Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vervangen Bontrager R2 banden?

Bert74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2016 13:08

Bert74 11 sep 2019 10:13

Ik ben sinds kort in het bezit van een Trek Emonda SL6 Disc. Heel gelukkig mee.

De Emonda wordt standaard geleverd met Bontrager R2 28mm banden. Eerste indruk: wat stug en niet echt lekker in de bochten.

De reviews zijn niet echt positief: glibberig bij nat weer.

Advies van mijn collega is eveneens duidelijk: gelijk vervangen, levensgevaarlijk in de herfst.

Ik overweeg om er 28mm Conti GP 5000 om te leggen.

Zijn er hier ervaringen met de Bontrager R2 banden?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 11 sep 2019 10:27

Ik heb een setje wielen gekocht waar Bontrager banden op zaten (R2 or R3, dat weet ik nu niet), daar heb ik wel eens een rondje op gereden maar de wielen zitten nu in de fiets van mijn vrouw. Die rondjes waren in droog weer en ik ben zeker niet hard door bochten gegaan, maar ik heb geen negatief gevoel gehad (maar dus ook niet tot de limiet gereden).
Het zal best kunnen dat met nat weer je wat minder grip hebt dan met andere (top)banden, maar levensgevaarlijk lijkt me nogal overdreven. Het ligt er natuurlijk wat je doel is, maar als je gewoon wat toert dan rij je toch gewoon iets rustiger in bochten ipv de grens opzoeken, dan kan je deze banden prima oprijden .

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 12 sep 2019 13:13

Ik heb ze ook op de emonda. Ze gaan wel goed over kasseien, maar op de normale Nederlandse wegen rijd ik liever op 25mm conti. Ze hebben inderdaad niet super veel grip, maar wat dat betreft sluit ik me aan bij jorisb. Ik rijd ze gewoon op.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 sep 2019 14:12

Ik heb zowel de R1 als de R3 versie in 32 mm gereden.
Ook en vooral in de winter, ik heb ze nadat ze "op" waren niet opnieuw gekocht.
Gingen makkelijk op en af de velg.
Objectief is er met deze banden niets mis, ik ben er trouwens niet mee lek gereden.
In de winter en/of woon-werk rij ik met Continental GP4000SII 28 mm,
Soms ook wel Panaracer Type-A Evo 3 (zowel in 25 en 28 mm)
In de zomer rij ik met Veloflex Corsa 25 mm, Specialized SWorks Turbo 26 mm.
Vroeger nog met Schwalbe One, Vredestein Fortezza gereden.

Ongeveer 30 jaar geleden op Michelin HighLite Competition, een van de eerste hoogwaardige vouwbandjes die hun "voet" konden zetten naast de tubes van zoveel jaar geleden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bert74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2016 13:08

Bert74 14 sep 2019 20:04

Dank voor jullie reacties. Ik heb de banden toch maar vervangen door de Gp5000's. Oprijden is de goedkoopste optie, maar ruim € 2000 uitgeven aan een luxe Carbon fiets en dan behelpen met budget bandjes voelt niet goed. Ik hoop nog een maand of 2 in de herfst te kunnen rijden en dan wil ik gewoon goede grip hebben. Idem volgend jaar in de vakantie in de bergen.

De Bontrager banden gingen er snel af. Voor de Conti's had ik wel even de bandenlichters nodig om ze er op te krijgen, hiermee ging het probleemloos.

Rolweerstand merk ik nog niet echt, het comfort is wel voelbaar nog beter geworden, 6.0 Bar voor en ~6,5 bar achter.

Wat een genot die fiets, snel en wendbaar en tegelijkertijd heel veel comfort.

Plaats reactie