Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ventoux afdalen op full-carbon?

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 07 aug 2019 13:49

TL@ schreef: 07 aug 2019 07:27 Ik kan me die test ook nog vaag herinneren. Er was wel 1 wielset die de test overleefd had (maar weet niet meer welke)

Het was inderdaad continu slepend naar beneden, zoals wanneer je de Ventoux zou afdalen en vast zit achter een auto (heb het zelf ook eens gehad in de afdaling van de Citadel van Dinant, vast achter heel veel auto's, dan heb je geen keuze, gelukkig met schijfremmen :D )
Zelfs achter een auto of auto's hoef je niet slepend te remmen. Zo langzaam gaan ze nou ook weer niet over het algemeen. Wel meestal te langzaam. Ik stop dan liever even (als ik er niet voorbij kan). Continue remmen is nooit leuk dalen, ongeacht het materiaal.

Dalen met carbon kan niet het probleem zijn, of je moet echt niet kunnen dalen of slechte wielen hebben. De hoogte van de velg kan idd wel een probleem zijn met de regelmatig harde wind op de Ventoux.

Maar ik begrijp dat het op de Ventoux in het hoogseizoen filerijden is, naar boven en beneden. Ik zou het tijdstip van de klim dan slim plannen. Ik kan mij voorstellen dat het 's morgens heel vroeg en tegen de avond een stuk rustiger is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2019 17:21

@Goudhaantje hoe vaak heb je d Ventoux al gefietst? Als er een camper voor je rijdt, kan dat echt wel langzaam gaan.
In september heb daar bijna geen last meer van.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 aug 2019 19:00

Idd ‘s morgens vroeg gaan tussen 7 en 8 heb je geen enkele drukte, ook afdalen gaar dan lekker relaxt.

En wat betreft Carbon wielen, geen enkel probleem. Hoogte van de velg kan wel een thema worden als het heel hard waait maar afgelopen 2 weken was het qua wind prima te doen.
YFood !!!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 aug 2019 19:23

... en dan is de profielvorm van de velg van even groot belang als de hoogte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 07 aug 2019 19:33

Jans schreef: 07 aug 2019 17:21 @Goudhaantje hoe vaak heb je d Ventoux al gefietst? Als er een camper voor je rijdt, kan dat echt wel langzaam gaan.
In september heb daar bijna geen last meer van.
Vier keer ofzo, maar meestal in september idd. Mijn ervaring is dat auto's, campers ed ook wel eens de ruimte geven om in te halen als ze heel erg langzaam gaan. Maar mss is die mentaliteit ook wel anders in het hoogseizoen.

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 07 aug 2019 20:53

In de test van Tour-Magazine van een paar jaar terug, die hier een paar keer is genoemd, kwamen alleen Campagnolo en Zipp Firecrest ongeschonden uit de test (mdv dat de Zipp een blaas op het remvlak had; Campa was "tadellos"). Mavic C40 deed het ook goed, maar dat is eigenlijk geen full carbon wiel (alu binnenwerk). De andere merken konden het (strenge) testprotocol simpelweg bij lange na niet halen. In april van dit jaar heeft Tour weer de nodige fcc wielen getest en je wordt daar weer niet vrolijk van. Het wiel van Hunt explodeerde bij voorbeeld. Over Swiss Side Hadron Classic 485 zegt Tour: "bremst gut, es kommt aber zu einer kleinen Delamination am Vorderrad". Campa werd dit keer niet getest, wel Zipp (de 302) met weer een positief resultaat: "sieht auch nach dem Bremstest als einziges aus wie neu und steckt auch den Schlagtest schadlos weg." Allerlei "beroemde" fabrikanten van fcc wielen zenden geen wielen (meer) naar Tour-Magazine voor een test. Ik denk dat ik weet waarom.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 aug 2019 21:50

Tja, ik vraag me echt af waarom je het nog zou proberen. Voor een cyclo prima, maar dan kun je meestal wel vlot afdalen en staan er verkeersregelaars. Maar zoals ik de Ventoux en Alpe vorig jaar heb meegemaakt zou ik er echt niet aan beginnen simpelweg omdat je het overige verkeer niet in de hand hebt.

Vroeg starten is leuk, maar zou ik alleen doen als ik 2 of 3x de Ventoux op zou willen gaan (als je het een beetje handig plant kun je de eerste afdaling naar Bedoin doen en naar Sault/Maulucene heb je weinig problemen). Beetje vreemd om je route af te stemmen op je wielkeuze i.p.v. je wielen op je route.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 aug 2019 22:12

poulain schreef: 07 aug 2019 20:53 In de test van Tour-Magazine van een paar jaar terug,
...
het (strenge) testprotocol
...
Allerlei "beroemde" fabrikanten van fcc wielen zenden geen wielen (meer) naar Tour-Magazine voor een test. Ik denk dat ik weet waarom.
Als je maar lomp genoeg doet krijg je alles kapot natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Rob Kuijpers
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 15:24

Rob Kuijpers 07 aug 2019 22:30

ypuh schreef: 07 aug 2019 21:50 Tja, ik vraag me echt af waarom je het nog zou proberen. Voor een cyclo prima, maar dan kun je meestal wel vlot afdalen en staan er verkeersregelaars. Maar zoals ik de Ventoux en Alpe vorig jaar heb meegemaakt zou ik er echt niet aan beginnen simpelweg omdat je het overige verkeer niet in de hand hebt.

Vroeg starten is leuk, maar zou ik alleen doen als ik 2 of 3x de Ventoux op zou willen gaan (als je het een beetje handig plant kun je de eerste afdaling naar Bedoin doen en naar Sault/Maulucene heb je weinig problemen). Beetje vreemd om je route af te stemmen op je wielkeuze i.p.v. je wielen op je route.
Ik wil sowieso n lusje rijden en niet enkel de Ventoux op en af. Wanneer ik me continue moet inhouden voor omstanders, overweeg ik idd n alternatief. Dat doe ik bijv. op n skipiste ook. Staat los v t materiaal.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2019 22:56

Rob Kuijpers schreef: 07 aug 2019 22:30
ypuh schreef: 07 aug 2019 21:50 Tja, ik vraag me echt af waarom je het nog zou proberen. Voor een cyclo prima, maar dan kun je meestal wel vlot afdalen en staan er verkeersregelaars. Maar zoals ik de Ventoux en Alpe vorig jaar heb meegemaakt zou ik er echt niet aan beginnen simpelweg omdat je het overige verkeer niet in de hand hebt.

Vroeg starten is leuk, maar zou ik alleen doen als ik 2 of 3x de Ventoux op zou willen gaan (als je het een beetje handig plant kun je de eerste afdaling naar Bedoin doen en naar Sault/Maulucene heb je weinig problemen). Beetje vreemd om je route af te stemmen op je wielkeuze i.p.v. je wielen op je route.
Ik wil sowieso n lusje rijden en niet enkel de Ventoux op en af. Wanneer ik me continue moet inhouden voor omstanders, overweeg ik idd n alternatief. Dat doe ik bijv. op n skipiste ook. Staat los v t materiaal.
Wanneer ga je het eigenlijk doen?
Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met alternatief. Via de Gorges de la Nesque, bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 08 aug 2019 09:08

Genoeg momenten dat je nergens last van zal hebben. Die kan je alleen niet altijd plannen of vooruitzien. De kans in het hoogseizoen einde ochtend is natuurlijk groter dan in september s ochtends vroeg.

Mogelijk ga je er heen en ervaar je op het theoretisch drukste moment geen enkel probleem. De vraag is hoe dat is als je dat 100x doet, en hoe vaak je dan problemen ervaart en of je het dat waard vind.

Dan heb ik het dus vooral over drukte en remmen met carbon velgen. Ik ben de Ventoux ook wel eens afgereden met 50mm in omstandigheden die ook met lage velgen geen feest zouden zijn.

Zonder verkeer lijkt me de Ventoux Geen enkel probleem voor de Ventoux of elke andere grote Franse col. In Italië rijd ik dan weer regelmatig over weggetjes naar beneden dat ik dat toch niet zou willen...

Ik zou zeggen: wees je bewust van wat je wanneer gaat doen. Mijd de Ventoux niet, maar doe en op de juiste momenten. S Ochtends vroeg is ook om redenen van warmte al een stuk fijner bijvoorbeeld.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 aug 2019 09:13

Vorig jaar heeft een vriend van me zijn full carbon wielen kapot geremd op de afdaling van de Planches des belles filles in de Vogezen. Geen lastige afdaling, maar na de cyclo Trois Ballons moesten we in de stromende regen afdalen terwijl er nog allemaal renners omhoog fietsten. Hij zat achter een auto en kon er dus niet omheen. Achteraf had hij even stil moeten staan en wachten tot de auto's voorbij waren, maar dat heb je niet altijd in de hand.

Plaats reactie