Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 jul 2020 15:21

ddetaey schreef: 06 jul 2020 21:13 Heb dit topic een paar keer doorgenomen, maar blijf toch met mijn vraag zitten.
Ik wil met mijn Specialized Roubaix af en toe een stukje grind- en bosweg kunnen rijden. Hier in Vlaanderen zijn dit echter veelal zanwegen met ‘s zomers mul zand.

Mijn bandbreedte is zowiezo beperkt tot 33mm.
Hebben noppen aan de zijkant van de band (zoals bij Panacer Gravelking SK) enig nut, of maakt het echt niets uit en ga ik beter voor een slick band (zoals Schwalbe G-One Speed Evolution).
Wat adviseren jullie?
Dirk
Noppen aan de zijkant geven wat extra grip in de bocht, maar bij mul zand is dat minimaal. Noppen op het loopvlak graven zich in. Glad en breed laat je het makkelijkst rechtdoor gaan op mulle paden in het bos. In het verleden heb ik schwalbe kojaks (35mm) gebruikt om met mijn crosser op het strand te rijden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 07 jul 2020 17:43

Noppen aan de zijkant geven wat extra grip in de bocht, maar bij mul zand is dat minimaal. Noppen op het loopvlak graven zich in. Glad en breed laat je het makkelijkst rechtdoor gaan op mulle paden in het bos. In het verleden heb ik schwalbe kojaks (35mm) gebruikt om met mijn crosser op het strand te rijden.
[/quote]

Bedankt, hier kan ik iets mee.
Dirk

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jul 2020 18:13

JoostG schreef: 07 jul 2020 15:17 Ik kreeg zojuist de Schwalbe G-One Speed binnen (50-584, 27.5x2.0, 650b, staat er allemaal op, duidelijk zijn wel). Even een pauzetje ingelast om ze op een wielsetje te monteren. TLE bandjes van Schwalbe blijven een pain in the ass wat betreft tubeless montage. Zowel een patroon als de booster werken niet, dus nu met binnenbandje op spanning gezet om een nachtje te 'vormen'. Op mijn velg met binnenmaat 22mm meten ze slechts 46mm (3,8bar). Dat vind ik wel een teleurstelling. De Big ones (60-584) meten wel exact 60mm op deze velg. Wat betreft breedte is het dan ook helaas geen verbetering ten opzichte van de WTB ByWay (47-584) die ik nu gebruik. Misschien toch gaan kijken naar Contentinental Speed Kings.
Grappig, de G-Ones had ik binnen 2 min gemonteerd zonder compressor of vloerpomp. De ByWays zijn bij mij nog steeds niet echt luchtdicht...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 07 jul 2020 19:24

ddetaey schreef: 07 jul 2020 17:43 Noppen aan de zijkant geven wat extra grip in de bocht, maar bij mul zand is dat minimaal. Noppen op het loopvlak graven zich in. Glad en breed laat je het makkelijkst rechtdoor gaan op mulle paden in het bos. In het verleden heb ik schwalbe kojaks (35mm) gebruikt om met mijn crosser op het strand te rijden.
Bedankt, hier kan ik iets mee.
Dirk
[/quote]

Maar, dus nogmaals, je hebt er verdomd weinig aan in mul zand.
Mocht je voor kale (kojak!) banden gaan, dan beperk je jezelf weer bij andere omstandigheden.

Afbeelding
Voor de jonkies onder ons: Dit is de enige echte kojak!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2020 19:29

Een schwalbe erop leggen is nooit een probleem, oppompen soms, dat hangt van nogal wat factoren af. Vaak zit de band net op het ventiel ipv ernaast.

@havana heb je de banden vooraf ontvet, dat helpt vaak wel. Gewoon met een schrale ontvetter, remmenreiniger bv.

Conti,s waren vroeger bv heel vet die kreeg je amper dicht zeker de racesport niet.

Anders helpt het vaak na een twee/drie ritje 20 of 30ml bij te vullen.
Dan heb je nog de emmer methode beide kanten een nachtje op de emmer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jul 2020 19:44

Bij zitten er gewoon pinholen in de wang. Die hufters van R2 bike verkopen gewoon B-kwaliteit.

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 08 jul 2020 16:01

ik heb ook byways en die doen het gewoon goed... Blijven normaal op spanning, en ik zie vooralsnog geen sporen van pinholes in de wangen... mss, idd een bad batch?

(hier in combo met HuntxMason 650B wielen)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 jul 2020 16:23

Inmiddels zitten de Schwalbe G one speed tubeless op de velgen (avondje vormen en booster waren voldoende). Ook zonder binnenbanden meten ze 47mm. Ik heb ze net naast de WTB's gehouden: Schwalbes kennen een ronder loopvlak. Ik ga ze volgende week eens testen op Texel.

De byway vind ik eigenlijk wel een erg goed bandje: ze gaan inmiddels 8500km mee en slijtage zie ik nog niet.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 08 jul 2020 21:57

Ik ben benieuwd naar je ervaring JoostG, ik fiets nu met G-One Speed en zit te twijfelen tussen WTB Byway of Conti Terra Speed als volgende bandjes. Ik fiets toch wel steeds meer onverhard en mis dan toch grip op sommige passages nu. Wil ook op asfalt toch wel lekker kunnen rollen omdat ik met minder weer vaal een lange rit op de weg met de gravelbike fiets vanwege het comfort, de grip en de schijfremmen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2020 22:13

Voor wat het waard is, ik vind de Byways in 44 mm heerlijk bollen. Ook op asfalt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 jul 2020 22:25

@Serbak

Als je op korte termijn nieuwe bandjes zoekt, adviseer ik je voor de WTB’s te gaan. Ik ben er erg tevreden over en maak veel kilometers onverhard. Bandje lijkt onverwoestbaar.

Heb de Schwalbes G one speed gekocht omdat ik verwachtte dat ze breder zijn (wat niet zo is), en ik nog banden zocht voor een extra setje wielen wat ik nog heb liggen. Vind op het strand rijden met mijn Carbon wielset net iets teveel van het goede.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jul 2020 08:07

havana schreef: 07 jul 2020 19:44 Bij zitten er gewoon pinholen in de wang. Die hufters van R2 bike verkopen gewoon B-kwaliteit.
Ik heb ze elders gekocht. Zij zullen ook wel hufters zijn want die van mij blijven ook niet op spanning. Maandag was de voorband leeg. Extra sealant erin en oppompen maar weer... Wel hele fijne banden om mee te fietsen.

Plaats reactie