Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lichte aluminium velgen

Notendop
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jul 2014 21:35

Notendop 19 jun 2019 10:23

Licht is een breed begrip, maar op dit moment heb ik standaard velgen in mijn racefiets, de hoge carbon velgen (Scope R5C) neem ik niet mee. Over twee weken ga ik naar Frankrijk.. twee jaar terug leuke tijd gehad en ik wil eigenlijk mijn tijd op de Alpe d'Huez verbeteren.

Standaard zitten er in mijn fiets Sensa RA Pro wielen:
https://www.12gobiking.nl/supra-ra-pro- ... gIfTvD_BwE

Veel Pro is er niet aan, het gewicht is 1790 gram en op de lagers moeten vervangen worden en er zit een kleine slag in op dit moment. Wat mij een beetje dwars zit is dat zelfs de hoge 'aero' velgen die ik heb van Scope lichter zijn.

De enige keer dat ik ze ga gebruiken is in de Alpen, dus vandaar dat ik er voor 3-4 fiets ritjes niet teveel geld aan kwijt wil zijn.

Nu zat ik op marktplaats te kijken en daar kan je leuke velgen van 1300 tot 1400 gram vinden voor onder de 100 euro. Maar deze zijn dan wel uit 2011, 2012, 2013. Tot in hoeverre is dit nog verantwoord, of maak ik mij zorgen om iets onzinnigs?

Mvg.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 19 jun 2019 10:37

Ik ga er vanuit dat je over volledige wielsets spreekt en niet over losse velgen. Wielen uit 2011 zijn net zoals wielen uit 2019 rond, en als je huidige fiets er eentje met snelspanners is (en niet met steekassen), dan kan je ze gewoon uitwisselen.

Zaken om voor op te letten:
- is de body 11 speed compatibel?
- Alu wielsets van <1400 g verkrijg je enkel door zeer lichte velgen te gebruiken. Dit betekent ook dunne velgranden. Zulke sets dienen niet voor dagelijks gebruik, of ze zullen snel uitgesleten zijn. Controleer zeker of de velgrand nog mooi vlak is. Indien deze al wat uitgehold zijn: wegblijven.
- Velgen uit die tijd zullen ouderwets smal zijn, we spreken bv over 13 mm intern. Of je terug deze trend op wil, moet je voor jezelf uitmaken. Ik alleszins niet.

Nog een noot over lichtgewicht alu velgen: aangezien ik zelf mijn wielen spaak, ben ik ook al vaak op zoek gegaan naar lichte alu velgen. Er was een tijd waarin verschillende merken alu velgen aanboden van <400 g/st. Ik denk aan Ryde, ZTR, Kinlin etc. Deze velgen zijn allemaal ouderwets smal, en bijna volledig van de markt verdwenen. Diezelfde producenten bieden nu enkel nog zwaardere velgen aan. De reden: ze zijn gewoonweg niet betrouwbaar voor een breed publiek. Denk dan aan doorgetrokken nippels etc. Er zijn ook mensen die zonder problemen wedstrijden rijden met een alu setje van 1300g, maar over het algemeen kan stijfheid en duurzaamheid niet gegarandeerd worden voor elk type renner. Er zit nu eenmaal een ondergrens aan het gewicht van een alu velg zonder dat je begint te morrelen aan de andere (noodzakelijke) capaciteiten die van een velg verwacht worden.

Mijn advies: koop je een degelijke all-round set van 1500-1600g, genre de Campagnolo Zonda wielen. Deze zijn modern, zeer degelijk en uiterst betrouwbaar voor een redelijke prijs. Mijn gevoel is dat onder de 1500 gr, de meerkost per gr niet meer te verantwoorden is. Wil je een echt lichte set, dan moet je naar carbon gaan. Maar wetenschappelijk is het gewoon bewezen dat aerodynamica belangrijker is dan gewicht, en dan zou je dus naar hoge velgen moeten gaan, en dan zit je weer rond de 1500 g. Conclusie: ga voor een snelle, degelijke set. Niet per se voor een zeer licht setje

Notendop
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jul 2014 21:35

Notendop 19 jun 2019 10:53

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hoge aero velgen heb ik dus al (Scope R5C) van 1500-1600 gram. Alleen durf ik hiermee niet de bergen mee af te dalen i.v.m. temperatuur remrand. Maar om nu van 1790 naar 1600 gram te gaan, zet ook geen zoden aan de dijk en kan ik beter laten voor wat het is. De enige reden dat ik het setje zou aanschaffen is voor klimwerk in de Alpen. Zelf weeg ik overigens 86 kilo, iets wat ik had moeten vermelden.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 19 jun 2019 11:00

Opvallend is dat mensen die hier advies over wielen willen hebben bijna nooit hun eigen gewicht vermelden, tewijl dat toch essentieel is om te weten.

Oplichting komt op marktplaats.nl helaas behoorlijk vaak voor. Gewoon je oude vertrouwde wielen gebruiken, is dan nog het beste. En vooral het goedkoopste.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 19 jun 2019 11:04

Notendop schreef: 19 jun 2019 10:53 De enige reden dat ik het setje zou aanschaffen is voor klimwerk in de Alpen. Zelf weeg ik overigens 86 kilo, iets wat ik had moeten vermelden.
Ah!

Misschien kun je van iemand lichte wielen lenen.

Gewoon een tijdje op je voeding letten en je bent zo een halve kilo kwijt!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 jun 2019 11:52

De Fulcrum racing zero is een lichte wielset, maar kost je dan ook behoorlijk wat geld.
Evt op marktplaats een setje van een paar jaar oud proberen te scoren, is dan wel met smalle velg.
Let wel op ingesleten remrand.
Laatst een setje gescoord op marktplaats voor €300,- voor een maatje van me.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 19 jun 2019 12:06

Lichte velgen: Ryde Pulse Sprint. Mijn wielset gebouwd met deze velgen weegt ongeveer 1300 gram. Het mooie aan deze velg is dat hij ook asymmetrisch geleverd wordt waardoor er een mooier achterwiel te bouwen is. Ik heb een aantal jaar terug er een setje mee laten bouwen, geen idee of ze nu nog te krijgen zijn overigens. Met mijn gewicht (63-64kg) geen probleem in het hooggebergte.

Zelf heb ik ook een setje gebouwd op basis van deze velgen met wat meer spaken, deze gebruik ik op mijn cross fiets, tot op heden geen klagen.

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 19 jun 2019 12:23

Maatwielen schreef: 19 jun 2019 11:04
Notendop schreef: 19 jun 2019 10:53 De enige reden dat ik het setje zou aanschaffen is voor klimwerk in de Alpen. Zelf weeg ik overigens 86 kilo, iets wat ik had moeten vermelden.
Ah!

Misschien kun je van iemand lichte wielen lenen.

Gewoon een tijdje op je voeding letten en je bent zo een halve kilo kwijt!
Inderdaad. Iedereen doet natuurlijk wat hij zelf wil, maar ik vind het gigantisch veel geld uitgeven voor het verschil tussen 's morgens en 's avonds op de weegschaal staan ..

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 19 jun 2019 12:33

Campa Zonda, Fulcrum Racing 3 of deze Bolt Wheels http://www.boltwheels.com/index.html
Licht, betrouwbaar en betaalbaar. Ik gebruik al een paar jaar zo'n set op de slechtweerfiets.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2019 13:26

Dt swiss r460 hibike.nl
Powerway naven Ali e
Spaken en nippels naar keuze
Mss dat iemand ze kan spaken van het forum en je hebt een mooi licht klimset/winterset wielen.
En vergeet de remblokken niet te wisselen😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 19 jun 2019 13:47

bartg schreef: 19 jun 2019 12:33 Bolt Wheels http://www.boltwheels.com/index.html
Mooie tip, niet ver uit de buurt.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 19 jun 2019 13:56

Notendop schreef: 19 jun 2019 10:53 Zelf weeg ik overigens 86 kilo, iets wat ik had moeten vermelden.
Dan zou ik niet op zoek gaan naar een setje van 1300g. De winst die je bergop kan boeken ben je hoogstwaarschijnlijk weer kwijt bergaf door de flex van de velgen in de bochten. Je moet de industrie wielen maar eens bekijken. Midrange wielen zoals de Zonda's zitten rond 1500-1600g, hier betaal je al 400€ voor. De echt lichte alu wielen zoals de Fulcrum Zero's gaan onder de 1500g maar daar betaal je al een serieuze prijs voor én deze hebben zeer dunne velgremmen. Een vriend van mij heeft ze er op een 6 à 8k km volledig doorgereden. Dat lage gewicht komt dus al met een prijs (namelijk geld en duurzaamheid). Ga je dan nog eens naar een gewicht van <1400g, dan ga je ook qua sterkte erbij inschieten. In de trend van industrie wielen zie je wat mij betreft redelijk duidelijk dat de gewichtslimiet van een sterk, betrouwbaar en duurzaam wiel rond de 1500-1600gr ligt. Ga je lager, dan maak je altijd compromissen.

Plaats reactie