Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Racewielen op hybride

Hjdijk
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2019 11:33

Hjdijk 15 sep 2019 12:03

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben man, 48 jaar. Ik rijd onderhand 8 jaar op een cross hybride (alhoewel, definities verschillen nogal). Het is een fiets met Shimano MTB onderdelen (SLX, XT). Zie bijlage. Plat stuur en wat dikkere banden met profiel. Vaste voorvork. Ik rij hiermee over de weg, over bospaden (niet de MTB routes uiteraard), schelpenpaden etc. Ook op vakanties in de bergen. Ik heb vaak de aanschaf van een racefiets overwogen, maar denk dat ik de lichte "offroad" mogelijkheden ga missen. Toch wil ik ook wel regelmatig hard, over asfalt. Dat kan prima, maar er echt snelheid in krijgen is lastig. Ik houd racefietsen niet bij. Ik heb nu het idee om om eens te proeven hiervan, racebanden te monteren. Maar hier ben ik niet goed in thuis. Zet ik buitenbanden op de huidige velgen (lastig om vaker te wisselen)? Of koop ik beter een aparte set, met wielen en banden? Zo ja, hoe breed dan? Type? etc. Waar moet ik op letten en hoe zoek ik een passende goede set uit? Gaat eerste tijd om uitproberen dus hoeft niet topnotch te zijn. Hoor graag jullie advies.

Thx!
Bijlagen
IMG_20190813_190136_747.jpg

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 15 sep 2019 12:36

Je wilt proeven van het rijden op een racefiets, maar wilt dat doen op een zware hybride, met een andere geometrie en een recht stuur. Al zet je daar lichte wielen in met racebandjes, het rijden zal nooit op een racefiets gaan lijken. Ik zou gewoon een racefiets huren als je wilt weten hoe het voelt, maar nog niet zeker bent van de aanschaf.

Er zijn tegenwoordig racefietsen die ze gravelbike noemen. Is dat niet precies wat je zoekt?
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 sep 2019 13:26

Racebanden zullen passen, mijn idee 25mm, beter nog 28mm. Racewielen niet. Mijn advies Schwalbe banden, maar Michelin of Vittoria ook prima. Verwacht geen wonderen. Immers: dikkebanden lopen in principe lichter dan dunne. Indien je dat superbrede stuur 10cm inkort, vang je veel minder wind. Heeft meer effect dan die bandjes.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 15 sep 2019 19:10

Om met mijn vrouw te toeren en voor vakanties heb ik 3 jaar geleden een Spezialized Source Elite gekocht met hoofdzakelijk Deore onderdelen en een naafdynamo. De fiets gebruik ik ook op vakantie in de bergen / heuvels, als ik alleen ga fietsen. T.o.v. van mijn racefietsen voelde de Source erg log aan en vooral bergop had dat een behoorlijk remmend effect. Dus toen heb ik een setje Mavic Aksium racewielen gekocht en hier 28 mm Conti GP 4 Seasons op gemonteerd. Gewicht winst t.o.v. de Spezialized wielen: 1430 gram. Het is uiteraard nog geen racefiets, maar het fietst wel merkbaar beter. Thuis rij ik op de Spezialized wielen en op vakantie monteer ik de Aksiums.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 sep 2019 23:55

Maar deze wielen kun je alleen wisselen, omdat beide voor schijfremmen zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 sep 2019 22:50

Daar zit inderdaad de uitdaging in als je gewicht wilt besparen op de wielen. Een setje met 135mm inbouw QR en bij voorkeur voor velgremmen dat significant lichter is zul je moeten laten spaken vrees ik.

Als het niet veel mag kosten zou ik, afhankelijk van de hoeveelheid en aard van de de kilometers off road voor 28mm race bandjes gaan of een lichte cyclocross/gravel band voor harde ondergrond b.v. Panaracer Gravelking 32mm of Conti Speed King.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 sep 2019 10:36

Ik heb vrij lang woonwerkverkeer gedaan op een vergelijkbare Jan Janssen en ik kon daar absoluut vlot mee fietsen. Ik kwam nog wel eens vrienden tegen op de racer als ik naar huis fietste en dan reden we gewoon gezamenlijk op.

Maar... Een Racefiets zal het uiteindelijk nooit worden, Maar als je een beetje vlotter wil fietsen dan zullen een paar andere banden je wel helpen. Bijv. Schwalbe Kojak, die zijn echt bedoeld voor jouw type fiets, maar het zijn wel echte slicks. Op mijn woonwerkfiets heb ik nu Vittoria Revolution zitten (38) die heeft wel profiel, maar het is toch een snelle, licht lopende band. ik heb daar voor gekozen omdat ik soms ook nog wel eens iets anders tegenkom dan alleen maar asfalt. het is een prima compromis. Wie weet is dat voor jou ook nog een optie.

Wat ook scheelt is om te zorgen dat je wat Aerodynamischer op de fiets komt te zitten. Een eenvoudig ligstuur monteren helpt dan ook. zijn de kosten niet, het is even wennen, maar zeker als je een wat langer stuk hebt is het echt wel lekker. Wel echt vlak monteren en niet op ooghoogte wat je ook wel eens ziet..

Deze fietsen hinken vaak op twee gedachten. ik heb op een gegeven moment de MTB cassette vervangen door een racecassette (12-25) omdat ik toch het meeste in NL fietste en verhard. dat deed wonderen voor de versnellingsverhoudingen waardoor ik eigenlijk altijd wel de juiste versnelling kon vinden. Uiteindelijk kan je mss wat minder licht schakelen maar, Je hebt 3 bladen voor dus ik denk dat je dan alsnog niet heel snel in de problemen zal komen. Hoe vaak rij je op het kleinste blad voor en grootste kransje achter? Als je dat weet, weet je ook of je die kan missen.

Wat wel zo is, is dat het type fiets er een beetje debet aan is dat je niet alle energie effectief in snelheid om kan zetten. Maar iets meer op snelheid gericht kan je het met de aanpassingen hierboven waarschijnlijk wel krijgen.

Ik zou niet direct een tweede wielset aanschaffen. Hoeveel tijd kost een bandje wisselen nou eigenlijk? Bovendien wil je het vooral eerst maar eens ervaren volgens mij. Dus hou je investeringen dan gewoon beperkt. en als je dan denkt.. Yep... Dit is zoals ik het wil...maar wil toch best vaak wat anders... Dan lekker mooi wielsetje uitzoeken samen met je LBS.

Succes!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 sep 2019 10:47

De Schwalbe Kojak mag dan snel uitzien, maar is het niet. Is ook in cijfers terug te vinden in bandentests. Hij kleeft aan de weg (ook als die nat is), fijn voor de grip, maar niet voor de snelheid. Onlangs heb ik de Kojak (na jaren gebruik) vervangen door Schwalbe Marathon Supreme. Dat is pas snelheid en grip!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 sep 2019 10:54

Goeie tip denk ik dan! En alle kleine beetjes maken in dit geval een groot verschil!


Vind de Vittoria's zelf ook veel sneller voelen dan de kojak., maar had ze nooit op dezelfde fiets.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 sep 2019 11:26

In het kader van alle kleine beetjes helpen van @depoldertoerist hierbij de tip aan TS om eens die veel te lange rem- en schakelkabels in te korten. Luchtwerveling alom!

Plaats reactie