Cube CUBE RA 0.8 CX wielen tubeless te maken?

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
dream
Forum-lid

Gebruikersavatar dream 27 nov 2019 14:55

Nadat mijn dealer mij vertelde sdat de velgen niet tubeless ready zijn toch nog even verder gezocht. volgens mij is de velg gelijk aan dit wielsetje van alexrims. https://alexrims.com/products/boondocks-5/
deze heeft ook de 21 mm binnenbreedte. daar staat inderdaad bij dat de velg tubeless ready is.
Dat betekent dar in de praktijk de schwalbe performance banden vervangen moeten worden door een tubeless setje banden incl. ventielen en velglint.

izzibram
Forum-lid

Gebruikersavatar izzibram 27 nov 2019 15:34

Ik heb de WTB Cross Boss 35mm op mijn CX zitten, perfect bandje en redelijk makkelijk tubeless te maken.
Rij met mijn 82 kg op 1.6/1.8 bar.
Race: Giant Defy Advanced SL 2013
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Bulls Black adder 29 2012

bass11
Forum-lid

bass11 27 nov 2019 15:45

Ik heb zelf ook nog eens goed zitten kijken naar de banden, Er staat niet op gedrukt dat ze tubeless-ready of -easy zijn. Er staat een P op gedrukt en in relief staat er addix op. Dat zou er m.i. op kunnen duiden dat het de bruine band is op de Schwalbe-site https://www.schwalbe.com/nl/road-reader ... e-allround die met zwarte wangen is uitgevoerd. bij die band staat op de site dat ie wel tubeless-easy is. In een review op 12gobiking meldt ook iemand dat het een fluitje van een cent was de band tubeless te maken, gaat ook over een goedkope variant.
Misschien toch maar eens een gokje wagen en gewoon proberen...

Suntoro
Forum-lid

Gebruikersavatar Suntoro 27 nov 2019 19:49

Volgens mij staat die P voor Performance. Dat is de voordeligere band van Schwalbe. Velgen zijn makkelijk tubeless te maken. Op mijn racefiets heb ik dat eerder gedaan met non-tubeless (ready) velgen. Dat heeft nooit een probleem gegeven. Belangrijk was wel dat ik een tubeless (ready) band monteerde.

Ik zou je velgen gewoon tubeless maken met tape en tubeless ventielen. Met de banden kun je het best proberen. De druk zal niet zo hoog zijn al bij racefiets banden. Dus de band zal gewoon "veilig" blijven zitten. Op mijn mountainbike heb ik vaak genoeg non-tubeless ready banden tubeless gemonteerd. Vaak waren die ook lichter. Sommige merken bleven niet altijd goed tubeless (liepen snel leeg) of lekte waren erg aan het zweten via de wangen. Maar de goedkopere banden zijn vaak al degelijk en zullen niet zo snel zweten. En monteren juist vaak makkelijk tubeless.

Normale racefietsbanden zou ik nooit tubeless monteren, omdat de druk te hoog is in racefiets banden. En niet veilig zal zijn dat de band blijft zitten.

bucharestblues
Forum-lid

bucharestblues 04 jan 2020 15:19

Ik heb deze wielen op mijn cube nuroad race zitten. Nadat ik noch van Cube noch van Alexrims een reactie op deze vraag had gehad heb ik het gewoon geprobeerd. Resultaat 100% positief, gebaseerd op twee dedicated gravel tochten in NL + 2x de lange ronde van de LtD Gravel Raid. Volgende manier/punten:
- Van dat blauwe schwalbe tubeless tape aangebracht
- De gewone banden laten zitten (TLE, G-One 25mm)
- Met gewone pomp, 1 van de twee plopte zoals het hoort, de ander plopte niet, maar zit toch goed
- 1 band 1x latex bijgevuld na een paar weken
- Nu ruim half jaar verder en alles blijft redelijk op druk.
- Ik rij meestal op 3 bar, de ondergrens die op de buitenband staat, maar zou nog best iets lager kunnen.
- Nul keer lek. Touch wood.

bass11
Forum-lid

bass11 06 jan 2020 21:17

Bedankt voor jullie reacties! Ik wilde het eigenlijk ook maar eens gaan proberen. Na jullie reacties en wat internet-onderzoek heb ik er eigenlijk ook wel vertrouwen in dat het zou moeten lukken, ondanks dat op de banden niet staat dat ze TLE zijn. Het is er echter nog niet van gekomen. Ik heb sindsdien niet meer lekgereden, daarom voel ik de noodzaak niet meer zo. Ik rijd de veldtoertochten nu wel met een vrij hoge bandenspanning (3,5 -3,7 bar bij 82kg) tegen stootlekken. Ik zou wel eens willen voelen wat het effect is van tubeless rijden en een lagere bandenspanning. Misschien toch maar eens wat materialen bestellen....

Plaats reactie