Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubolito

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jul 2021 22:26

Door het oog van de naald. Toevallig ontdekt bij het wisselen van een band. Velglint zat niet goed. Deze is niet lek trouwens. Maar plaatselijk heel uitgerekt. Door een half afgedekt spaakgat dus.

Nu zit er tubeless tape in. Ik heb niet de goede maat helaas dus meteen besteld en dan kan ik dit weekeinde nog een keer aan de slag. Plakker erop en door.
Bijlagen
IMG_20210723_210347608.jpg
Ride bikes, not tanks!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 24 jul 2021 22:35

leon1 schreef: 21 jul 2021 10:36 Maar als je plakkers levert dan moet je het wel duurzaam kunnen plakken is mijn mening.
Die plakkers die ze in het begin hadden zijn nergens meer te krijgen. Nu hebben ze een ander setje.

Dus welke plakker set is er gebruikt?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 25 jul 2021 00:09

De zelfklevende (oude dus). Ik zie dat ze nu een setje met lijm verkopen.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 26 jul 2021 08:40

De opnieuw geplakte tubo heeft het gisteren prima uitgehouden tijdens een rit van 116km :mrgreen: (en vanmorgen was ie nog vol). Maar wel buiten de normale reserveband nog een extra binnenband meegenomen. Je weet maar nooit. Maar zo was het gewichtsvoordeel in ieder geval foetsie ;)

Alhoewel ik tegenwoordig op lange ritten of als ik geen hulplijn beschikbaar heb altijd 2 binnenbandjes meeneem.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 aug 2021 09:40

En zo blijf je bezig. De geplakte band heeft het dus prima uitgehouden tijdens de eerder genoemde rit en nog een paar ritten daarna. Maar gisteren terug van vakantie en de band is weer leeg. Ik heb nog niet gekeken of hetzelfde lek de oorzaak is maar dat zal denk ik wel.

En tot mijn verbazing op mijn andere wielset is de voorband leeg... Ook die moet ik nog demonteren en nakijken wat het euvel is.

Al met al dus niet erg goede reclame hier voor Tubolito. Dit zijn allemaal de normale Tubo's. Ik heb ook 1 S-road in gebruik (die van 20 gram) en die doet het meer dan prima op de voorband (al 3000km - dus niet die eerder genoemde set - spreekt voor zich toch? :lol: ).

Ik heb nog 2 Tubo's op de plank liggen maar ik zit wel na te denken eens een Aerothan te bestellen. Las in de laatste Fiets dat die iets lekbestendiger is (voor wat je ervan kan zeggen bij die test). Die Aerothan is nu niet leverbaar in de maat die ik nodig heb (bij de NL-shops) dus voorlopig zal ik daar nog geen vergelijking kunnen maken.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 11 aug 2021 13:12

latex biba als standaard in je banden
en een tubolito als reparatie/nood bandje in je zadeltasje

kom je thuis en kan je weer terug wisselen

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 aug 2021 20:15

Latex heb ik eerder gehad. Geen zin om elke dag de pomp erbij te pakken. Daar zijn die PE-binnenbanden dan weer perfect in. Als ze niet lek zijn ;) dan houden ze de lucht echt lang vast.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 aug 2021 07:21

Woensdag Tubolito zelf maar eens een mail gestuurd en donderdag al antwoord. En inderdaad, de nieuwe plakset met lijm werkt beter dan de alleen de 'patches' uit de oude set. Nu heb ik woensdag een bestelling bij Mantel gedaan en daarbij meteen de nieuwe plakset in de winkelwagen gelegd.

In ieder geval prettig contact gehad en ze sturen mij gratis 2 nieuwe Tubo's op ter vervanging van de kapotte Tubo's. Dat kan ik in ieder geval wel klantenservice met een grote K noemen!

Die ene die ik al twee keer heb geplakt gaat dan ook de prullenbak in. De andere die ik nu lek heb is een mooi onderwerp om te kijken of het plakken met de nieuwe set inderdaad beter werkt.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 nov 2021 08:20

Weer eens een update: Ik heb de vervangende binnenbanden natuurlijk allang ontvangen. Daarop de kapotte ook meteen weggegooid. Ook al heb ik nu de vernieuwde plakset, ik wil geen risico meer lopen met die dingen.

Nieuwe binnenbanden gemonteerd. Helaas bij terugkomst van een week vakantie toch weer een achterband lek. En bij het zoeken naar het lek zat deze aan de binnenkant (dus de velgkant en niet bij het loopvlak). Ik heb er trouwens alweer bijna 500km mee gereden. Het is dus uit te sluiten dat de band al lek uit de verpakking is gekomen. Maar terug naar de binnenkant: het lijkt wel of de binnenband is geperforeerd. De lucht kwam nl. niet uit 1 gaatje. Heel vreemd. Wiel en buitenband gecontroleerd. Niks gevonden. Nu wel de binnenband geplakt met de nieuwe plakset. En tot zover alles weer prima in orde.

Trouwens: ook mijn andere fiets had na de vakantie een lekke achterband :( en die staat op een normaal binnenbandje (daar liggen de tubo's nog klaar op de plank).
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 nov 2021 10:42

Muizen . . . . ??
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 nov 2021 12:25

Wie weet...een muisje in de velg. Er piept niets tijdens het fietsen maar ik zal er eens op letten ;) Bij de andere lekke band zat er een scherp steentje in de buitenband. Dus daar is de reden wel gevonden.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 mei 2022 08:08

Voor mijn nieuwe fiets heb ik ook weer Tubolito's gekocht. Ditmaal de S-road ofwel de lichtgewicht versie. Ik rijd nu op een andere fiets al 4000km met de S-road en waar ik de normale al wel eens lek heb gereden heb ik de S-road nog nooit lek gereden. En dat zegt natuurlijk helemaal niets maar toch ga ik nu ook op de Look over op de S-road (de Look zal ook alleen bewogen worden mooie droge dagen en dat scheelt natuurlijk nogal met rommel op de weg en zo).

Ik heb op mijn andere fiets trouwens ook een Schwalbe Aerothan binnenband maar ik merk geen verschil tussen beide merken (de normale Tubo doel ik dan op). Ze houden beide de lucht even goed vast, wegen beide rond de 40gr. en verder valt er weinig over te zeggen... Als je in plaats van een oranje ventiel liever een zwart ventiel wil dan moet je dus de Schwalbe hebben.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie