Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ventoux afdalen op full-carbon?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2019 12:12

ypuh schreef: 05 aug 2019 10:12 In het hoogseizoen rijden de tegemoedkomende fietsers soms 3 rijen dik. Als je dan vast zit achter 1 of meerdere auto's, heb je het remmen niet echt zelf meer in de hand (of des te meer eigenlijk).
Bericht van een paar minuten geleden: verkeersinfarct op de Ventoux. Zelfs doorrijden op de fiets lukte niet meer

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 05 aug 2019 14:38

Krijg je ervan als iedereen hetzelfde op de “ bucketlist” heeft staan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2019 14:41

robbebopper schreef: 05 aug 2019 14:38 Krijg je ervan als iedereen hetzelfde op de “ bucketlist” heeft staan.
Ja, en dan moet er vaak ook nog een volgauto mee, die op iedere mogelijk plek geparkeerd moet worden op de beklimming. Maar goed, diegene die het berichtje stuurde heeft hem al heel lang geleden van de bucketlist af kunnen strepen ;) .

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 aug 2019 14:46

Risico = kans * gevolg. Dit lijkt me toch een no-brainer.

Edit: met de aanname dat je al een setje alu hebt liggen of financiële ruimte hebt om die aan te schaffen..
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 05 aug 2019 15:48

Alle argumenten en goede adviezen zijn al (meermaals) de revue gepasseerd. Maar ik krijg de indruk dat ts op zoek is naar bevestiging van zijn eigen wens om op hoge wielen te rijden, in plaats van daadwerkelijk en onderbouwd advies.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2019 15:50

evilhomer schreef: 05 aug 2019 15:48 Alle argumenten en goede adviezen zijn al (meermaals) de revue gepasseerd. Maar ik krijg de indruk dat ts op zoek is naar bevestiging van zijn eigen wens om op hoge wielen te rijden, in plaats van daadwerkelijk en onderbouwd advies.
Ja juist, dat

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 05 aug 2019 16:19

Nog maar eens herinneren aan een test bij de Duitse vrienden van Tour Magazine een paar jaar geleden: in (bewust!) extreme omstandigheden (rijder 100 kg, 1 km naar beneden met 10% verval) gingen bijna alle carbon velgen naar de kloten: delaminatie door teveel hitte, etc. Lightweight had zelfs bedankt voor de eer om een setje te leveren voor de test met de mededeling dat hun carbon clinchers niet gemaakt zijn voor lange (Alpen-)afdalingen. Nog los daarvan: wat moet je idd met 60 mm hoge velgen op zo'n klim? Want waaien doet het er bijna altijd en soms flink ook, de Col des Tempetes heet niet voor niets zo. En het meergewicht kan je omhoog missen als kiespijn. Als je toch de blits wil maken met de hoge velgen, doe het dan iig niet ook nog met latex binnenbandjes, die gaan bijna zeker klappen als de velg heet wordt van al dat remmen. En pas vooral goed op bij die scherpe bocht naar rechts in het dorp Saint-Esteve, als je bijna beneden bent, de waarschuwingen die daar op het wegdek zijn gekalkt staan er met een reden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 aug 2019 17:30

Ik heb een paar jaar geleden de Ventoux gedaan met 60mm carbon (schijfremmen). Ik had gelukkig een dag met weinig wind (naar Ventoux begrippen) en zou de volgende keer toch een lager setje steken. In een afdaling tegen 80km/u ineens een windvlaag in het voorwiel was niet zo leuk.
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 05 aug 2019 18:03

De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2019 18:26

HarryuitHilversum schreef: 05 aug 2019 18:03 De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..
Dan was je er vandaag niet. Toegegeven de meesten vinden dat ze de Ventoux vanaf Bedoin op moeten. En omdat er best veel zijn die geen idee hebben hoe ze via Malaucene terug moeten gaan ze ook maar weer dezelfde weg naar beneden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 aug 2019 18:32

HarryuitHilversum schreef: 05 aug 2019 18:03 De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..
Malaucene naar Bedoin, dan omhoog en afdalen naar Malaucene is idd ene mooi rondje :like:

nick299
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jan 2016 18:43

nick299 05 aug 2019 19:09

Misschien een domme vraag, maar met Disc brakes gaat het hele verhaal van liever alu dan carbon toch niet meer op? Gaat puur om de slijtage van de remblokjes op het carbon wiel waardoor hier veelal alu word aangeraden?

Plaats reactie