Beste allen,
Onlanks heb ik een setje wedstrijdwielen gekocht met vittoria tubes erop gelijmd. De set is gebruikt door team sunweb en hier is niet tot nauwelijks mee gereden (minimale remsporen). De verkoper adviseerde mij om de tubes te verwijderen en opnieuw op de wielen te lijmen.
Zelf ben ik nog een nitwit op het gebied van tubes. Wel begreep ik dat het niet goed is om de wielen op te bergen in een ruimte met veel temperatuurschommelingen zoals een garage.
Ik ben heel erg benieuwd naar het volgende:
- Zijn er richtlijnen voor het opnieuw lijmen van tubes? (aantal km, aantal seizoenen)
- Hoe kan ik controleren of de tube wel of niet opnieuw gelijmd moeten worden?
Mijn gevoel zegt zelf dat ik momenteel de banden moet laten zitten; weinig gebruikt en geplaatst door een professional. Echter weet ik niet hoe deze banden zijn opgeslagen.
ik ben benieuwd naar jullie adviesen,
Remy
Tubes opnieuw lijmen of laten zitten
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jul 2019 12:18
Een goed gelijmde tube moet je gewoon laten zitten. Zolang de tube niet versleten is, kan die gewoon blijven zitten, desnoods meerdere jaren. Je zou kunnen controleren hoe vast de band zit door met een bijna lege band een beetje te wrikken met de tube. Als je deze makkelijk lostrekt, zou die opnieuw geplakt moeten worden, maar ik kan me dat bijna niet voorstellen.
Eenvoud kenmerkt het ware.
Even tsjekken hoe vast ze zitten en dan niet met een bijna lege tube, maar met minimaal een paar bar erin.
Komen ze alleen los met erg veel handkracht> rijden maar.
Een enige tijd geleden goed geplakte tube komt niet zomaar los, dat gebeurt alleen bij vers en klungelig geplakte.
Komen ze alleen los met erg veel handkracht> rijden maar.
Een enige tijd geleden goed geplakte tube komt niet zomaar los, dat gebeurt alleen bij vers en klungelig geplakte.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Profmecaniciëns nemen niet altijd even goed de tijd om volgens de regels van de kunst de tubes te lijmen. Daar is simpelweg geen tijd voor. Dus wel even checken volgens instructie hierboven.
Ik herinner me vooral het geklooi bij een lekke band op training. Vooral bij koud weer een pretje. En daarna zeer behoedzaam naar huis met de reservetube om de velg.
Voor recreanten, leve de bandjes (al verloopt wisselen van binnenband ook al eens minder vlot dan gehoopt).
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jul 2019 12:18
Bedankt voor de reacities! ik zal met een paar bar in de band eens kijken of hij nog goed vast zit! Hopelijk komen ze niet los. Scheelt weer werk:D.
Tijdens de trainingsritten rijd ik lekker ouderwets met binnenbandjes en een reserve in mn zadeltas. De snelheid van mijn nieuwe wielen i.c.m. de tubes mag ik tijdens de wedstrijden ondervinden (natuurlijk eerst een testritje!)
Tijdens de trainingsritten rijd ik lekker ouderwets met binnenbandjes en een reserve in mn zadeltas. De snelheid van mijn nieuwe wielen i.c.m. de tubes mag ik tijdens de wedstrijden ondervinden (natuurlijk eerst een testritje!)
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ieder zijn idee. Mijn idee, toen ik nog met tubes reed vertrouwde ik maar op een fietsenmaker en mezelf voor het lijmen van tubes. Een keer een tube van de velg gereden in een bocht, dat wilde ik nooit meer meemaken. Als ik nu een setje tube wielen zou kopen zou ik er de tubes afhalen, en als reserve gaan gebruiken, voordeel is dat ze al gelijmd zijn geweest en daardoor beter plakken bij vervanging onderweg. Zou dan zelf een nieuw setje tubes er op leggen, zodat ik gewoon zeker zou weten dat ze goed gelijmd zijn. Ik zou nooit risico nemen hiermee.
Ach, ik zeg ook maar wat