Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

binnenband zonder losdraaibare kern

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 26 aug 2019 20:46

Bekend probleem. Vittoria heeft ook biba's met een vaste kern. Bij bibas met losse kern draai ik deze altijd even extra vast (met een tangetje) als ik ze uit de verpakking haal.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 aug 2019 08:03

Me too!
Van te voren vast draaien met tangetje.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 aug 2019 08:19

idd een bekend probleem. En ook een stom probleem. Ongeveer 3% van de wielrenbevolking ziet het nut van die verwisselbare kern in een ventiel. En die ander zevenennegentig procent ergert zich krom aan die krengen en moet oplossingen bedenken voor een probleem wat die gekke banden leveranciers ons hebben aangedaan. :o

Ik heb al een keer bij 30 graden tot keer toe een band op staan pompen vanwege die stomme ventielen. :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 aug 2019 10:50

Zou een van die 3%-populatie ons het voordeel eens willen uitleggen? :)

Maar, idd: even vastdraaien met een tangetje lost dit 'probleem' feilloos op!

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 27 aug 2019 11:29

ronaldstolk76 schreef: 26 aug 2019 15:59 bedankt allemaal! ik heb besloten michelin airstop a1 aan te schaffen

Bij deze de topic gesloten wat mij betreft....
Daar heb je toch niks aan?? Je vraagt een ventiel met een vaste kern omdat je een pomp op het ventiel wilt schroeven. En nu koop je een ventiel zonder buitendraad (waar je je pomp dus niet op kan schroeven), maar wel mét verwijderbare kern. :shock:

Overigens bestaan er bij mijn weten geen ventielen met een niet-verwijderbare kern. Dat lijkt mij productietechnisch ook bijna ondoenlijk. Je kan wel (zoals hierboven al gesuggereerd) de kern wat vaster aandraaien, of een beetje loctite op de schroefdraad aanbrengen voordat je de kern aanbrengt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 aug 2019 11:51

martinbo schreef: 27 aug 2019 10:50 Zou een van die 3%-populatie ons het voordeel eens willen uitleggen? :)

Maar, idd: even vastdraaien met een tangetje lost dit 'probleem' feilloos op!
Wat denk je van ventiel verlengers? en van sommige velgen waarvoor je niet eens een lang genoeg ventiel kan kopen.

Anders kan je elke lengte op voorraad gaan houden + je kan met een zwarte verlenger rijden staat een stuk beter. maar daar let de mode politie niet op, die let alleen op een spacertje teveel onder de stuurpen.

Het is meer dat een paar % van de pompen een draai aansluiting heeft terwijl je ook knoppen het die je er zo opdrukt.

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 aug 2019 19:57

redbull-erik schreef: 27 aug 2019 11:29
ronaldstolk76 schreef: 26 aug 2019 15:59 bedankt allemaal! ik heb besloten michelin airstop a1 aan te schaffen

Bij deze de topic gesloten wat mij betreft....
Daar heb je toch niks aan?? Je vraagt een ventiel met een vaste kern omdat je een pomp op het ventiel wilt schroeven. En nu koop je een ventiel zonder buitendraad (waar je je pomp dus niet op kan schroeven), maar wel mét verwijderbare kern. :shock:

Overigens bestaan er bij mijn weten geen ventielen met een niet-verwijderbare kern. Dat lijkt mij productietechnisch ook bijna ondoenlijk. Je kan wel (zoals hierboven al gesuggereerd) de kern wat vaster aandraaien, of een beetje loctite op de schroefdraad aanbrengen voordat je de kern aanbrengt.
Ga zo'n ventiel maar eens wat beter bestuderen, dan zie je dat je wel degelijk je pomp er op kunt schroeven. :roll:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 aug 2019 23:15

senior schreef: 27 aug 2019 19:57 .............
Ga zo'n ventiel maar eens wat beter bestuderen, dan zie je dat je wel degelijk je pomp er op kunt schroeven. :roll:
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 aug 2019 23:27

wasbeer2006 schreef: 27 aug 2019 11:51 ........... je kan met een zwarte verlenger rijden staat een stuk beter. maar daar let de mode politie niet op, die let alleen op een spacertje teveel onder de stuurpen.

Het is meer dat een paar % van de pompen een draai aansluiting heeft terwijl je ook knoppen het die je er zo opdrukt.
Mavic heeft binnenbanden zonder schroefdraad met een zwart ventiel.
Afbeelding
Voor mijn hoge velgen heb ik Continental Race 80 mm (al dan niet light) binnenbanden met glad ventiel.
Voor montage spuit ik de ventielen met een spuitbus zwart :)
Afbeelding

Thuis pomp ik mijn banden op met een SKS renncompressor, de pompkop schuif je gewoon over het ventiel, geen schroefdraad nodig.
Bij een lekke band onderweg gebruik ik de CO 2 inflator van Geniune Innovations die je ook gewoon over het ventiel moet drukken.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 aug 2019 10:24

Schwalbe heeft nu ook zwarte ventielen, maar die ogen wat brons in de zon.
Zie je niet veel van hoor.

Ik vind het makkelijk 1 type biba en ook voor mij TL ventielen 1 lengte en verlengen.

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 28 aug 2019 10:46

Lcsmet schreef: 27 aug 2019 23:15
senior schreef: 27 aug 2019 19:57 .............
Ga zo'n ventiel maar eens wat beter bestuderen, dan zie je dat je wel degelijk je pomp er op kunt schroeven. :roll:
Afbeelding
De schroefdraad bovenaan de ventielkern dient om het ventieldopje te monteren. De pompkop van een fietspomp schroef je echter op de schroefdraad van de schacht, maar dit ventiel heeft dat niet.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 28 aug 2019 11:21

Ik denk dat de schroefdraad voor het dopje ook wordt gebruikt door de pomp.
Ik heb een Topeak pomp met slang die je moet vastdraaien en die past prima op een Michelin biba met vaste kern. Dat metalen buisje wat je er op moet draaien heeft volgens mij intern 2 maten schroefdraad.

Zag trouwens op de Topeak website dit:
presta-core-tool-cap3.gif
presta-core-tool-cap3.gif (93.03 KiB) 1513 keer bekeken
Blijkbaar kun je de achterkant van de pomp losdraaien en dan heb je tooltje om verwijderbare kernen los of vast te draaien. Geen idee of mijn pomp dat ook al heeft.

Plaats reactie