Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Cube SL Road Race naar gravelbike

fietsenmaar
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2019 21:41

fietsenmaar 03 jul 2019 21:55

Hoi allen,

Ik bezit nu 3 jaar mijn fitness bike Cube sl road race 2016. Deze is recent bij de dealer geweest voor onderhoud en heeft nu een nieuwe ketting en casette gekregen. Ik kom er steeds meer achter tijdens het fietsen dat ik de gravelpaden in omgeving Hilversum toch het mooiste vind. Een gravelbike kopen zit er niet in dus ik denk de meest effectieve slag te slaan middels het verwisselen van de banden. Nu heeft mijn fiets de Fulcrum Racing 77 DB, QR, 6-Bolt wielen met de Schwalbe Kojak slickbanden van 700x35. Ik heb online wat gelezen over gravelbandjes en zou graag overstappen op de WTB Riddler TCS Light/Fast Rolling 700 x 37C aangezien die goed uit de test komen van gran fondo. https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/2/. Volgens mij zijn deze tubeless? Kan ik deze ook met tubes monteren? Wat zouden jullie me adviseren? Is het makkelijk om zoiets zelf te doen? Ik heb gelukkig nog nooit plat gereden dus nog niet veel ervaring op dat gebied. Een goede bescherming tegen lekken is voor mij belangrijk. Een volgende aanpassingen zou eventueel een verende zadelpen kunnen zijn maar daar ben ik nog niet uit.

Hartelijk dank.

Fietsmaar

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 03 jul 2019 23:15

Wat is het nut van een verende zadelpen op een gravelracer?
Een stel goede banden en klaar zou ik zeggen. Ik weet niet hoe ruig je het maakt op die paden maar ik kan mij zo voorstellen dat ze vergelijkbaar zijn met de Veluwse.
Ik fiets in de winter met 25mm marathon op de racefiets en op de trekking met 35mm marathon racer. Echt geen probleem op de grindpaden hier. Alleen mul zand gaat niet maar dat mijd ik toch.

fietsenmaar
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2019 21:41

fietsenmaar 04 jul 2019 18:18

@devriesman Dankjewel voor je toelichting. Ik denk inderdaad dat een verende zadelpen minder nodig is maar dit stelt me dan ook in staat om bijvoorbeeld af en toe een bospaadje mee te pakken. Eigenlijk loerend naar de specialized diverge.
Wat betreft de banden, zijn die Schwalbe Marathons waar je het over hebt niet teveel gericht op forenzen, nat weer en de weg? Ik ben denk ik wel echt meer toe aan n set gravelbandjes. Of rollen die marathons dermate sneller?

BB biker
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2019 13:13

BB biker 04 jul 2019 20:30

Fietsmaar,
die TCS staat voor Tubeless Compatible System, dus dat gaat zeker lukken. Je kan ook gewoon een binnenband gebruiken. Zijn je Fulcrums 2-way fit? Ik vind dat die band redelijk veel profiel heeft. Als je niet in het slijk gaat rijden, dan kom je met een semi-slick ook al een heel eind.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15948
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jul 2019 20:51

Schaf je een setje Panaracer gravelkings aan.
Zowel verkrijgbaar in 32-35-38 en 43 mm.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie