Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ventoux afdalen op full-carbon?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 aug 2019 19:18

nick299 schreef: 05 aug 2019 19:09 Misschien een domme vraag, maar met Disc brakes gaat het hele verhaal van liever alu dan carbon toch niet meer op? Gaat puur om de slijtage van de remblokjes op het carbon wiel waardoor hier veelal alu word aangeraden?
Yep, maar hoogte van het wiel blijft wel van belang.

Rob Kuijpers
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 15:24

Rob Kuijpers 05 aug 2019 19:44

HarryuitHilversum schreef: 05 aug 2019 18:03 De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..
Kijk dat is n mooie tip. Warm voor de klim, niet met de massa omlaag en n mooi lusje.

Ga vanavond mijn alu velgjes maar ns testen, of dat nog n beetje bolt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2019 19:59

Rob Kuijpers schreef: 05 aug 2019 19:44
HarryuitHilversum schreef: 05 aug 2019 18:03 De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..
Kijk dat is n mooie tip. Warm voor de klim, niet met de massa omlaag en n mooi lusje.

Ga vanavond mijn alu velgjes maar ns testen, of dat nog n beetje bolt.
Als je dan toch een lusje wilt doen dan ga je naar beneden naar Sault, kun je de Toulourenc er nog achteraan doen, of de Gorges de la Nesque ;)

hayes

hayes 05 aug 2019 22:26

Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.

Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2019 23:05

hayes schreef: 05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.

Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 aug 2019 10:32

Jans schreef: 05 aug 2019 23:05
hayes schreef: 05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.

Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.
Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 aug 2019 11:11

Jans woont ernaast dus die zal het wel weten. Vorig jaar was ik er in Juni en rond 8.30u stonden we ook vrijwel alleen op de top. Toen we 3 uur later voor de 2e keer boven waren was er een hele markt opgebouwd en was het dringen om in de buurt van het bord te komen. Kan me dus goed voorstellen dat de populariteit dit jaar nog groter is en er geen doorkomen meer aan is (verbaas me ook hoeveel gezinnetjes met de auto naar boven rijden, en motoren die tussen al het gedrang met een noodgang naar boven/beneden vliegen).

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 06 aug 2019 11:55

NuitKor schreef: 06 aug 2019 10:32
Jans schreef: 05 aug 2019 23:05
hayes schreef: 05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.

Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.
Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.
In nederland hebben we ook weleens een verkeersinfarct. Waarom zou dat daar niet kunnen?
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 aug 2019 12:04

Najieto schreef: 06 aug 2019 11:55
NuitKor schreef: 06 aug 2019 10:32
Jans schreef: 05 aug 2019 23:05
Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.
Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.
In nederland hebben we ook weleens een verkeersinfarct. Waarom zou dat daar niet kunnen?
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het verbaasd mij gewoon omdat het in 2017 (in het hoogseizoen) verre van druk was. Maar goed, zal wel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 aug 2019 12:23

NuitKor schreef: 06 aug 2019 10:32
Jans schreef: 05 aug 2019 23:05
hayes schreef: 05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.

Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.
Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.
Mijn man was er gisterenmiddag om 12:00 uur. En wees gerust hij heeft vergelijkingsmateriaal. Hij fietst hem 12-14 keer per jaar op, vanaf het moment dat er nog wel eens door sneeuw gelopen moet worden, tot het moment dat er weer sneeuw ligt.
En het hele echte hoogseizoen is vanaf het eerste weekend van augustus.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 06 aug 2019 22:18

joopi schreef: 05 aug 2019 16:19 Nog maar eens herinneren aan een test bij de Duitse vrienden van Tour Magazine een paar jaar geleden: in (bewust!) extreme omstandigheden (rijder 100 kg, 1 km naar beneden met 10% verval) gingen bijna alle carbon velgen naar de kloten: delaminatie door teveel hitte, etc. Lightweight had zelfs bedankt voor de eer om een setje te leveren voor de test met de mededeling dat hun carbon clinchers niet gemaakt zijn voor lange (Alpen-)afdalingen. Nog los daarvan: wat moet je idd met 60 mm hoge velgen op zo'n klim? Want waaien doet het er bijna altijd en soms flink ook, de Col des Tempetes heet niet voor niets zo. En het meergewicht kan je omhoog missen als kiespijn. Als je toch de blits wil maken met de hoge velgen, doe het dan iig niet ook nog met latex binnenbandjes, die gaan bijna zeker klappen als de velg heet wordt van al dat remmen. En pas vooral goed op bij die scherpe bocht naar rechts in het dorp Saint-Esteve, als je bijna beneden bent, de waarschuwingen die daar op het wegdek zijn gekalkt staan er met een reden.
Mist er niet wat informatie in dit verhaal. 1km dalen met 10% verval is toch niet zo'n probleem voor carbon wielen. Ik vermoed dat tijdens de test continue (slepend) geremd werd. Maar wie doet dat nou? 10% is nou ook weer niet zo extreem. En dat Lightweigth zegt dat hun wielen niet gemaakt zijn om te dalen (in lange Alphen afdalingen) lijkt mij ook erg vreemd. Dat soort wielen koop je toch juist als je snelheid wilt winnen door minder gewicht. Lightweight wielen koop je niet voor het snelle werk op vlakke wegen (zou ik denken). Gewichtsreductie voor de klim, betekent ook dat je er mee moet kunnen dalen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 aug 2019 07:27

Ik kan me die test ook nog vaag herinneren. Er was wel 1 wielset die de test overleefd had (maar weet niet meer welke)

Het was inderdaad continu slepend naar beneden, zoals wanneer je de Ventoux zou afdalen en vast zit achter een auto (heb het zelf ook eens gehad in de afdaling van de Citadel van Dinant, vast achter heel veel auto's, dan heb je geen keuze, gelukkig met schijfremmen :D )
Afbeelding

Plaats reactie