Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Waarom levert Mavic zijn wielen met de Yksion buitenband erbij.

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 05 sep 2019 21:41

Heb mn Cosmics bij Bakker gekocht zonder banden, wilde toch al mn Conti's erop hebben.

En ze waren goedkoper daardoor
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 05 sep 2019 22:02

Ze zullen ze wel erbij doen omdat geen hond ze zo wilt kopen en er een enorme voorraad ligt...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2019 22:20

Nee is echt al jaren zo.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2019 12:38

Opzich is het concept niet eens zo gek.
In de fiets markt wordt nog vrij veel los verkocht ook al vinden wij het vaak nog te weinig.

Er zitten ook banden op een fiets bij aflevering en erger nog een zadel, wat toch wel heel erg persoonsgebonden is.

Ik verbaas me in de auto industrie ook altijd over de bizarre keuzes die je niet hebt. Je kan elke kleurtje kiezen en stofje. Maar veel optie in de stoelen zijn er bv vaak niet en bij veel grote merken helemaal niet.
Pedalen kan je nooit instellen bij een auto (ja bij sommige supersporters) terwijl juist die dingen het comfort gevoel echt verhogen.

wat ik ermee wil zeggen is dat een band bij een velg leveren niet zo heel raar is.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 sep 2019 14:53

wasbeer2006 schreef: 06 sep 2019 12:38 Opzich is het concept niet eens zo gek.
In de fiets markt wordt nog vrij veel los verkocht ook al vinden wij het vaak nog te weinig.

Er zitten ook banden op een fiets bij aflevering en erger nog een zadel, wat toch wel heel erg persoonsgebonden is.

Ik verbaas me in de auto industrie ook altijd over de bizarre keuzes die je niet hebt. Je kan elke kleurtje kiezen en stofje. Maar veel optie in de stoelen zijn er bv vaak niet en bij veel grote merken helemaal niet.
Pedalen kan je nooit instellen bij een auto (ja bij sommige supersporters) terwijl juist die dingen het comfort gevoel echt verhogen.

wat ik ermee wil zeggen is dat een band bij een velg leveren niet zo heel raar is.
Grappig. Je zegt dat banden erbij niet raar is. Maar eigenlijk zeg je dat heel veel dingen raar zijn waardoor dit dan een beetje raar lijkt. :-)

Ja ik weet, het is vrijdagmiddag....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 sep 2019 15:18

wasbeer2006 schreef: 06 sep 2019 12:38 Opzich is het concept niet eens zo gek.
In de fiets markt wordt nog vrij veel los verkocht ook al vinden wij het vaak nog te weinig.
Je spreekt jezelf nogal tegen hier? Of bedoel je dat het in de lijn der verwachting ligt?

Ik ben inderdaad ook een voorstander van meer keuze vrijheid bij het aanschaffen van een auto/fiets. De kleur of stof van het interieur kan mij weinig boeien, maar dat die lendesteun precies op de verkeerde plek zit vind ik wel vervelend. Mogelijkheden zoals een ander stuur zijn dan vaak ook weer vreemd, terwijl dat zaken zijn die je 100% van de tijd gebruikt als je in een auto zit.

Een band vind ik ook zo'n persoonlijk onderdeel (23/25/28mm, wel of geen TL, wel of geen lekbestendige laag etc). Het blijft vreemd om zoiets voor te schrijven als je alleen een wielset wil.

Bij een nieuwe fiets vervang ik eigenlijk standaard het stuur, zadel, wielen en banden (en doorgaans ook de zadel- en stuurpen). Al het voordeel wat je dan krijgt omdat je een package deal kocht ben je dan eigenlijk wel weer kwijt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2019 17:13

In de lijn der verwachting...… en dan vind ik een wiel band combo niet zo raar.

Voor de duidelijkheid van mij hoeft het niet he, ik bestel mijn boutjes nog los bij een stuurpen en vind banden ook een persoonlijk ding.
Maar vanuit de fabrikant gezien.

Gaat mij er meer om dat je vaak belangrijke zaken niet kunt kiezen en onbelangrijke wel.

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 06 sep 2019 19:52

Daarom heb ik mijn 2e fiets bij een zaak gekocht waar je zelf mag bepalen wat je wil.

Welke banden,velgen,groepset, zadel.
Zelfs de kleur, dat maakt het pas echt leuk
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 sep 2019 08:52

wasbeer2006 schreef: 06 sep 2019 17:13 In de lijn der verwachting...… en dan vind ik een wiel band combo niet zo raar.

Voor de duidelijkheid van mij hoeft het niet he, ik bestel mijn boutjes nog los bij een stuurpen en vind banden ook een persoonlijk ding.
Maar vanuit de fabrikant gezien.

Gaat mij er meer om dat je vaak belangrijke zaken niet kunt kiezen en onbelangrijke wel.
Jahoor, ik snappum wel. Ik snap ook niet waarom fietsen afgeleverd worden met een stuurlint, zadel, banden. Als ik een fiets koop en de banden zijn opgereden gaan er altijd andere dan de originele op. Zelfde geldt voor stuurlint. En zadel wissel ik meteen. Om dan over raar te spreken: je monteert wel een zadel (persoonlijk) maar geen pedalen (ook persoonlijk). Maar goed vanuit commercieel oogpunt zal het wel niet raar zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2019 09:19

90% van de klanten komt om een fiets te kopen, niet voor een berg onderdelen om een fiets van te (laten) knutselen.

Hier op het forum komen ook regelmatig vragen/discussies voorbij over welke band (het beste) bij welke velg past. Een alles in één oplossing zonder gezeik of vragen is voor veel mensen een prima oplossing. Mavic is nu niet echt het merk waar de gemiddelde materiaalfreak het warm van krijgt. De doelgroep is toch meer de categorie "doe maar een wielsetje". Juist bij die groep geeft een bekende naam als Mavic vertrouwen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2019 09:49

Exact de puristen op het forum is over het algemeen een hele kleine markt.
Welke zaak heeft voor de purist nou echt mooi spul liggen???

en bij een groot deel is het verdien model er ook niet omdat ze drie weken aan het draaien en kijken zijn voordat ze 100 euro uitgeven, zeker in de race branche, MTB gaat nog wel

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 07 sep 2019 18:37

codex schreef: 05 sep 2019 10:53 Ik fiets al jaren zeer tevreden met Cosmic Elite en Ksyriums Elite.
Nooit en never een probleem gehad.En ijzersterk bovendien in weer en wind.


Bij mijn weten is Mavic ook de enige leverancier die dit doet.

Ik loop trouwens ook ver vooruit, 8-) want ik heb 7 jaar terug al de stickers gelijk van de Cosmic alu-wielen afgehaald en nu zie je dat de nieuwe 2020-collectie van Mavic compleet donker/zwart/donkergrijs is en alle stickers verdwenen.(zullen ze er vast nu los bij leveren vermoed ik).
Rijd je ook met andere wielen? Pas als je kan vergelijken zal je het verschil merken.
Mavic wielen staan niet bekend om hun goede kwaliteit, vooral de oudere wielen met plastic glijlager in de body zijn een bron van problemen door hun slechte ontwerp (met een hubdoctor kit kan je dit oplossen). Google en Youtube levert veel resultaten op.

Mavic stickers vind je voor een prikje op eBay.
Ik heb ook nog een set Ksyrium SSC, gekocht in 2001 waar ik nog regelmatig mee rijd, stickers volledig verwijderd zodat ze er modern uitzien en uiteraard gehubdoctord maar het concept van aluminium spaken (Zicral in mijn geval, een aluminiumlegering (Zi= zink, Cr= chroom, Al=aluminium)) is volledig achterhaald.

Mijn Canyon werd in 2014 geleverd met Ksyrium Elite met Mavic banden. ik heb me nooit helemaal veilig en snel gevoeld op de fiets tot het moment dat ik de wielen vervangen heb door Campagnolo Neutron met Schwalbe One. Afdalen en het bochtenwerk ging plots veel beter (een veiliger gevoel door de verhoogde grip). De meegeleverde Mavic banden waren echt wel rommel: weinig grip en zeer stug. Misschien is het ondertussen verbeterd.

Wat betreft de banden: Mavic probeert zo klanten te laten kennis maken met hun banden in de hoop dat ze deze zullen blijven kopen, dat is wel duidelijk. Zoals hierboven al gesugereerd werd: de niet zo kritische fietser die vraagt 'Doe maar een setje wielen' en nadien zal vragen 'Doe maar dezelfde banden'.
Mavic heeft ook lange tijd zeer goede OEM voorwarden gehad (vermeod ik) waardoor vele merken (Canyon Rose, Cube,....) hun complete fietsen met Mavic wielen leverden. Ondertussen is dat toch minder. Onder andere DT Swiss vind je meer en meer terug op volledig afgemonteerde fietsen en dat is zeker geen slechte zaak voor ons als consument.

Plaats reactie