Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuzestress

Mont
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mei 2019 10:45

Mont 18 mei 2019 11:21

Die zit opnieuw in de stress.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 26 mei 2019 14:14

Gisteren eerste maal gefietst met de Conti GP 5000 25mm.
Deze recent gemonteerd op mijn vakantiewoningfiets. Absolute meevaller! Op de stugge (lees: gehavende) Ardeense straten vangen ze flink wat ongemak moeiteloos op. Het lijkt wel dat ik met een andere fiets op pad was. Vorige banden waren Fortezza's van Vredestein.
Op de dagdagelijkse racer ligt (nog) de 4000 variant, zodra deze moeten worden vervangen, dan weet ik het wel.

toroazul
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2019 20:56

toroazul 02 jun 2019 20:58

Sinds dit jaar 2019 overgestapt naar de Conti 5000, tot nu toe weinig lek door binnen dringende voorwerpen.
Ben nu al bezig aan mijn 2de setje, en twijfel om over te stappen op een ander merk.
Tot nu veel lekke banden gehad door stoot lek, hierdoor ben ik 2 maal hard onderuit gegaan.

Had in eerste instantie niet door waar dit door kwam, de banden zijn zo hard dat je bijna niet het verschil voelt tussen een harde band 7 Bar en een langzaam leeg lopende band.

Dit komt omdat de wangen van de band veel te dun zijn en het canvas al naar een paar weken zichtbaar wordt.
Volgende week fiets ik van de Stelvio naar de Cauberg maar vertrouw deze banden niet en zeker niet in de afdaling.

Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2019 09:04

Een stootlek heeft weinig met de band te maken. Maar de vraag is of het een stootlek is.
Als je 25mm op 7 bar staan en je hebt een stootlek is waarschijnlijk de velg ook kapot.

Het zichtbare canvas hebben meer banden opzich is dit niet zo erg. het rubber biedt niet de stevigheid het canvas wel. Maar fraai is het niet.

Persoonlijk vind ik conti een net niet A merk, B merk gaat te ver maar er is altijd wel iets net niet goed.
Schwalbe heeft precies hetzelfde alhoewel de tubeless one een van de beste banden is.

Ik heb ervaringen met Michelin en Pirelli en die hebben die fratsen niet. De passing is altijd perfect. het rijgedrag van de michelins is ongeevenaard. In het grensgebied zijn ze enorm voorspelbaar en je weet altidj hoeveel grip je nog hebt. Dit zal door het relatief harder rubber komen waardoor ze ook wel wat meer lawaai maken, maar de grip is enorm. Pirelli is ook erg goed, voelt wat zachter aan, veel grip, maar ietsje minder gevoel.

Als je de Michelin gaat rijden doe er een latex binneband in. voelt ie net wat prettiger.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 03 jun 2019 14:08

toroazul schreef: 02 jun 2019 20:58 Sinds dit jaar 2019 overgestapt naar de Conti 5000, tot nu toe weinig lek door binnen dringende voorwerpen.
Ben nu al bezig aan mijn 2de setje, en twijfel om over te stappen op een ander merk.
Tot nu veel lekke banden gehad door stoot lek, hierdoor ben ik 2 maal hard onderuit gegaan.

Had in eerste instantie niet door waar dit door kwam, de banden zijn zo hard dat je bijna niet het verschil voelt tussen een harde band 7 Bar en een langzaam leeg lopende band.

Dit komt omdat de wangen van de band veel te dun zijn en het canvas al naar een paar weken zichtbaar wordt.
Volgende week fiets ik van de Stelvio naar de Cauberg maar vertrouw deze banden niet en zeker niet in de afdaling.

Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?
Ik rijd inmiddels ruim 3000km met de gp5000 en heb nog niet lek gereden. Daar zitten ook nog serieus wat kilometers tussen over gravel.

Stootlekken zijn meestal niet de fout van een band, maar van een te lage bandenspanning. Maar met 7bar is ook dat een sterk verhaal. Dus zijn het echt stootlekken? Niet iets scherps in de velg?

Vangalo74
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 09 dec 2015 20:23

Vangalo74 03 jun 2019 21:17

StefanJ schreef: 03 jun 2019 14:08
toroazul schreef: 02 jun 2019 20:58 Sinds dit jaar 2019 overgestapt naar de Conti 5000, tot nu toe weinig lek door binnen dringende voorwerpen.
Ben nu al bezig aan mijn 2de setje, en twijfel om over te stappen op een ander merk.
Tot nu veel lekke banden gehad door stoot lek, hierdoor ben ik 2 maal hard onderuit gegaan.

Waar reed je eerst op dan??? Als je het niet vertrouwd pak dan de banden waar je eerst op reed.. btw als je theRide gaat doen gooi der wel effe vers rubber (binnen&buitenband) op..

Ik rijd zelf altijd op de vittoria corsa 23mm vind het fijne bandjes

Gebruikersavatar
Maximumniels
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2014 13:39

Gebruikersavatar Maximumniels 06 jun 2019 00:12

Ik heb ook die (minder prettige) ervaring met de GP 5000's.

Eerst band na ongeveer 1000 km scheur in zijkant band met als gevolg midden in tocht band niet meer bruikbaar (binnenband stak eruit en elke 50 meter lek). Er was gelukkig een fietsenmaker in de buurt en open en nieuwe buitenband erop gezet en ik kon naar huis fietsen. Vervolgens had ik nieuwe wielen gekocht met nieuwe gp 5000's. En tijdens rit 3 al lek gereden en tijdens rit 4, 2 dikke scheuren in zijkant en weer lek. Hoorde de lucht eruit suisen van de buitenkant. Dat had ik nog niet vaak meegemaakt. en die band is nu al waardeloos. Elk zijkantje / stoepje / steen of iets en hij is lek. Ik ga de band terugbrengen en kijken of er iets met garantie mogelijk is want dit kan niet in mijn ogen.

Dus al met al best ontevreden over de GP 5000's. Ik ga kijken naar een alternatief of de grand prix four seasons mischien.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jun 2019 08:39

Als de 4 seasons een alternatief is heb je gewoon zelf de verkeerde band gekocht. Je hebt een licht lopende band met veel grip gekocht, daarvan kan je niet verwachten dat de band super robuust is. Soms heb je pech en dan rij je de wang kapot, zuur als dat bij een bijna nieuwe band gebeurd, nieuwe kopen en verder fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 06 jun 2019 10:35

toroazul schreef: 02 jun 2019 20:58 Sinds dit jaar 2019 overgestapt naar de Conti 5000, tot nu toe weinig lek door binnen dringende voorwerpen.
Ben nu al bezig aan mijn 2de setje, en twijfel om over te stappen op een ander merk.
Tot nu veel lekke banden gehad door stoot lek, hierdoor ben ik 2 maal hard onderuit gegaan.

Had in eerste instantie niet door waar dit door kwam, de banden zijn zo hard dat je bijna niet het verschil voelt tussen een harde band 7 Bar en een langzaam leeg lopende band.

Dit komt omdat de wangen van de band veel te dun zijn en het canvas al naar een paar weken zichtbaar wordt.
Volgende week fiets ik van de Stelvio naar de Cauberg maar vertrouw deze banden niet en zeker niet in de afdaling.

Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?
Ik ben vorige week 4 dagen gaan fietsen in de omgeving van Bormio (Stelvio, Gavia, Mortirolo). Door het recente sneeuwweer lag er best veel puin op de baan, en ook in afdalingen enkele keren een "domme steen" gepakt.
In tegenstelling tot andere vrienden, geen enkele keer lek gereden op de Conti GP5000's (28mm). Ook in de afdaling geen narigheden gehad of gevoeld, en ik ben geen meester technicus.

Ik switch nu naar mijn carbonset, waar gloednieuwe Schwalbe Pro One (25mm's) opliggen. Ik ben in dermate tevreden van de GP5000's dat ik twijfel om op de carbonset alsnog een nieuwe set GP5000's te gaan leggen..

Gebruikersavatar
Maximumniels
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2014 13:39

Gebruikersavatar Maximumniels 06 jun 2019 11:54

amclassic-fan schreef: 06 jun 2019 08:39 Als de 4 seasons een alternatief is heb je gewoon zelf de verkeerde band gekocht. Je hebt een licht lopende band met veel grip gekocht, daarvan kan je niet verwachten dat de band super robuust is. Soms heb je pech en dan rij je de wang kapot, zuur als dat bij een bijna nieuwe band gebeurd, nieuwe kopen en verder fietsen.
Ja na nader onderzoek is de 4 seasons niet wat ik zoek idd. Maar na 2 x met de 5000's snel kapot te gaan bij de wang ga ik toch even kijken naar alternatieven. Mischien heb ik gewoon pech maar een mooi moment om de horizon te verbreden.

Plaats reactie