Lagers vervangen Bitex RAF9 naaf

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jun 2019 14:21

De lagers van mijn Bitex RAF9 achternaaf zijn aan vervanging toe. Ik ben er al achter dat er 2x 6802 in de naaf zit en 2x dezelfde type in de body. SKF lagers zijn in bestelling via Lagerkoning.

Alleen nu de vraag hoe te vervangen.

Filmpje van de bewust naaf hier

Wie helpt?
Laatst gewijzigd door havana op 18 jun 2019 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

matthiav
Forum-lid

matthiav 18 jun 2019 14:29

Ik heb onlangs de lagers van mijn novatec naven vervangen. Qua design zien deze er zeer gelijkaardig uit. Met een beetje handigheid gaat dit vanzelf. Oude lagers er uitkloppen met een hamer, drift en wat voorzichtigheid. Als drift heb ik de as zelf en een tool voor pressfit bracket lagers gebruikt. Voor de body moet je dit met een schroevendraaier doen omdat je enkel op het randje van de lagers kan steunen.

Nieuwe lagers heb ik er ingeklopt ipv geperst. Enkel zien dat je druk uitoefent op de buitenste lagerschaal, en niet op de seals of binnenste lagerschaal. Tip: je kan de oude lagers zeer goed als 'guide' gebruiken want deze zijn qua afmetingen perfect en je kan er op slaan zonder zorgen. Klinkt als beenhouwer-werk maar het resultaat is prima bij mij, geen dure tools voor nodig.

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 18 jun 2019 16:22

Als je de nieuwe lagers een paar uur vooraf in de diepvries legt en de naaf verwarmt met bijv. een föhn vallen de nieuwe lagers gewoon in de passing en hoef je ze alleen nog maar na te kloppen om ze op hun plaats te krijgen.

Vraag mij alleen af of vier lagers in de achternaaf zonder de body niet twee teveel zijn. :?
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 18 jun 2019 16:28

Orlok schreef:
18 jun 2019 16:22
Als je de nieuwe lagers een paar uur vooraf in de diepvries legt en de naaf verwarmt met bijv. een föhn vallen de nieuwe lagers gewoon in de passing en hoef je ze alleen nog maar na te kloppen om ze op hun plaats te krijgen.

Vraag mij alleen af of vier lagers in de achternaaf zonder de body niet twee teveel zijn. :?
Die truc werkt ook al bij het verwijderen van de lagers. Aluminium zet meer uit dan staal. Zo deed ik dat althans bij Novatec lagers. Beetje verwarmen en je tikt ze er zo uit. Let wel, föhn is prima, dikke gasbrander niet echt, teveel hitte is niet goed voor aluminium.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 18 jun 2019 18:04

Ik denk ook inderdaad 2x lager in de naaf en 2x lager in de body. Lager pers maken van draadeind M10 en carrosserie ringen icm oude lagers.
Life is too short for not riding tubulars..

Carbon & Staal & Carbon

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jun 2019 18:12

Inderdaad, het zijn er 2 in de naaf en 2 in body.

Afbeelding

De truc van kou/warmte ken ik. Laatste buitenste lager van een Campagnolo-body ook toegepast: body in een plastic zakje in een bakje met kokend water en het lager een paar uur in de vriezer. Duwde 'm zo op z'n plek.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jun 2019 14:25

Even een update. Ik wacht nog op de lagers maar het verwijderen ging vrij eenvoudig. Even een handleiding zodat iedereen er wat aan heeft

- verwijder cassette en snelspanner
- steek beiderzijds een 5 mm inbus in de naaf en verwijder linker kapje (NDS)
- steek links een 10 mm inbus en rechts een 5 mm inbus en verwijder het rechter kapje (DS) --> let op, andere kant op draaien
- mep met een kunststof of rubber hamer op de as vanaf de NDS > de as komt los met de body en mijn geval kwam één lager direct mee
- mep via de DS het lager aan de NDS eruit met een passend pijpje (ik gebruikte een verlengstuk uit een doppenset)

Het buitenste lager van de body werkt hetzelfde als bij een Campa body.

- Zet in de bankschroef, niet de strak en pak goed in met een doek o.i.d.
- Zorg dat de body leunt op de randje
- Duw van bovenaf het busje dat beide lagers scheidt, opzij
- Tik nu voorzichtig het lager eruit met een dunne drijver of een schroevendraaier
Laatst gewijzigd door havana op 19 jun 2019 19:17, 7 keer totaal gewijzigd.

matthiav
Forum-lid

matthiav 19 jun 2019 14:49

Klinkt identiek aan een Novatec naaf. Niet verwonderlijk eigenlijk.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jun 2019 18:35

Het terugzetten was ook niet moeilijk, maar de volgorde is belangrijk. Dit komt doordat de as uitstulpingen heeft. Als je eerste beide lagers monteert, kun je de as niet meer monteren.

- monteer eerst het lager aan de NDS. Hiervoor heb ik een passende dop gebruikt en een hamer. Leg een stukje hout onder het wiel anders ram je de hele naaf aan gort.

Afbeelding

- draai het wiel om, met de DS naar boven dus
- steek nu de as erin, gevolgd door het lager
- monteer aan de NDS kant de eindkap. Dit moet je doen om te voorkomen dat de as los schiet bij de volgende stap
-De as steekt als goed is nu uit, dus je kunt geen dop gebruiken op het lager plaatsen om vast te tikken. Ik heb daarom een oud stukje pijp gebruikt om het lager op z'n plek te tikken.

Afbeelding

- nu de lagers op z'n plek zitten zet je de body erop en draai je de andere eindkap op z'n plek

That's it!

Plaats reactie