk beter dan de AlexRims van de Nuroad lijkt het op het oog. Helaas geen vermogensmeter, dus de test is alleen gebaseerd op hartslag/inspanning.

Nu ben ik dus benieuwd: is het de moeite waard andere banden eronder te zetten? Voor alle duidelijkheid: ik rij op 4 bar tubeless. Op de nuroad niet tubeless, maar ook zo'n 4 bar.
Ik heb ook een Topstone met af fabriek wtb riddlers erop. Voor mijn gevoel rijden die ook ontzettend zwaar op asfalt. Als ik een identieke rit vergelijk met de Supersix dan scheelt dat bij dezelfde inspanning snel 4km/h gemiddeld over een rit van 30km. Diverse keren vergeleken en het verschil is onmiskenbaar. Dacht dat het aan de fiets lag....
Tevens vaak lek met die riddlers, nu maar tubeless gemaakt om er nog op verder te kunnen rijden.
Dogma F

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 21 okt 2021 19:41

Goeie tips. Ik ga de Schwalbe 40mm weer eronder plakken, zojuist besteld. Hoeveel sealant raden jullie aan per band?

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 21 okt 2021 22:59

Heb er de Hutchinson Overide opgelegd voor de minder zware gravel ritjes, nog te vroeg voor grote conclusies maar bolt wel vlotjes.

hayes

hayes 24 okt 2021 11:03

Het is al een tijdje geleden maar ik herinner me de WTB Riddler niet als zo zwaar lopend. IK moet er wel meteen bijzeggen dat het ook m'n allereerste gravelbanden waren. Ze sleten best snel en toch paar keer lek gereden (niet tubeless). M'n huidige Schwalbe G-One allround is een heerlijke band, maar je botst snel op de limieten, zeker zodra het ook maar een beetje nat ligt.

IK ben nu aan het nadenken over een bandje met wat meer bijterig profiel die toch soepelt bolt. Ik lees bv over de WTB Raddler goeie dingen. Volgende week een weekje Vlierden. Ik herinner me daar veel bospaden en (losse) heide grond. IK vond dit ritje online: https://gravelrides.cc/vlierden/

Gisteren hier in de Westhoek ook een gravelritje (wat hier snel neerkomt op (kapotgereden) landbouwbaantjes, grassige wandelpaden en af en toe wat gravel) en ook hier was het glijden en slippen. Dus op zoek naar iets met net iets meer grip dan de G-One allround.

Plaats reactie