Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling op achterwiel na band vervangen

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 01 mei 2019 23:01

Deze namiddag was ik mijn fiets aan het reinigen (cannondale synapse 105 disc), en ik merkte dat er een kleine speling op het achterwiel zit... als in, kan het wiel van links naar rechts bewegen enkele mm... is de eerste keer dat ik dit opmerk, vrij zeker dat dit een recent fenomeen is. Gisteren wel onderweg achterwiel gedemonteerd vanwege lekke band... onderweg wiel uithalen is altijd prutsen en rommelen bij mij...
Heb ik deze keer iets stuk gemaakt aan mijn wiel of achterbrug?? Heb nog 70km gereden na de lekke band, en niks van gemerkt tijdens het rijden... ook de schijf sleept niet. Maar de speling is er weldegelijk... kan het wiel van links naar rechts “tikken” als ik het van de grond haal.

Wiel nog een paar keer in en uit gehaald daarnet, steekas zit volledig ingedraaid tot het einde, zoals normaal... maar de speling blijft.

Kent iemand de oorzaak en kan ik het verhelpen? Fiets is nog maar een jaar oud en heeft nog maar +-3k km gebold...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mei 2019 23:06

Mijn kristallen bol doet het vanavond niet best, ik kan er niet in zien welke achternaaf je hebt...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 01 mei 2019 23:12

Keezx schreef: 01 mei 2019 23:06 Mijn kristallen bol doet het vanavond niet best, ik kan er niet in zien welke achternaaf je hebt...
Sorry... de standaard wielen zitten er nog op, volgens de specs van C’dale:
Wielen - RD 2.0 Disc, 28-hole
Naven - Formula CX20 100x12mm front, CX 22 142x12mm rear

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 01 mei 2019 23:57

binnenband er juist in, ook al geprobeerd de band opnieuw te monteren? Anders moet je een video maken van het probleem, dan kan er altijd beter worden geoordeeld!

Kan het zijn dat je je snelspanner strakker moet doen?

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 02 mei 2019 00:02

flowik schreef: 01 mei 2019 23:57 Ik heb zomaar het voorgevoel dat je een veloflex band hebt gemonteerd! Zit je binnenband er juist in, ook al geprobeerd de band opnieuw te monteren? Bij banden van Veloflex of Vittoria zit er soms een klein stukje rubber iets meer op de sidewall en lijkt het alsof er speling in zit maar is dat niet zo. Het hangt er natuurlijk af hoe groot de speling is. (video?)
Nee, nog geen nieuwe buba gemonteerd, enkel biba vervangen... langs de kant van de weg. En de speling zit weldegelijk op het wiel en niet op de band. Kan morgen eventueel wel eens filmen, maar de speling is toch enkele milimeters, je kan het wiel echt duidelijk van links naar rechts bewegen, het zit “los” op de as...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 mei 2019 09:33

Dat is een naaf met cartridge lagers , dus demonteren en kijken wat er aan de knikker is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 mei 2019 10:21

iceman1604 schreef: 01 mei 2019 23:01 Deze namiddag was ik mijn fiets aan het reinigen (cannondale synapse 105 disc), en ik merkte dat er een kleine speling op het achterwiel zit... als in, kan het wiel van links naar rechts bewegen enkele mm... is de eerste keer dat ik dit opmerk, vrij zeker dat dit een recent fenomeen is. Gisteren wel onderweg achterwiel gedemonteerd vanwege lekke band... onderweg wiel uithalen is altijd prutsen en rommelen bij mij...
Heb ik deze keer iets stuk gemaakt aan mijn wiel of achterbrug?? Heb nog 70km gereden na de lekke band, en niks van gemerkt tijdens het rijden... ook de schijf sleept niet. Maar de speling is er weldegelijk... kan het wiel van links naar rechts “tikken” als ik het van de grond haal.

Wiel nog een paar keer in en uit gehaald daarnet, steekas zit volledig ingedraaid tot het einde, zoals normaal... maar de speling blijft.

Kent iemand de oorzaak en kan ik het verhelpen? Fiets is nog maar een jaar oud en heeft nog maar +-3k km gebold...
Het zou zo maar kunnen dat door het rommelen en prutsen de cartridge lagers 'enkele' mm uit hun zitting zijn verplaatst, zie ook doorsnedes op de formula website. M.a.w. moeten misschien worden terug geperst/geklopt in hun zitting. Let op, niet te veel want dan lopen de lagers misschien korrelig door teveel zijdelingse druk.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 03 mei 2019 19:57

Keezx schreef: 03 mei 2019 09:33 Dat is een naaf met cartridge lagers , dus demonteren en kijken wat er aan de knikker is.
Had niet de juiste tools om de cassette te demonteren...
Daarnet wiel bij de FM binnen gedaan, Body is kapot en moet vervangen worden...

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 04 mei 2019 11:13

Ah.. Zonde! Voor de volgende keer: https://www.futurumshop.nl/pro-cassette ... sram.phtml

Iets zelf half doen kost altijd 2x zoveel als iets in 1x goed doen....

Plaats reactie