Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3364
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 nov 2021 09:24

havana schreef: 14 nov 2021 09:21 Deze week mijn 1e testrit gemaakt met mijn 650B standsetup met Schwalbe G-One Speed 50 mm erop.

Het lag er droog bij en dat was maar goed ook want deze banden hebben natuurlijk helemaal geen grip in het nat. Dat is natuurlijk niet zo vreemd.

650B rijdt best leuk, maar de snelheidspenalty is toch wel fors. Aangezien ik met een powermeter rijd kan ik dat best aardig kwantificeren. Ik schat dat mijn gemiddelde zo'n 1-2 km/uur lager lag.

Ik vond het gevoel van 650B precies zoals de theorie het stelt: je trekt wat sneller op, maar op snelheid blijven is lastiger. Je voelt een beetje alsof je op kinderfiets fietst.
Zelfde ervaring. Niet de beste keuze wanneer je ook redelijk wat op de weg rijdt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 14 nov 2021 21:55

Pelep schreef: 21 okt 2021 22:59 Heb er de Hutchinson Overide opgelegd voor de minder zware gravel ritjes, nog te vroeg voor grote conclusies maar bolt wel vlotjes.
Ik heb deze ook.
Op het asfalt prima en offroad ook wel goed.
In lichte modder viel het me ook niet tegen.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

mimoza
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 21 nov 2021 07:27

fietsvriend schreef: 13 nov 2021 22:21 Keuzes, keuzes, keuzes. Wat moet je kiezen?

Wat raden jullie aan?
.
Ik zit met hetzelfde rij profiel als jij denk ik,
Ik heb goede ervaringen met:

Vittoria terreno Zero
Mavic yksion allroad xl
Hutchinson Override
En zelfs Schwalbe kojak

Alles behalve de mavic’s reed ik met binnenband, ben nu tubeless met de mavic en ga nooit meer terug naar een bb…

jbams
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 22 nov 2021 21:02

Ik ben een beginner op off-road en dus een beginnersvraag;

Kan het zijn dat gravelbanden juist minder grip hebben op nat asfalt, of moet ik gewoon wennen aan hoe ze voelen?

Op mijn cyclocrosser zitten Challene Baby Limus Race bandjes (33mm). Daar ben ik nu drie keer mee op lad geweest en op het onverharde rijdt het inderdaad fijn. Maar op (nat) asfalt durf ik gek genoeg minder hard de bocht door. Die band bolt natuurlijk anders dan mijn gebruikelijke 25 mm bandjes, en dan die noppen...het voelt tricky als ik wat schuin ga hangen.

Nou is rustig doen op het asfalt natuurlijk een makkelijke oplossing, maar ik heb deze fiets ook voor ogen als winterfiets op de weg.


Ik hoor graag of dit een kwestie van wennen/techniek is, of andere banden (of bandendruk) de oplossingen is, of gewoon een kwestie van accepteren.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 nov 2021 06:51

Heb even gegoocheld wat voor profiel ze hebben, dat is een grifo profiel voor de cyclocross.
Die gaan op het asfalt niet echt vertrouwenwekkend de bocht door, daarvoor zal je toch echt andere banden moeten steken.
Kijk eens naar het verschil in profiel met bv een WTB Riddler, Vittorio Tirreno dry, Schwalbe G-One, die hebben op het midden van de band een fijn noppenprofiel, terwijl aan de zijkanten wat stevigere noppen zitten om op onverhard toch grip te hebben in de bochten.
Andere banden dus en het liefst iets breder, 35mm,37mm,38mm.

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 23 nov 2021 12:27

In tegenstelling tot wat @scottpch aangeeft zijn de Baby Limus juist een afgeleide van de Limus banden van Challenge. De limus is een echte modderband. De baby limus heeft in het midden minder hoge nopjes dan de Limus, maar dezelfde hoge schoudernoppen. Dit is echt een band voor vochtige offroad omstandigheden.
Ik heb deze banden zelf ook als cyclocross banden, als compromis tussen de Grifo en de Limus (droog gras versus modder) omdat ik maar één set wielen had t.b.v. de cross.

In natte bochten op de weg zou ik ook niet vol doorsturen met deze banden, dat komt vooral door de hoge schoudernoppen. Door de hoge schoudernoppen veranderd je grip op het harde op een manier die moeilijk in te schatten is en je met een soort omslagmoment kunnen verrassen en kunt wegglijden. Zodra je uit een natte offroad situatie de natte verharde weg op rijd met een bocht moet je erg oppassen, ze kunnen dan erg glad zijn, zeker op gebakken klinkers.

Als ik uitga van een max bandenbreedte van 35mm kan ik wel de continental Speed king cx aanbevelen, indien je niet de modder gaat opzoeken. Deze heb ik altijd zeer fijn gevonden in droge omstandigheden, voor zowel weg als zand/gravel.
Afbeelding

jbams
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 23 nov 2021 12:56

StevieSeagal schreef: 23 nov 2021 12:27 In tegenstelling tot wat @scottpch aangeeft zijn de Baby Limus juist een afgeleide van de Limus banden van Challenge. De limus is een echte modderband. De baby limus heeft in het midden minder hoge nopjes dan de Limus, maar dezelfde hoge schoudernoppen. Dit is echt een band voor vochtige offroad omstandigheden.
Ik heb deze banden zelf ook als cyclocross banden, als compromis tussen de Grifo en de Limus (droog gras versus modder) omdat ik maar één set wielen had t.b.v. de cross.

In natte bochten op de weg zou ik ook niet vol doorsturen met deze banden, dat komt vooral door de hoge schoudernoppen. Door de hoge schoudernoppen veranderd je grip op het harde op een manier die moeilijk in te schatten is en je met een soort omslagmoment kunnen verrassen en kunt wegglijden. Zodra je uit een natte offroad situatie de natte verharde weg op rijd met een bocht moet je erg oppassen, ze kunnen dan erg glad zijn, zeker op gebakken klinkers.

Als ik uitga van een max bandenbreedte van 35mm kan ik wel de continental Speed king cx aanbevelen, indien je niet de modder gaat opzoeken. Deze heb ik altijd zeer fijn gevonden in droge omstandigheden, voor zowel weg als zand/gravel.
Dankjewel!
Je beschrijving past bij mijn gevoel, de grip op de zijkant is echt anders. Deze banden dus lekker houden voor het veldrijden, en iets anders kiezen als er veel weg bij zit.

Volgens de voorschriften is 33MM wel echt de max, binnenkant van velg is 14MM.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 nov 2021 13:53

Volgens mij zeg ik hetzelfde als jij StevieSeagal....
De combi profiel en breedte van de band geeft je dit onzeker gevoel, het profiel is dus duidelijk cyclocross gericht en niet voor verhard/onverhard.
Hoe ze ook heten en waar het ook een afgeleide van is, het profiel is een drama op asfalt.
Vorige week bij een Canyon Inflite carbon diezelfde banden eraf gehaald vanwege dat onzeker gevoel en een set WTB Riddlers 37mm gemonteerd.
De dame in kwestie was er erg gelukkig mee vanwege het meer vertrouwenwekkende gevoel op asfalt en de breedte van de band op onverhard. ;)

i-mac

i-mac 28 nov 2021 12:57

Dat wordt een nieuwe buitenband. Deze morgen fiets gepoetst na gisteren een dikke 3 uur door weer en wind te hebben gefietst. En dan merkt ik dit op.
Geen band thuis op voorraad, en in de winkels bijna niet te krijgen (Vittoria Terreno Dry 700x38). Dinsdag ga ik de gok wagen, en een rit in de buurt rijden. Ik ga de druk wat verlagen, en op de weg rijden. En voor elle zekerheid een biba en een dikke plakker meenemen.


Ik heb ±3000km met deze band. Met de Schwalbe had ik er zeker 1500km meer, maar is de snelheid op de weg toch lager.


Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 nov 2021 14:04

Geen stads fiets met een goede band in huis?
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 28 nov 2021 17:54

IK heb onlangs de G-One bite opgelegd. Iets meer grip offroad dan de Allround.
Gravel in mijn regio in deze periode gaat altijd gepaard met modder.
Achteraan heb ik de allround liggen maar die slipt eigenlijk bijna continu door als je kracht zet.
Dus ik overweeg de bite achteraan te leggen en vooraan eventueel de Ultrabite.

Iemand ervaring met deze combo?
De Ultrabite vooraan voor grip in de bochten, de bite achteraan om wat meer kracht te kunnen zetten.

edit: De Vredestein Aventura lijkt me ook wel een fijn alternatief.
Laatst gewijzigd door hayes op 28 nov 2021 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 nov 2021 18:00

Ik heb vandaag de WTB Resolute (42mm) uitgelaten in het Meerdaalwoud en het Zoniënwoud. Beviel eigenlijk erg goed. Op de wat gladdere stukken (harde ondergrond met dun laagje modder erboven op) was het soms wat evenwicht zoeken, op de wat ruigere stukken was er ruim voldoende volume, op de lange stukken (eenvoudige) gravel en op het asfalt bolde de band ook erg vlot. (snelheden tegen de 30km/u ging redelijk probleemloos)

Uiteindelijk thuis gekomen met 170km op de teller zonder tegen de grond te gaan. Erg mooie compromis band voor in de winter (vorige weken heb ik hem ook gebruikt in de Kempen en Beveren, daar beviel ie ook)
Afbeelding

Plaats reactie