Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
walter-
- Forum-lid
- Berichten: 2613
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
02 jul 2019 09:18
rikkert schreef: ↑02 jul 2019 07:51
300 gram op een fiets van 8 kg is 4 procent, om het even in perspectief te plaatsen.. ...
Wel altijd zien in perspectief van fiets+renner, dan is het 0.4%....
-
linkeballen
- Forum-lid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
linkeballen
02 jul 2019 23:31
rikkert schreef: ↑02 jul 2019 07:51
wat mij een beetje verbaasd (maar wie ben ik?), is dat je schrijft dat je het beste wilt, en dan bedenk na aanschaf dat ie een beetje zwaar is. Dan had je beter gelijk de suggestie van Havana moeten aanschaffen.
Tja ik was al bekend met FFWD wielen en ging er wel vanuit dat dit wiel ook aan de zware kant was... Maar ik heb niet de productdetails bekeken helaas. Kwam er later pas achter dat dit wiel zo'n uitschieter was qua gewicht.
walter- schreef: ↑02 jul 2019 09:17
Nog 25gram zwaarder

.
En het ergste van de vraagstaart is dat die me er aan herinnert dat het vol wiel in huis een nieuwe tube nodig heeft en ik er tegen op zie eraan te beginnen...
haha ja dat is de reden dat ik voor een FCC ben gegaan,
-
linkeballen
- Forum-lid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
linkeballen
02 jul 2019 23:35
rikkert schreef: ↑02 jul 2019 07:51
300 gram op een fiets van 8 kg is 4 procent, om het even in perspectief te plaatsen.. Als je zo vaak moet aanzetten dat je last krijgt van 4 procent gewicht, moet je een ander wiel steken. Tuurlijk maakt een lichter wiel verschil. Maar bij een paar keer aanzetten is het aero voordeel groter dan het nadeel van het gewicht.
Telt het gewicht in een wiel niet zwaarder omdat het om roterend gewicht gaat? Ik dacht dat je het daarom niet kan vergelijken met dood gewicht op bijvoorbeeld het frame (of lichaam)?
-
RVV
- Forum-lid
- Berichten: 1332
- Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12
RVV
03 jul 2019 07:56
Ga eens eens volle bak een testrondje van 5 tot 8 km fietsen met een normaal achterwiel. Desnoods 50/60 mm hoog en ga hetzelfde rondje volle bak met dit wiel fietsen. Liefst na elkaar eventueel met een korte pauze. Kijk eens wat sneller is? Ik ben wel erg benieuwd!
-
linkeballen
- Forum-lid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
linkeballen
03 jul 2019 12:55
Prima! Ik zal proberen het wattage gelijk te houden (ipv 2 keer volle bak rijden) anders is het een test van niets...
-
bakboord1
- Forum-lid
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30
bakboord1
03 jul 2019 13:28
Dat is wel een leuk testje. Ik ben erg benieuwd naar je uitkomst en je gevoel bij het accelereren tussen beide wielen.
-
amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 23753
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
03 jul 2019 19:42
Met alle respect, maar zo'n test is gewoon zonde van je tijd. Dat extra gewicht heeft nauwelijks effect, zelfs niet met optrekken. Het wordt een ander verhaal als je de Mont Ventoux er mee gaat beklimmen, dan ben je wat secondes trager.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
RVV
- Forum-lid
- Berichten: 1332
- Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12
RVV
03 jul 2019 21:39
Waarom zonde van de tijd? Meten is weten toch?
-
Jans
- Forum-lid
- Berichten: 3806
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
03 jul 2019 22:56
RVV schreef: ↑03 jul 2019 21:39
Waarom zonde van de tijd? Meten is weten toch?
Misschien omdat je niet onder laboratorium omstandigheden bezig bent?
-
RVV
- Forum-lid
- Berichten: 1332
- Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12
RVV
03 jul 2019 23:26
Dat is toch helemaal niet van belang? Ik mag toch aannemen dat je zo’n wiel koopt om extra resultaat te krijgen in de vorm van snelheid. Dan wil je toch ook weten wat je sneller fietst tov een normale wielset?! Dit is ook gewoon simpel te testen. Kort rondje ergens op het platteland/polder zonder verkeershinder uitzoeken. Als je een powermeter hebt, hetzelfde wattage aanhouden. Zulke wielen zijn dure grappen. Dan mag ik hopen dat je ook wilt weten dat ze het geld echt waard zijn. En omdat topicstarter het gewicht ter discussie stelt (wat volgens sommigen weer niks uitmaakt) dan blijft zelf daadwerkelijk testen de beste oplossing.
-
anderson99
- Forum-lid
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03
anderson99
04 jul 2019 10:21
Volgens mij geld de regel niet bij Triathlon of tt fiets hoe lichter de fiets hoe sneller je rijdt.
-
bve
- Forum-lid
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09
bve
04 jul 2019 10:59
RVV schreef: ↑03 jul 2019 23:26
Dat is toch helemaal niet van belang? Ik mag toch aannemen dat je zo’n wiel koopt om extra resultaat te krijgen in de vorm van snelheid. Dan wil je toch ook weten wat je sneller fietst tov een normale wielset?! Dit is ook gewoon simpel te testen. Kort rondje ergens op het platteland/polder zonder verkeershinder uitzoeken. Als je een powermeter hebt, hetzelfde wattage aanhouden. Zulke wielen zijn dure grappen. Dan mag ik hopen dat je ook wilt weten dat ze het geld echt waard zijn. En omdat topicstarter het gewicht ter discussie stelt (wat volgens sommigen weer niks uitmaakt) dan blijft zelf daadwerkelijk testen de beste oplossing.
Tenzij het verschil enorm is, zal dit moeilijk aan te tonen zijn door twee rondjes te vergelijken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten