Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wiel altijd recht achter de zitbuis ?

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 12 sep 2019 12:29

Ik heb een oude atb omgebouwd met een racestuur, mechanische remmen en ultegra shifters omgebouwd tot gravelbike. Het achterwiel heb ik opnieuw gericht. omdat er een flinke slag in zat en ik eens wilde experimenteren. Dus de spanning van de spaken af gehaald en helemaal opnieuw op spanning gezet. Het wiel is mooi recht dus zonder slag. het wiel staat nu niet recht achter de zitbuis als ik naar beneden kijk. Ook in het frame staat het wiel meer naar de non-drive side.
Nu vroeg ik me af of ik dus de drive-side vlakker moet maken om het wiel weer centraal te krijgen ? Maw moet een wiel altijd centraal in het frame staan en recht achter de zitbuis staan ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 sep 2019 13:15

Ja, als je frame recht is wel.

als je een centreerboog had gebruikt tijdens het spannen stond het wiel nu wel mooi recht.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 sep 2019 13:23

Ja, tenzij je een asymmetrisch frame hebt (zoals Cannondale soms) maar dat is hier niet van toepassing. Het achterwiel zelf is assymetrisch; de hub offset aan de drive side is kleiner dan die aan de non-drive side. Hierdoor staan de DS spaken in een steilere hoek. Als je de spaken van de DS en NDS op dezelfde spanning zou zetten, dan wordt je velg door deze asymmetrie teveel naar de NDS getrokken. Concreet moet je de DS op maximale spanning zetten (meestal 1200 N) en dan de spanning aan de NDS zodanig afstellen dat de velg mooi in het midden staat. Deze spanning kan soms maar 50-60% bedragen van de spaakspanning aan de DS.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 sep 2019 14:05

Wielen die niet sporen = zwaarder trappen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2019 14:49

Vermoedelijk moet je wiel terug gecentreerd worden.
Bij het spaken kan je je wiel een paar mm naar links of rechts zetten.
Het moet op de goede plaats komen (Maar ik pas hoe je dat juist doet....).

Walter

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 12 sep 2019 16:13

t2300 schreef: 12 sep 2019 13:15 Ja, als je frame recht is wel.

als je een centreerboog had gebruikt tijdens het spannen stond het wiel nu wel mooi recht.
Ik gebruik een oude voorvork als standaard dus een spaakspanningsmeter of centreerboog heb ik niet. Zoals ik al zei, ben aan het experimenteren. ;)
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 12 sep 2019 16:47

nippels aan de aandrijfzijde aandraaien en aan de niet-aandrijfzijde losdraaien (in stapjes), net zolang totdat de velg mooi in het midden van de achtervork staat

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2019 16:56

ceon schreef: 12 sep 2019 16:13
t2300 schreef: 12 sep 2019 13:15 Ja, als je frame recht is wel.

als je een centreerboog had gebruikt tijdens het spannen stond het wiel nu wel mooi recht.
Ik gebruik een oude voorvork als standaard dus een spaakspanningsmeter of centreerboog heb ik niet. Zoals ik al zei, ben aan het experimenteren. ;)
de voorvork is smaller dan de achterbrug. Dus de voorvork work 'opengeduwd' als je het wiel erin stopt. Maar dat gebeurt daarom niet symmetrisch. Probeer eens te kijken hoe onsymmetrisch je voorvork is als je het achterwiel erin stopt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 sep 2019 14:09

Zelfs als geen specifiek materiaal hebt kan je dat bij het bouwen/reparen wiel checken of het gecentreerd is. Bijvoorbeeld met wat muntjes of spacers. Het wiel aan twee kanten op iets laten rusten en dan de afstand tot de locknut meten. Dan wiel omdraaien. Zie afbeelding. (je moet wel meten t.o.v. de locknut en niet de as zoals op de foto). De afstand moet dan langs beide zijden even groot zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 19 sep 2019 20:07

OF het wiel om beurten juist en verkeerd om in het frame steken en afstand naar seatstay meten.
Stapsgewijs bijstellen totdat afstand in beide gevallen gelijk is.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 sep 2019 19:54

matthiav schreef: 12 sep 2019 13:23 ................Concreet moet je de DS op maximale spanning zetten (meestal 1200 N) en dan de spanning aan de NDS zodanig afstellen dat de velg mooi in het midden staat. Deze spanning kan soms maar 50-60% bedragen van de spaakspanning aan de DS.
Als je de spanning aan de ds reeds in het begin op 1200N zet en je begint dan de nds aan te trekken tot de velg gecentreerd is (bijvoorbeeld 700N), hoeveel newton meet je dan aan de ds?

Plaats reactie