Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke nieuwe full carbon wielen draadbanden ?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 okt 2019 18:04

Wil me eens rustig oriënteren op nieuwe full carbon clincher wielen voor velgremmen voor volgend seizoen. Denk hierbij aan:

Zipp 302 (black)
Duke Baccara (mag met relatief eenvoudige naven fiets niet heel overdreven veel)

Die vind ik gewoon mooi en staan voor zover ik heb kunnen vinden goed bekend.
Lees ook goede berichten over fullcrum/campa. Heb met de aluminium varianten echter slechte ervaringen met het opleggen van banden icm kantoorhandjes. Duidelijk lastiger dan bij Mavic of Shimano wielen en ik ga geen bandenknecht meesjouwen. En de full carbons zijn meestal ook te duur voor mij.

Belangrijk
-Zeer laag risico op vervormen/warm lopen voor die enkele keer in de bergen
-Te gebruiken met 25 mm banden (meer past toch niet in mijn frame)
-Geen krijsende/piepende blokken zoals bij veel carbon wielen het geval is bij stevig remmen !
-Remkracht droog en nat op laten we zeggen minimaal 85- a 90% van aluminium velgen
-Rond de Eur 1000 is wel de limiet.
-Ca 45 mm hoog (vind ik mooi compromis tussen goede looks en gebruiksgemak onder alle omstandigheden)

Iemand gebruikservaringen met de genoemde wielen/velgen of redenen om toch echt andere te kiezen?
Laatst gewijzigd door jsparie op 02 okt 2019 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 okt 2019 18:08

1000 voor Duke Baccara kan je shaken. Zijn wel echt super mooie dingen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 okt 2019 18:15

Bij Hopmans staan ze voor rond dat bedrag (Eur 1019 voor 35 mm Eur 1049 voor 45 mm) in de aanbieding. Daarom had ik gehoopt toch in de buurt te komen. Helaas daar alleen voor schijfremmen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 okt 2019 19:29

jsparie schreef: 02 okt 2019 18:04 Lees ook goede berichten over fullcrum/campa. Heb met de aluminium varianten echter slechte ervaringen met het opleggen van banden icm kantoorhandjes....

...Geen krijsende/piepende blokken zoals bij veel carbon wielen het geval is bij stevig remmen !
-Remkracht droog en nat op laten we zeggen minimaal 85- a 90% van aluminium velgen
Ik zou Fulcrum wel overwegen, Fullcrum niet ;)
Overigens vind je Fulcrum Racing Quattro Carbon goed binnen jouw budget. Rij zelf o.a. ook met zo'n set en ben erg tevreden.

Krijsende/piepende blokken ligt eerder aan de blokken of afstelling van de rem dan aan de wielen naar mijn idee, kan soms even puzzelen zijn voor je de beste blokken hebt bij jouw wiel.

Remkracht droog is bij fullcarbon zeker niet minder dan bij aluminium. Bij remkracht op nat lever je wel wat in, hoeveel in % uitgedrukt kan ik niet aangeven, verschilt ook erg per wiel en remblok combinatie.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 okt 2019 19:49

Ik vind full carbon beter remmen dan alu.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 okt 2019 20:19

havana schreef: 02 okt 2019 19:49 Ik vind full carbon beter remmen dan alu.
Say whaat?

Voor mij toch zeker weten alu. Het kan aan mijn FFWD wielen/blokken liggen, maar rem met full carbon wielen toch wel een stukje minder. Ik kan redelijk dalen, maar merk dat je een stuk meer remkracht en controle hebt met alu. Om over een nat wegdek maar niet te beginnen, dan blijft er nog maar ~50% van de remkracht over en 'happen' de FCC's zodra ze droog zijn na 2-3 spins.

Het kan aan de type velg of remblokken liggen (Koolstop remblokken op alu zijn geniaal en FFWD is niet de meest geavanceerde velg), maar ik kan niet bedenken dat carbon ooit beter gaat zijn, hooguit gelijkwaardig.

Neemt niet weg dat er prima te leven valt met carbon remranden. Remmen is overrated wanneer je een beetje inzicht hebt.

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 02 okt 2019 20:32

havana schreef: 02 okt 2019 18:08 1000 voor Duke Baccara kan je shaken. Zijn wel echt super mooie dingen.
Alleen als je ergens een gratis set naven vandaan tovert, is € 1000 haalbaar voor Duke-wielen.

Rijd zelf op Duke Baccara 45mm met DT240s-naven. Superfijn!

Gezien je budget zou je ook kunnen kijken naar 2e hands set Campagnolo Bora One? En dan liefst de AC3-versie. Weliswaar geen 45mm, maar 50mm (of 35mm). Reed hiervoor met Bora's (niet AC3) en dat was minstens zo fijn als de Dukes.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 okt 2019 21:15

Vind tweedehands carbon lastig te beoordelen. Mijn fiets is volledig Shimano. Dan is campa gevoelsmatig een wat vreemde eend in de bijt.

Krijg je banden wel normaal op de full Carbon campa/Fulcrum ? Op aluminium Campa vond ik het een drama met je blote handen. Heb nog een paar campa proton in de hoek staan om die reden. Wel super solide wielen overigens. Nog kaarsrecht en nauwelijks ingesleten.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 okt 2019 21:22

Fulcrum Racing Quattro Carbon valt binnen je budget en prima setje.
Ik heb zo'n setje in mijn slechtweer fiets zitten en fiets daar nu ook mee in de regen en niet echt klachten over remvermogen.
Carbon slijt stuk minder hard dan aluminium velgen.

De body(/afdichting van lagers) zijn wel wat minder dan bijvoorbeeld de Mavic ID360 body.
Ik heb 2 setjes Mavic's en die doen beide al ruim 40 duizend km zonder ooit iets vervangen te hebben (pas nog body eraf en zag er allemaal schoon uit)
En de Fulcrum heb ik al eens lagers moeten vervangen ivm speling op body en dat was volgens mij na zo'n 8000km.
Andere fulcrum wielsets (racing 3 en racing 5) die ik gehad heb, heb ik soortgelijke ervaringen.
Voor mij reden om geen fulcrum meer te kopen, maar mavic of dt swiss (voordeel van beide dat je body er zo aftrekt zonder tools en makkelijk kan servicen)

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 02 okt 2019 21:38

Ik ben zelf wel erg tevreden met de bontrager aeolus pro 3 tlr. Interne breedte is iets van 20mm. Geen last van piepende remmen. Zien er ook mooi neutraal uit met zwart op zwart. Zag ze bij mantel voor zo'n€1100, maar wellicht elders goedkoper te verkrijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 02 okt 2019 23:06

Ik rijd tegenwoordig ook met de Quattro carbons. Bandjes wisselen is een stuk makkelijker dan bij de Eurus en Protons gelukkig. Is wel vaak een kwestie van lastige band-velg combinatie, waarover op dit forum veel is geschreven. Op de fulcrums rijd ik trouwens met Pirelli P Zero en Vittoria Corsa. Voorheen op de Eurus, maar vooral Protons, lastige banden montage met Veloflex en Michelin pro3.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 okt 2019 07:56

Kijk eens bij Maatwielen in Nijmegen.

Prima velgen (light bicycle)
Eigen naaf keuze
Spaak keuze
Ik heb 2 setjes 25 en 45mm en rij veel in de bergen.
En je blijft makkelijk onder de €1000,00
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie