Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuze bikepacken

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 14 aug 2019 15:38

Volgende week ga ik een week bikepacken. Eerst rij ik vanuit Zeeuws Vlaanderen naar Parijs en vervolgens van Parijs naar Eindhoven.
Alle wegen zijn verhard.

Ik rij op mijn gravelbike maar twijfel nog over de keuze van de bandjes.
Misschien heeft een van jullie ervaring en kan adviseren, of helpen de voors en tegens in kaart te brengen:

Optie 1: Continental GP 5000 28mm draadbanden

Optie 2: Schwalbe Pro one 28mm tubeless banden

Optie 3: Kenda Flintridge 40mm gravelbanden tubeless

Ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren.
Ik heb zelf nog te weinig op tubeless gereden om een goed oordeel te vellen. Ik heb wel een keer geprobeerd in de pro one bandjes een binnenband te leggen. Dat was schier onmogelijk, dat weerhoud me dus een beetje.
Opgeven is geen optie!

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 14 aug 2019 16:01

Persoonlijk zou ik voor een dergelijke tocht niet opeens ander materiaal gebruiken dan wat je gewend bent. Ik zou dus niet voor tubeless gaan. Dus op basis van jouw opties blijven dan alleen nog de Continentals over.
Mijn Strava

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 aug 2019 16:24

Sowieso niet de Pro One, die zijn flinterdun. In Nederland op de weg prima, maar met extra gewicht van bikepacken het de route door ontwikkelingslanden zoals Belgie geen aanrader.

Ook sluit ik me aan bij Herrick. Tubeless kan wat comfortabeler zijn, maar aangezien je met tassen en over ander type wegen gaat rijden lever je toch al flink wat comfort in. Ik zou de moeite niet nemen van tubeless als je dit systeem niet al gewend bent, voor zo'n trip wil je met bekende/bewezen materialen rijden.

Gravelbanden lijkt me ook niet nodig als je verhard gaat rijden. Dan zou ik eerder nog voor een stevige wegband gaan die ook wel wat gravel aan kan, te denken aan de Schwalbe Marathon Supreme of Kojak. Die zijn wel wat robuuster dan de GP5k.

All-in-all zou ik gewoon gaan rijden met de banden die er nu onder zitten. Eindhoven-Parijs is (vanuit de materiaalkant) maar een klein stukje en niet wezenlijk anders dan wat je gewend bent.

hayes

hayes 14 aug 2019 18:52

IK heb vorige herfst per ongeluk de endurance versie van de Vittoria rubino pro besteld in 28mm.
Die lagen heel de winter op de fiets. Heerlijke bandjes, al wegen ze wel wat

https://racefietsblog.nl/review-vittori ... ouwbanden/

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 aug 2019 19:40

Het verschil in rolweerstand tussen Marathon Supreme en de Kojak is wel heel erg groot. De Kojak plakt aan de weg en dat wil je op rechte stukken niet: dan de Supreme, ook nog zeer lekbestendig. Eigen ervaring.

Plaats reactie