Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ventoux afdalen op full-carbon?

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 04 aug 2019 20:48

Rob Kuijpers schreef: 04 aug 2019 11:28
scottpch schreef: 04 aug 2019 07:03 Als je goed kan dalen en geen schrik hebt, dan kan chinees carbon ook wel.
Dat rem je dan echt niet naar de knoppen.
Ik kan prima dalen, denk ik. Ben zelf licht, 67 kg. Vind ook weinig berichten en/of footage van carbon velgen die kapot zijn gereden in n afdaling. Iemand ervaring hiermee of gezie?
https://www.youtube.com/watch?v=33wwpv_Dm3s

Rob Kuijpers
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 15:24

Rob Kuijpers 04 aug 2019 22:34

Dat filmpje ken ik. Geeft zeker n mooie indruk van de afdaling.

De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.

Twijfel twijfel.

Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 aug 2019 22:40

Rob Kuijpers schreef: 04 aug 2019 22:34 Dat filmpje ken ik. Geeft zeker n mooie indruk van de afdaling.

De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.

Twijfel twijfel.

Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???
Wat is de reden dat je zo graag op fc rijdt? Ik rij er ook graag op, maar die paar dagen per jaar op lage alu overleef ik wel. Ben dan toch op vakantie, die paar tiende verschil (Als die er al is) kan me dan gestolen worden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 aug 2019 22:54

Rob Kuijpers schreef: 04 aug 2019 22:34 Dat filmpje ken ik. Geeft zeker n mooie indruk van de afdaling.

De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.

Twijfel twijfel.

Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???
Niet zelf, maar wel het resultaat gezien.
Waarom wil je in vredesnaam met 60mm carbon de Ventoux af? Zoals Amclassic al zei, wind kan een serieuze factor zijn. En als er beneden niet veel wind staat kan het op de Ventoux een heel ander verhaal zijn. Maar doe vooral wat je zelf goed lijkt.
(Ik woon aan de voet, dus ken wel wat verhalen).

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 aug 2019 23:31

Ik rijd gewoon met m'n full carbon velgen in de bergen. (Mavic Cosmic Carbon SL C (40mm))
Maar ik ga echt niet met die snelheden naar beneden die ik in dat filmpje zie.
Afdalingen zie ik deels als uitrusten en ik wil graag ook veilig beneden komen.
Vaak ligt er wel wat rotzooi/hobbels in de afdalingen ed maar ook rekening houden met auto's die omhoog komen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 aug 2019 07:04

Slechte daler -> Alu
Goeie daler -> don't worry, carbon is geen probleem

ik rijd in Alpen, Pyreneeēn, Dolomieten, steeds met carbon wielen. Zowel in wedstrijden als om te toeren. De enige momenten dat ik er wat bewuster mee bezig ben, is wanneer ik mee moet gaan in het daalritme van een groepje (vrienden die trager dalen bijvoorbeeld).
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 05 aug 2019 07:12

Met fcc afdalen kan normaal gesproken prima. Zeker als je niet slepend remt. Dat heb je echter niet altijd onder controle.

Zaterdag Alpe d'Huez afgedaald en klem komen te zitten achter een Belg die langzaam reed en veel verkeer wat naar boven reed. Dan moet je dus veel remmen.

In de Vogezen heb ik dit jaar een afdaling gereden waarbij ik veel en lang moest remmen.. Het was gewoon te steil. Toen kwam er echt veel warmte vrij (ik kon mijn remblokken ruiken).

Weet dat je gewoon risico loopt dat je je wielen beschadigt.

Meer risico loop je echter met de wind op de Ventoux in combinatie met de 60mm velgen. Ik heb een aantal jaar geleden iemand bijna van de berg afgeblazen zien worden die met hoge velgen reed. Dat ging echt maar net goed. Daarom zou mijn advies dus echt zijn met lage velgen te rijden.

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 05 aug 2019 07:43

Misschien moet je even checken wat voor een velgen Chris Froome gebruikte toen hij crashte met een beetje wind...

(hint: 60mm hoge Carbon velgen)

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4516
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 aug 2019 08:19

EmileT83 schreef: 05 aug 2019 07:43 Misschien moet je even checken wat voor een velgen Chris Froome gebruikte toen hij crashte met een beetje wind...

(hint: 60mm hoge Carbon velgen)
lag dat aan de hoge velgen of de losse handen...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 aug 2019 08:33

raven14 schreef: 05 aug 2019 07:04 Slechte daler -> Alu
Goeie daler -> don't worry, carbon is geen probleem

ik rijd in Alpen, Pyreneeēn, Dolomieten, steeds met carbon wielen. Zowel in wedstrijden als om te toeren. De enige momenten dat ik er wat bewuster mee bezig ben, is wanneer ik mee moet gaan in het daalritme van een groepje (vrienden die trager dalen bijvoorbeeld).
Om die laatste reden steek ik alu omdat ik met mijn vrouw ben. Idd als je vol door kunt zou (half hoge carbon) ook kunnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 aug 2019 09:19

Gewoon niet doen. De buitentempratuur is nu al hoog, dat werkt ook mee.
Zoals een aantal al zeggen je hebt het niet zelf in de hand.

Auto die als toeristen omhoog komen en niet opletten in de krappe bochten.
Zeker in het bos zitten er een paar flinke lange remstukken waar de belasting flink toeneemt.

Strava vind dat ik een meer dan uitstekend daler ben, maar ik zou het nooit doen Carbon en bergen.
Je bent al idioot om 80km/h te gaan rijden in lycra, dan wil ik wel zeker weten dat het materiaal geen problemen gaat geven.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 aug 2019 10:12

In het hoogseizoen rijden de tegemoedkomende fietsers soms 3 rijen dik. Als je dan vast zit achter 1 of meerdere auto's, heb je het remmen niet echt zelf meer in de hand (of des te meer eigenlijk).

Plaats reactie