Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
jelte
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45
jelte
19 jul 2019 20:55
Hoe weet ik, bepaal ik of meet ik dat mijn velgrand versleten zijn van mijn mavic cosmic equipe wielset.
Ik heb beide wielen gemeten met de schuifmaat.
Beide wielen zijn 1 tiende mm ingesleten.
Tot hoe ver mag de velg in slijten?
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
- Berichten: 4494
- Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
- Locatie: Vaticaan
-
Contact
Nee_Nee
19 jul 2019 21:10
Als je zoekfunctie van het forum gebruikt krijg je meerdere antwoorden met instructieve foto’s
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino
-
jelte
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45
jelte
19 jul 2019 21:50
Dan vind ik van 1 bar meer oppompen dan normaal.
Als de velg niet bol gaat staan is die nog goed.
En dat bij 4mm slijtage niet in de bergen gereden kan worden.
Tot hoever kan je dan op het vlakke en af en toe een heuveltje gaan?
Ik heb gevonden dat mavic zichtbare slijtage indicators heefd die vanaf nieuw te zien zijn.
Ook die pas zichtbaar worden als je de diepte bereikt hebt.
Dat word met een sticker aangeven.
Die zit er niet op.
-
jelte
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45
jelte
19 jul 2019 22:57
Wat me net wel opviel bij beide wielen.
Dat bij het ventiel gat lings in de velg een gaatje zit.
Niet in de remrand.
-
alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
alliance_0
19 jul 2019 23:30
Kan makkelijk flauwe opmerkingen maken, maar kort gezegd als de slijtage-indicatoren op de velg linKs en rechts verdwenen zijn
-
plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
plantagenet
20 jul 2019 00:07
jelte schreef: ↑19 jul 2019 20:55
Ik heb beide wielen gemeten met de schuifmaat.
Beide wielen zijn 1 tiende mm ingesleten.
Tot hoe ver mag de velg in slijten?
Hoe heb je dit precies gemeten? Velgranden worden na verloop van tijd hol. Ik rijd op het vlakke net zolang door totdat ik redelijk holle velgranden heb. Als ik merk dat het remmen stoterig gaat, dan zijn de velgen op (velgrand begint dan te wijken). Ik rem daarom hoofdzakelijk met de voorrem, zodat ik bij een versleten voorwiel nog voldoende remcapaciteit op het achterwiel heb. Zoals gezegd.....op het vlakke. In deheuvels/bergen moeten mijn velgen en remblokken in topconditie zijn!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
jelte
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45
jelte
20 jul 2019 08:54
Ik heb het met de achterkant van de schuifmaat gemeten, waarmee je diepte kan meten.
-
jelte
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45
jelte
21 jul 2019 12:30
Worden de gaatjes allemaal op dezelfde plek geplaatst zoals bij deze op de foto te zien is bij het ventiel gat?
-
plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
plantagenet
21 jul 2019 13:56
Ik zie op die foto's wel een geel stickertje, maar wat heeft dat met slijtage te maken? Of zit op die plek in de velgrand een (nu nog niet zichtbare) indicator? Het gaatje is voor afwatering, geen slijtageindicator.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
jelte
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45
jelte
21 jul 2019 15:21
Daar zit een nog niet zichtbare indicator.
Op mijn wielset zit die sticker namelijk niet meer helaas.
Kan ik er vanuit gaan dat de niet zichtbare slijtage indicator bij mij ook bij het ventiel zit?
Nog een laatste vraag.
Even vanuit gaant dat ik tot 0,5 mm slijtage kan gaan.
Hoe snel heb ik de resterende 0,4mm weg geremd op het vlakke en in droog weer?
-
plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
plantagenet
21 jul 2019 23:29
Je vragen kan ik niet beantwoorden. Wat ik wel weet is wat ik in mijn eerste post schrijf. Een toevoeging daarop; rem vooral voor zodat je achterwiel langer meegaat. Op mijn slecht weer fiets heb ik mijn voorwiel inmiddels vervangen voor een ander (2e hands) voorwiel. Mijn achterwiel is flink ingesleten, maar ik rijd ermee door totdat ik er problemen mee krijg. Achterwiel is van 2012, en ik heb er inmiddels een kleine 50.000 km mee gereden.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten