Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless - snee(tje) in band - wat te doen?

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 27 jun 2019 22:18

Ik gebruik mijn 26" mtb momenteel voor woon-werk.
Deze heeft ZTR-Crest velgen en hier liggen 2x continental raceking protection op.

Vandaag hoorde ik bij het huiswaarts fietsen een kleine 'knal' en een stuk metaal dat wegketste, direct gevolgd door een shhhhhhhhhhhhhhhht-geluid.
Jawel, lekke band.
Ik bleef nog enkele 10-tallen meters doorrijden, maar ik bleef lucht verliezen.
Even gestopt en gezocht waar het euvel zicht bevond en ik heb daar even licht op geduwd.
Toen stopte de band onmiddellijk met leeglopen, beetje bijgepompt en ik heb nog een dikke 11 km kunnen rijden zonder problemen.
Hierbij een foto van de 'snee'.

Afbeelding

Ik heb hier wat lijm ingedaan, maar kort na het aanbrengen dan zag ik enkele zeer kleine luchtbelletjes komen.

Ik heb nog wat latex bijgevuld in de band en het wiel met de snee naar de grond gericht zodat de latex op dit gaatje blijft.
Zelf heb ik weinig ervaring met tubeless rijden, is dit iets dat de latex normaal wel kan dichten?
Een nieuwe band kopen zou echt kl*te zijn, er is amper 200km mee gereden :(
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2019 22:35

Genoeg latex erin, oppompen en wiel laten draaien; latex zal eruit spuiten en met geluk stopt het eens (dus best niet in garage proberen).

Maar is idd serieus gat; als je het niet dicht krijgt weet ik zelfs niet of een binnenband het overleeft.

Maar woon-werk is niet mtb; tubeless rijdt je om op lage druk veilig te kunnen rijden. Dat moet niet bij woon-werk. Dus als de latex niet helpt, stop er een stevige binnenband in...

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 27 jun 2019 22:44

Ik hoorde bij thuiskomst geen lucht meer uit de band komen. Zou wel kunnen dat de band nog heel lichtjes druk verliest.

Heb er nog wat extra latex ingedaan en het wiel enkele minuten laten draaien.
Bandendruk is net iets meer dan 2 bar.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 28 jun 2019 07:53

Tubeless reparatie kit halen in de Decathlon en een plug in steken. Op YouTube staan filmpjes genoeg met handige tips.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 28 jun 2019 08:46

Advies mbt reparatie lijkt me helder, daarom een beetje een off-topic vraag: waarom rij je in vredesnaam tubeless en met zulk grof profiel als je de fiets voor woon-werk verkeer gebruikt?

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 28 jun 2019 12:32

Mtb stond stof te vergaren. Hier lagen al tubeless banden op. Ik wissel af en toe met mijn racefiets. Maar de fietspaden zijn 60% van de tijd barslecht, vandaar soms de mtb.

Dus jullie zouden de band repareren?
Had wel het gevoel dat hij dicht was, op een zeer miniem stukje na, maar zou kunnen dat dit door wat te weinig latex in de band komt.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 jun 2019 12:53

Als je een gaatje (rond) in de band hebt, kan ik me voorstellen dat een plug een oplossing is, maar werken pluggen ook met een snee?
Ik rij (nog) geen tubeless en ben er dus niet mee op de hoogte).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jun 2019 14:24

Ps; uiteindelijk gaat het vooral over hoe groot de snee is langs de binnenkant. Daar ontsnapt de lucht. Het is niet omdat we langs de buitenkant een grote snee zien dat de binnenkant van de band ook zwaar beschadigd is.

De plug oplossing is idd een goed voorstel; zo zou je bijna iedere schade moeten kunnen repareren.

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 28 jun 2019 22:47

Plug is ideaal om mtb banden te repareren. Bij een grootere snee is het zelfs mogelijk om meerdere pluggen naast elkaar te steken om thuis te geraken.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jun 2019 14:55

Gewoon een binnenband plakker aan de binnenkant, ben je klaar.

Ik snap heel goed je keuze voor deze banden voor woon werk fiets. Ze lopen licht en hebben grip onder alle omstandigheden. De snelheidpenalty is zeer gering tov wat hier als ww band wordt gezien. Tevens zijn dit zo,n beetje de allerbeste regenbanden. Ik ben nog nooit zo hard in de regel een berg afgereden als met deze banden.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 30 jun 2019 08:32

wasbeer2006 schreef: 29 jun 2019 14:55 Gewoon een binnenband plakker aan de binnenkant, ben je klaar.

Ik snap heel goed je keuze voor deze banden voor woon werk fiets. Ze lopen licht en hebben grip onder alle omstandigheden. De snelheidpenalty is zeer gering tov wat hier als ww band wordt gezien. Tevens zijn dit zo,n beetje de allerbeste regenbanden. Ik ben nog nooit zo hard in de regel een berg afgereden als met deze banden.
Ik ben gisteren een tubeless repair kit gaan halen, straks proberen die wiek er in te krijgen.
En dat is idd de reden waarom ik die banden heb gekozen, ze lopen nog vrij licht en ze rijden comfortabel op de erbarmelijke fietspaden.
Ik ben even snel op het werk met mijn racefiets als met mijn mtb, dat zegt al genoeg.
Om een idee te geven van de fietspaden: link
Weetje: het scheve fietspad is geen optisch bedrog :lol:
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 30 jun 2019 10:25

Ok, die wiek steekt er in (heb er wel eerst 2 moeten verkwisten omdat de 1e gans kapot ging wanneer ik die door dat tangetje trok en de 2e verdween bijna volledig in mijn band en bij het er uit trekken van dat tangetje kwam de wiek gewoon weer mee).
Soit, 3e wiek er in, deze bleef wél steken.
Met bang hartje band opgepompt en er kwam nét naast dat wiekje nog een beetje lucht uit.
Wiel ff laten draaien en was snel dicht. Is wel normaal zeker?
Ga mijn fiets nog een dagje laten staan, morgen eens kijken dat ik bandendruk ben verloren...
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Plaats reactie