Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Supra RA comp wielen afstellen

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 12 jul 2019 19:52

Hoi,

Wie kan mij vertellen of weet een manual van de Supra RA comp wielen.

Er zit nl. een minimale speling op de wielen. Dit voel ik als ik aan de wielen wiebel als ze IN het frame zitten en de spanners goed strak staan.

Ik zie imbusboutjes in rood aluminum zitten. Heb ik los gedraaid in de hoop de speling eruit te kunnen draaien, maar helaas.

Wie weet hoe ik de speling weg kan krijgen en wil dit aan mij uitleggen? Of het manual van de wielset is ook goed als het daar in staat.

Alvast bedankt.

greetzzzz,

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 jul 2019 05:48

Op zich is dat, denk ik, de goede werkwijze. Waar ik aan denk is dat de speling wordt bepaald door 1 shim meer of minder. Deze zitten bij diverse naven aan de rechterzijde achter de "eindstop". Losdraaien met de inbus.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 jul 2019 14:47

De in de Supra wielen gebruikte naven zijn voorzien van industrie lagers (kogellagers) en zijn normaal gesproken niet instelbaar zoals een cup en conusnaaf. Soms kan je door de (bij deze die rode) zijkantjes bij de naven aan te draaien wat meer of minder druk zetten op het lager waardoor een kleine speling kan worden verholpen. Omdat industrielagers in een passing zitten en de as daartussen wordt ingesloten zou je ook kunnen proberen om met een passende dop het lager (weer) een beetje in de passing te kloppen.
Maar meestal is er door slijtage speling in het kogellager ontstaan en moet die worden vernieuwd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 13 jul 2019 15:35

Oke, maar dan de vraag nog hoe krijg ik die rode doppen eraf?
De imbusjes eruit en moet je ze dan eraf tekken of draaien? Of misschien zelfs nog andere manier?

Ik hoor het graag!

Plaats reactie