Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

FFWD - Velg gescheurd

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 aug 2019 13:19

Maar als de voorvelg is ingeremd moet hij toch vervangen worden. Dan is het voor FFWD makkelijk om te stellen dat het carbon net zolang meegaat als de velgrand.

Ik krijg mijn velgen niet in 2 jaar opgeremd maar ik rij dan ook nauwelijks in de regen en meestal is dat ook nog eens met de gravelracer met schijven. Volgens mij zijn al mijn velgrem wielsets zelfs ouder dan 10 jaar.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 aug 2019 16:55

Toen ik nog met lichte alu velgen reed was bij het achterwiel het beste er echt wel af na 10k. MTB en race wielen idem.
Nu met carbon rijd ik al meer dan 10k en merk ik geen verschil. Ik laat ze wel jaarlijks nakijken. Vaak zijn minimale aanpassingen nodig en alleen achter.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 18 aug 2019 17:59

jsparie schreef: 18 aug 2019 12:05
Nou sorry maar ik verwacht toch wel dat mijn wielen wat langer dan twee jaar mee gaan. Dat is echter wel het lastige met non conformiteit. Het maakt nogal wat uit of er in die twee jaar 2000 km mee gefietst is of 15000. Probeer dat na 2 jaar maar aan te tonen.

Die non conformiteit maakt het nog lastiger, je zult ook moeten aantonen dat de schade niet is ontstaan door een val of aanrijding of iets dergelijks. Dat is gewoon compleet onmogelijk.

Dat non conformiteits ding is leuk voor dingen als een tv of wasmachine (minder externe factoren). Maar voor zoiets als fietswielen, stelt het gewoon geen hol voor. Na 6 maanden is het aan de consument om aan te tonen dat de schade is ontstaan door een fout van de fabrikant.

Eigenlijk mogen we in Nederland nog van geluk spreken dat de meeste fabrikanten een garantie van 2 jaar aanhouden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 aug 2019 20:03

StefanJ schreef: 18 aug 2019 17:59
jsparie schreef: 18 aug 2019 12:05
Nou sorry maar ik verwacht toch wel dat mijn wielen wat langer dan twee jaar mee gaan. Dat is echter wel het lastige met non conformiteit. Het maakt nogal wat uit of er in die twee jaar 2000 km mee gefietst is of 15000. Probeer dat na 2 jaar maar aan te tonen.

. . . . Eigenlijk mogen we in Nederland nog van geluk spreken dat de meeste fabrikanten een garantie van 2 jaar aanhouden.
Nee hoor, het is wettelijk geregeld.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 18 aug 2019 21:24

Zo makkelijk is het echt niet. Leesvoer: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 22 aug 2019 21:37

Om een praktijk voorbeeld te noemen. Klant bij ons koopt een hillenberg tent + uitrusting voor 2 personen waarde denk +-3000€.

Komt na een jaar al met verschillende zaken terug die wij keurig retourneren en vervangen al vinden we de producten er flink misbruikt uit zien. Half jaar later komen ze weer terug met alles wat we al hebben geretourneerd + de tent. In het gesprek bleek dat ze de tent en spullen fulltime gebruiken als onderkomen. Wij hebben daarom er niet voor gekozen om alles te vervangen maar hebben alles gestuurd naar de fabrikant ter beoordeling. Die gaven ook aan gewoon versleten door gebruik geen garantie. Klant dit voorgelegd die wilden alles kosteloos vervangen hebben. Hier zijn we niet in mee gegaan. Uiteindelijk heeft de rechter ons gelijk gegeven bijv. Op de tent gaan ze uit van 6 weken gebruik per jaar dan zou hij 10 jaar moeten meegaan volgens de fabrikant dat is 60 weken dus 1,5 jaar fulltime gebruik is normaal wear and tear.

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 22 aug 2019 22:19

Tsja consument koopt dure wielen kijkend naar gewicht van de set en hoe voelt hij aan, hoe snel ben je er mee.

Niet kijkend naar hoe sterk is het materiaal of hoe dik zijn de velgen.

Twee jaar is wel minimaal natuurlijk.

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 22 aug 2019 22:21

tom de groot schreef: 22 aug 2019 21:37 Om een praktijk voorbeeld te noemen. Klant bij ons koopt een hillenberg tent + uitrusting voor 2 personen waarde denk +-3000€.

Komt na een jaar al met verschillende zaken terug die wij keurig retourneren en vervangen al vinden we de producten er flink misbruikt uit zien. Half jaar later komen ze weer terug met alles wat we al hebben geretourneerd + de tent. In het gesprek bleek dat ze de tent en spullen fulltime gebruiken als onderkomen. Wij hebben daarom er niet voor gekozen om alles te vervangen maar hebben alles gestuurd naar de fabrikant ter beoordeling. Die gaven ook aan gewoon versleten door gebruik geen garantie. Klant dit voorgelegd die wilden alles kosteloos vervangen hebben. Hier zijn we niet in mee gegaan. Uiteindelijk heeft de rechter ons gelijk gegeven bijv. Op de tent gaan ze uit van 6 weken gebruik per jaar dan zou hij 10 jaar moeten meegaan volgens de fabrikant dat is 60 weken dus 1,5 jaar fulltime gebruik is normaal wear and tear.

Vind die levensduur dan wel weer erg kort. Voor die EUR 2000 voor de tent kun je 10 tenten via Ali kopen en dan heb je gelijk reserve onderdelen zat.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 22 aug 2019 22:47

Het gaat om de gebruiksverwachting. In het verhaal van Tom komt dat ook uit. Mag je van product x verwachten dat het x-termijn meegaat. Dus in geval van tent niet (incidenteel versus structureel) bij de wielen had consument ook voor andere -goedkoper- set kunnen gaan. Is de meerprijs dan synoniem voor een (verwachte) langere levensduur? Net buiten de ‘garantie’ bij een aanzienlijk duurder product waar meer klachten over zijn.
Previous name Jansen01

jdl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2012 12:58

jdl 17 okt 2019 11:48

hallo rob,

ik heb net hetzelfde aan de hand als jij.
mijn achterwiel heeft een gelijkaardige barst. wielen hebben max 5000km gereden en zelden slecht weer.
ik kreeg ook het antwoord van ffwd dat ze de velg voor 450€ wilden vervangen.
ik weet niet of het bij u het voorwiel of het achterwiel is die kapot is?

zou je geïnteresseerd zijn in mijn voorwiel voor een zacht prijsje? F4R met DT240 naaf (rode decals). remrand en naaf nog in hele goeie staat.
laat maar iets weten.

grtn

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 17 okt 2019 12:00

tom de groot schreef: 22 aug 2019 21:37 Om een praktijk voorbeeld te noemen. Klant bij ons koopt een hillenberg tent + uitrusting voor 2 personen waarde denk +-3000€.

Komt na een jaar al met verschillende zaken terug die wij keurig retourneren en vervangen al vinden we de producten er flink misbruikt uit zien. Half jaar later komen ze weer terug met alles wat we al hebben geretourneerd + de tent. In het gesprek bleek dat ze de tent en spullen fulltime gebruiken als onderkomen. Wij hebben daarom er niet voor gekozen om alles te vervangen maar hebben alles gestuurd naar de fabrikant ter beoordeling. Die gaven ook aan gewoon versleten door gebruik geen garantie. Klant dit voorgelegd die wilden alles kosteloos vervangen hebben. Hier zijn we niet in mee gegaan. Uiteindelijk heeft de rechter ons gelijk gegeven bijv. Op de tent gaan ze uit van 6 weken gebruik per jaar dan zou hij 10 jaar moeten meegaan volgens de fabrikant dat is 60 weken dus 1,5 jaar fulltime gebruik is normaal wear and tear.
Staat dit ook in de gebruiksaanwijzing of het garantie document?

Bij fietswielen krijg je vaak maar minimale documentatie, ik heb ook wel eens van een wielenmaker te horen gekregen dat hij de body, die na een jaar al versleten was, niet kostenloos wilde vervangen, wegens slecht onderhoud.
Maar bij de aankoop zat geen gebruiksaanwijzing met onderhoudsinstructies. Kan een verkoper dan eigenlijk wel zo iets claimen?

Plaats reactie