Hello all,
Vraag, hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen geven
Ik heb recent een handgespaakte wielset gekocht bij een fietsenmaker.
Alu dt swiss rr511 velg
Op zich een mooie set.
Tijdens de paar ritjes die ik nu gereden heb hoor ik alleen continu een soort van licht gekraak. Dit gekraak lijkt uit de omgeving van mijn wielen te komen, beide wielen. En vooral wanneer ik wat extra druk op mijn voorvork zet wanneer ik uit het zadel kom is het net of ik mijn spaken hoor knisperen.
Na dit bij de maker gemeld te hebben en hem er nog eens naar te hebben laten kijken komt hij terug met het verhaal dat het niet aan de wielen ligt maar aan mijn frame. Dat omdat deze wielen stijver zijn dan mijn vorige wielen het gekraak in mijn frame word veroorzaakt.
Ik rijd een 8 a 10 jaar oud Aluminium frame met een carbon voorvork.
Ik weet niet zo goed wat ik kan met het verhaal van deze maker. Daarom hoop ik dat jullie me zou kunnen vertellen of dit een aannemelijk verhaal is, Zijn jullie dit bijvoorbeeld vaker tegengekomen? Of denken jullie dat het toch gewoon aan de wielen ligt? (De spaken zitten kruisling maar komen niet tegen elkaar aan).
Alvast super bedankt voor je reactie
Groet,
Remko
Nieuwe handgespaakte wielen -- Resultaat Krakende fiets
Het kunnen ook de veertjes van de snelspanner zijn, die bijgeluiden geven.
maar een kraak kan echt overal vandaan komen .
maar een kraak kan echt overal vandaan komen .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
In principe ligt dit aan de manier waarop de wielen gespaakt zijn.
Wanneer je een wiel spaakt, en de spaken op spanning brengt en het wiel richt, en je gaat dan fietsen, gebeurt er dit.
Wanneer de wielbouwer extra aandacht aan het wiel besteed, zal hij de spaken zetten, want deze verdraaien een beetje tijdens het aandraaien.
Bij jouw worden de spaken weer recht gezet tijdens het fietsen.
De spaakspanning neemt dan af. Wat je eigenlijk niet wil.
Het beste kun je even de fietsenmaker naar de wielen laten kijken.
Als je niets onderneemt zal het kraken wel verdwijnen.
Misschien wordt de spaakspanning wat laag.
Misschien is er helemaal niets aan de hand.
Wanneer je een wiel spaakt, en de spaken op spanning brengt en het wiel richt, en je gaat dan fietsen, gebeurt er dit.
Wanneer de wielbouwer extra aandacht aan het wiel besteed, zal hij de spaken zetten, want deze verdraaien een beetje tijdens het aandraaien.
Bij jouw worden de spaken weer recht gezet tijdens het fietsen.
De spaakspanning neemt dan af. Wat je eigenlijk niet wil.
Het beste kun je even de fietsenmaker naar de wielen laten kijken.
Als je niets onderneemt zal het kraken wel verdwijnen.
Misschien wordt de spaakspanning wat laag.
Misschien is er helemaal niets aan de hand.
.................
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Als de spaken elkaar niet raken dan lijkt het me sterk dat de oorzaak van het gekraak bij de spaken ligt,
De meest waarschijnlijke oorzaak is dat het wiel in het frame schuift. Dit gaat schoksgewijs = kraken. Dit komt meestal doordat er tussen de naaf en de vork te weinig frictie is. Een oplossing kan zijn om de elkaar rakende oppervlakken wat op te ruwen zodat er meer frictie ontstaat. De snelspanner wat strakker zetten kan ook helpen, maar overdreven strak wil je een snelspanner niet zetten. Dit is niet nodig en sommige lichte naven gaan er minder soepel door draaien (omdat je onderdelen van de naaf tegen elkaar drukt).
De meest waarschijnlijke oorzaak is dat het wiel in het frame schuift. Dit gaat schoksgewijs = kraken. Dit komt meestal doordat er tussen de naaf en de vork te weinig frictie is. Een oplossing kan zijn om de elkaar rakende oppervlakken wat op te ruwen zodat er meer frictie ontstaat. De snelspanner wat strakker zetten kan ook helpen, maar overdreven strak wil je een snelspanner niet zetten. Dit is niet nodig en sommige lichte naven gaan er minder soepel door draaien (omdat je onderdelen van de naaf tegen elkaar drukt).
Website: https://www.maatwielen.nl
Ten eerste moeten de snelspanners vast zitten. Dat moge duidelijk zijn. De veertjes van snelspanners kraken niet by the way. Het is hoogtens dat de snelspanner niet vast genoeg zit.
Als dat is kun je het testen of het kraken in het wiel zit of niet. Als je de spaken samen knijpt en je hoort het kraken dan zit het in het wiel zelf en niet in het frame. Als je het wiel bij de band pakt en stevig op en neer beweegt en het kraakt , dan zit het ook in het wiel en niet in het frame.
Een lapmiddel om dat kraken tegen te gaan is een druppel olie op alle punten laten lopen waar de spaken elkaar kruisen en op elk punt waar de spaaknippel in de velg zit. Maar nogmaals, dat is een lapmiddel. Het lost het echte probleem niet op.
Maar het is niet het eerste wiel wat gewoon niet goed is. Slecht gespaakt, goedkope nippels of goedkope spaken leiden tot krakende wielen.
Oh ja de kans dat stijvere wielen het frame laten kraken is heel klein hoor. De kracht op het frame is niet veel anders met stuggere wielen.
Mvg Rob
Als dat is kun je het testen of het kraken in het wiel zit of niet. Als je de spaken samen knijpt en je hoort het kraken dan zit het in het wiel zelf en niet in het frame. Als je het wiel bij de band pakt en stevig op en neer beweegt en het kraakt , dan zit het ook in het wiel en niet in het frame.
Een lapmiddel om dat kraken tegen te gaan is een druppel olie op alle punten laten lopen waar de spaken elkaar kruisen en op elk punt waar de spaaknippel in de velg zit. Maar nogmaals, dat is een lapmiddel. Het lost het echte probleem niet op.
Maar het is niet het eerste wiel wat gewoon niet goed is. Slecht gespaakt, goedkope nippels of goedkope spaken leiden tot krakende wielen.
Oh ja de kans dat stijvere wielen het frame laten kraken is heel klein hoor. De kracht op het frame is niet veel anders met stuggere wielen.
Mvg Rob