Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ventoux afdalen op full-carbon?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 aug 2019 08:39

Dat van die 85% is wat overdreven, en dan moet je nog afvragen hoeveel ervaringsdeskundigen daar tussen zitten. Een aantal ervaringsdeskundigen hebben dan wel weer bevestigd dat je heel goed met hoge carbonwielen in de bergen kunt rijden als je je verstand een beetje gebruikt.
Sommige mensen hier zien hun eigen mening als de absolute waarheid, en vinden het dan vreemd als ze tegenspraak krijgen.

@Rob. Mooie rit hoor. Fijn dat het gelukt is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2019 08:47

NuitKor schreef: 18 aug 2019 08:27
Djemz schreef: 18 aug 2019 08:09 Soms vraag ik me het nut van het openen van bepaalde topics af.. 85 procent raad het af om met hoge carbon wielen af te dalen. Dan zie je een foto van op de Ventoux met hoge carbon wielen :roll:

Blij dat het wel goed is gegaan en je een leuke dag hebt gehad.
+1
+2
IJdelheid vs common sense zullen we maar denken.

Buiten dat; ik begrijp gewoon niet waarom mensen perse met hoge wielen de (winderige) bergen in willen. Laag is ALTIJD de veiligste/beste keuze, ongeacht of het technisch wel/niet mogelijk is.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 aug 2019 09:05

Infinito GB schreef: 18 aug 2019 08:39 Dat van die 85% is wat overdreven, en dan moet je nog afvragen hoeveel ervaringsdeskundigen daar tussen zitten. Een aantal ervaringsdeskundigen hebben dan wel weer bevestigd dat je heel goed met hoge carbonwielen in de bergen kunt rijden als je je verstand een beetje gebruikt.
Sommige mensen hier zien hun eigen mening als de absolute waarheid, en vinden het dan vreemd als ze tegenspraak krijgen.

@Rob. Mooie rit hoor. Fijn dat het gelukt is.
Als je al zo'n topic opent ben je duidelijk onzeker over de keuze. Blijkbaar heb je dan te weinig ervaring om zelf een keuze te maken. Dan is hoge velgen bij de Ventoux nooit verstandig.

Maar blijkbaar heeft hij dit topic geopend om van 1 te horen dat het kan. Zonde van onze tijd.

Ik zeg niet dat hoge carbon wielen nooit kan en vaak gaat het goed, maar je zal maar die ene zijn. Een gordel in de auto heb je ook 99.9 van de 100 niet nodig. Doe je hem dan ook nooit om?

Vorig jaar nog mee gemaakt dat een vriend zijn voorwiel stuk remde achter een rij auto's. Duur grapje. Bovendien is het vakantie, dus je hebt niets te verliezen met alu.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 18 aug 2019 09:11

Prediker 1:2: IJdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 aug 2019 09:28

Fietsen is beleving. Het gaat er om dat degene op de fiets het naar zijn zin heeft. Als daar hoge carbon wielen voor nodig zijn, dan “so be it”.
Verder is het belangrijkste stukje materiaal wat je bij je kan hebben eigenlijk gewoon gezond verstand.

Waarom maken sommigen hier zich zo druk?
Rob K. vraagt hier of hij met zijn hoge carbon wielen de bergen in zou kunnen. In 1e plaats hoef je geen reactie te geven.
Een aantal mensen geeft vervolgens aan dat het absoluut niet wenselijk is. Een ander aantal mensen geeft aan dat het prima moet kunnen, ook omdat zijzelf al hebben aangetoond dat ze het zelf ook gewoon "overleeft" hebben.
Nogmaals; een mening van enkelen maakt dat nog niet de absolute waarheid.
Als we allemaal alleen nog maar rationele beslissingen zouden nemen, dan zou de wereld een hele rare omgeving gaan worden, toch?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 aug 2019 09:58

Tja advies vragen en het vervolgens in de wind slaan is ergens wel een dingetje.

TS moet het natuurlijk zelf weten en beslissen. Maar zelfs er van uitgaande dat ze hartje Avignon verbleven dan ben je binnen 40 km in Gordes I'm maar wat te noemen. Zolang je maar zorgt dat je het Rhone dal snel uit bent kan je 9 van de 10 dagen met mistral best fietsen, maar ik zou het niet proberen met 6 cm hoge velgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 18 aug 2019 10:24

Tsja er werd ook niet gezegd dat je met hoge carbon velgen meteen na de eerste bocht dodelijk verongelukt.

Wat mij betreft prima keuze van de TS met de kanttekening dat ie een bepaald risico neemt wat je niet elke dag van het jaar moet nemen. Daarnaast hadden we maar een beperkt beeld van de fietser en zijn daalkwaliteiten.

Wat mij betreft een prima topic voor een ieder die met dezelfde overweging zit zonder dat we nu direct iedereen met hoge carbon velgen in de bergen moeten verketteren.

Maar natuurlijk is het wel een beetje ijdelheid ;).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 aug 2019 17:01

Leuke woord speling Amclassic-:)

Zelfs hier rond het garda meer heb ik laag gestoken, wel carbon, maar dat is omdat het disc is.
Ben er blij mee op de monte baldo toch twee maal een onverwachtse wind toen ik de hoek om kwam, had het waarschijnlijk best gered met 55mm, maar het had me zeker een meter gekost, rijd er dan weer zo,n debiele italiaan, kan het wel net ellende worden.

En ja ik vind 55 veel mooier staan dan iele 33, jammer dan.......... ik denk er maar aan dat ik door die 200gram minder toch harder omhoog ga

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2019 17:38

wouterf schreef: 18 aug 2019 10:24 .........Wat mij betreft een prima topic voor een ieder die met dezelfde overweging zit zonder dat we nu direct iedereen met hoge carbon velgen in de bergen moeten verketteren. ....................;;
Deze vraag komt wel heel dikwijls terug natuurlijk. En telkens dezelfde antwoorden,
"dat het kan maar niet altijd".

Dat had TS met een heel klein beetje moeite zelf kunnen vinden op dit forum.
Maar waarschijnlijk wilde hij zelf bevestiging dat het kon.
En hij heeft bewezen dat het, gelukkig voor hem, kon.

Benieuwd of TS zijn wedervaren hier ook had gepost als hij ergens in het decor was gewaaid of zijn wielen kapot had geremd. Gelukkig hoeft hij nu niet te antwoorden op deze vraag.
Misschien volgende zomer een andere vraagsteller.
I know myself like no one else
Nothing to defend

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 18 aug 2019 19:19

Ik ben aan het overwegen om wielen met hoge velgen te verhuren bovenop de Ventoux... dan kunnen de mensen klimmen en dalen met de lage alu velgen en kunnen ze op de foto met de hoge velgen ;)
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 aug 2019 19:35

Beter lage aluminium velgen verhuren... dan kan men klimmen en dalen met zijn hoge carbon velgen, en boven op de foto met alu, zodat men hier niet verketterd wordt 😏.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2019 20:18

Jans schreef: 17 aug 2019 15:15
havana schreef: 17 aug 2019 10:05 De grote leegloop is afgelopen donderdag begonnen. Fransen gaan maandag allemaal weer naar school.
Is het bij jou maandag al 2 september? Google op: vacances scolaire en je zult zien dat heel Frankrijk 2 september weer naar school gaat.

@DDX in de namiddag is het nagenoeg nooit druk met fietsers.
Je hebt uiteraard gelijk. Ik baseerde mij op een uitspraak van onze campingbaas, maar kennelijk verspreidt die man fake news ;)

Plaats reactie