Delaminatie carbon velg?

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 2715
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jun 2019 16:28

Djemz schreef:
18 jun 2019 14:53
Ik vraag me af wanneer moet je je ongerust beginnen maken? Een half uur slepend remmen op een Alpencol of kun je het al hebben als je slepend de kemmelberg af rijdt?
Op het moment dat je al slepend gaat remmen is het vragen om ellende en dan maakt het niet uit of het nu een aluminium of een carbon velg is. ;)
Laatst gewijzigd door Orlok op 18 jun 2019 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1821
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 18 jun 2019 16:30

asmeets schreef:
18 jun 2019 16:15
Dank voor de reacties tot nu toe. Interessant voor mensen die wellicht nog een keuze moeten maken. Voor mij bekende argumenten die ik destijds in mijn overwegingen heb meegenomen. De wielbouwer is prima en erkend, en de velg van een gerenommeerd merk. Namen ga ik niet noemen. Dat biedt geen toegevoegde waarde en ik wil naming en shaming voorkomen. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.

Mijn vraag is echter nog niet beantwoord. Is dit het begin van het einde?

De vraag van Djemz is ook interessant.
Ik ben bang dat die wielbouwer gewoon gaat zeggen dat dit het resultaat is van verkeerd remmen..

Djemz
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 jun 2019 16:37

Orlok schreef:
18 jun 2019 16:28
Djemz schreef:
18 jun 2019 14:53
Ik vraag me af wanneer moet je je ongerust beginnen maken? Een half uur slepend remmen op een Alpencol of kun je het al hebben als je slepend de kemmelberg af rijdt?
Op het moment dat je al slepend gaat remmen is het vragen om ellende en dan maakt het niet uit of het nu een aluminium of een carbon velg is. ;)
Ja dat je bij de alu velg een klapband gaat hebben door de hitte maakt idd geen verschil uit of je carbon of alu rijdt dat weer ik. Maar de vraag was vanaf wanneer moet je je zorgen gaan maken? Een Alpencol van 15km afdalen of 1km in Heuvelland afdalen is wel een groot verschil.

scottpch
Forum-lid
Berichten: 3240
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 18 jun 2019 18:30

Problemen met carbon wielen ontstaan wanneer je met grote groepen tegelijk af gaat dalen, je moet dan welhaast slepend blijven remmen omdat er zoveel onderscheid is in daalsnelheid en ervaring.
Je kan niet je eigen lijnen rijden en pompend remmen.
Dat is het nadeel wanneer je met cyclo's meedoet en je kan dan idd beter alu wielen monteren.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid
Berichten: 2134
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jun 2019 19:28

Als je de Redoute van boven tot beneden met slepende remmen afkomt, is de kans op problemen al reëel (ooit in een magazine deze test gelezen, ik denk dat maar 1 van 2 wielsets heel bleven)
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 18 jun 2019 21:08

Die test heb ik ook gelezen, maar volgens mij reden ze toen van de Stockeu af.

Ik reed wel in een groep en kon dus inderdaad niet helemaal naar keuze en inzicht pompend remmen. Maar zo lang als de Stockeu heb ik niet eens bij benadering geremd hoor. Mijn remmen was vele maken korter en met veel minder stijgingspercentage. Volgens mij maximaal 13% en hooguit over iets van 200 - 300 meter lengte. Dat dan natuurlijk wel meerdere malen op een stuk van een kilometer of 3.

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 5757
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 18 jun 2019 21:28

TL@ schreef:
18 jun 2019 19:28
Als je de Redoute van boven tot beneden met slepende remmen afkomt, is de kans op problemen al reëel (ooit in een magazine deze test gelezen, ik denk dat maar 1 van 2 wielsets heel bleven)
Nee dat was de stockeu :D :D :D
Maar dat komt op hetzelfde neer

Gebruikersavatar
ypuh
Forum-lid
Berichten: 2684
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

Gebruikersavatar ypuh 18 jun 2019 22:17

Offtopic:

Als je op de verkeerde plek achter een auto zit ontkom je niet aan slepend remmen.

Ik rij met veel plezier op FCC, maar vind alu wielen wel beduidend fijner remmen. Met regen is het helemaal dag en nacht verschil, al ben ik ook niet de lichtste en valt er waarschijnlijk nog wel winst te halen met betere blokken.

Conclusie: Met FCC daal ik met samengeknepen billen en ga ik vierkant door de bocht. Dat is voor mij de voornaamste reden om gewoon alu wielen te steken (die net zo lekker rijden, alleen een stuk minder mooi zijn).
Niet gefietst is altijd mis

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid
Berichten: 2134
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jun 2019 07:07

De stockeu dan, hij ligt daar ook ergens in de buurt :D

Ik heb het zelf ook meegemaakt, afdaling van de citadel van Dinant achter een file met auto's, constant slepend remmen, ik was erg blij met mijn schijfremmen :D

Met FCC en velgremmen gaat het meestal wel goed, maar soms ook niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 24 jun 2019 20:52

Afgelopen vrijdag bij de wielbouwer geweest en het wiel is nog helemaal goed. Ze hebben alles nagemeten en gecontroleerd, en me verzekerd dat ik me echt geen zorgen hoef te maken. Er is geen enkele afwijking te constateren aan de velg, behalve wat zij normale slijtage door gebruik noemen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 jun 2019 21:56

Zat de band er nog omheen toen ze het controleerden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 24 jun 2019 22:11

Dat heb ik niet gezien. Zelf heb ik dat wel gedaan en kon geen schade zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baslammers12 en 5 gasten