Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

S-WORKS vs Specialized Fast Trak

Notendop
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jul 2014 21:35

Notendop 03 jan 2020 16:05

Ik wil graag twee nieuwe banden kopen. Heb een Specialized fiets met Fast Trak banden (2.2 versie). Nu is er alleen nog keuze uit 2.1 en 2.3. Ik denk dat de 2.3 het meest allround is?

Nu viel mijn oog op de S-WORKS versie, prijs t.o.v. gewichts besparing zeg ik ja, maar scheurt deze ook heel snel? Want dat is bij de oude Specialized band gebeurt (wang is gescheurd).

https://www.stappenbelt.com/nl/buitenba ... aat-29x2_3

Je hebt ook de "Specialized" versie:
https://www.stappenbelt.com/nl/buitenba ... aat-29x2_3

Ik heb het met de vorige banden 3 jaar uitgehouden (3500 kilometer). Als deze nieuwe banden het 2500 kilometer uithouden vind ik dat prima.

Beide banden wil ik tubeless maken op carbon roval 2bliss velgen.

Iemand met ervaring?

Notendop.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 03 jan 2020 18:05

Volgens mij zit je in het racefietsdeel met je mountainbike bandenvraag. Persoonlijk ben ik geen Specialized fan.

Vorig jaar toch weer eens iets gekocht van Specialized vanwege een actie. Mijn laatste Specialized aankoop was een S Works Turbo 2Bliss 28mm setje vanwege de op dat moment 2 halen 1 betalen actie. Weinig plezier van gehad. Goede grip onder alle weersomstandigheden en voelde snel aan maar erg gevoelig. Vaak lek op de achterband waarbij de latex de gaten slecht dichte. Verder geen ervaring met mtb-banden, maar daar zul je minder problemen mee hebben dan met de racefietsbanden.

Tijdens mijn Cape Pioneer in Zuid-Afrika afgelopen september zag ik veel Epics (Sworks) rijden met 2.3 Fast Traks (niet alles Sworks trouwens). Maar die band was daar wel erg populair, maar dat was Maxxis ook. Zelf reed ik daar overigens probleemloos met Ikons EXO 3C MaxxSpeed.

Zelf zal ik dus niet zo snel lichte Specialized banden kopen, maar er zullen best anderen zijn die wel tevreden zijn over hun lichte Specialized banden.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 06 jan 2020 10:35

Ik ben wél een tevreden gebruiken van Specialized banden. Aangezien ik een man van de lange afstanden ben, zal ik niet gauw de S-works banden kopen. Wanneer je bv voor de Fast-Trak de normale Gripton versie met de S-works versie vergelijkt, dan is er gewoon rubber bespaard op de flanken. Dit is trouwens quasi altijd het geval voor lichte banden binnen eenzelfde profiel-type. Voor mij is een dunnere flank nooit de winst in gewicht waard, ik kies altijd voor verstevigde flanken (en op drie marathon seizoenen ben ik dan ook nog maar één maal lek gereden). Enkel als je cross-country rijdt, zou ik het eventueel overwegen.

Plaats reactie