Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuzestress

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2019 16:14

@TS, Je moet toch geen stress hebben bij de keuze van nieuwe buitenbanden.
Je koopt je nieuwe buitenbanden en als ze voor jou niet voldoen koop je de volgende keer gewoon andere.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 02 mei 2019 16:21

Hoe meten jullie grip? Ik kom er wel eens achter als ik wegglij in een bocht, maar dat overkomt me niet vaak. Gaan jullie met elke band weer tot het uiterste in een bocht om dan vast te stellen dat je met net iets hogere snelheid op je plaat ging dan bij de vorige band?

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 02 mei 2019 16:34

Lcsmet schreef: 02 mei 2019 16:14 @TS, Je moet toch geen stress hebben bij de keuze van nieuwe buitenbanden.
Je koopt je nieuwe buitenbanden en als ze voor jou niet voldoen koop je de volgende keer gewoon andere.
Ja, denk dat ik inderdaad de keuze moet maken en dan verder evalueren in praktijk.
Amvast bedankt voor alle feedback, heb ondertussen mijn kar wat gekeerd en zal waarschijnlijk voor de Corsa Control gaan ipv de Veloflex... anyway, nu eerst een ander probleem gefixt krijgen voor ik nieuwe banden steek... :)
viewtopic.php?f=10&t=89697

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2019 16:52

iceman1604 schreef: 02 mei 2019 16:34 ...............Amvast bedankt voor alle feedback, heb ondertussen mijn kar wat gekeerd en zal waarschijnlijk voor de Corsa Control gaan...................
Als ik het goed heb bedoel je de Vittoria Corsa Control.
Geen verkeerde, als dat al zou kunnen, keuze lijkt mij.
Na de eerste 1000 km niet vergeten om hier een update te posten.
Dan heeft iemand anders ook iets aan jouw ervaringen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mei 2019 18:20

bve schreef: 02 mei 2019 16:21 Hoe meten jullie grip? Ik kom er wel eens achter als ik wegglij in een bocht, maar dat overkomt me niet vaak. Gaan jullie met elke band weer tot het uiterste in een bocht om dan vast te stellen dat je met net iets hogere snelheid op je plaat ging dan bij de vorige band?
Dat doet geen mens, het is alleen meetbaar in laboratoriumomstandigheden.
voor de rest is het nattevingerwerk.
Ga ik 2x (bijna) op den bek met een bepaalde band in een natte bocht dan weet ik welke band ik niet meer koop, maar je weet eigenlijk nog niks.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 mei 2019 18:22

Eens, lach me ook altijd enorm kapot als mensen schrijven dat een bepaalde band "voelbaar een lagere rolweerstand heeft". Zoiets is simpelweg niet te voelen, wat overigens niet wil zeggen dat het verschil niet daadwerkelijk bestaat.

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 02 mei 2019 20:00

Vooropgesteld dat ik er niet in geloof dat er rond je richtprijs, 100 Euro per setje überhaupt 'slechte' banden te koop zijn mijn lijstje:

Zelf de afgelopen twee herfsten en winters gereden met de door meerdere aangehaalde Vittoria Corsa Controls: 3000 KM en doen het nog prima, tweemaal lek gereden (maar door weer / wind/ sneeuw / regen gebruikt). Zou trouwens nooit met een tanned sidewall de herfst en winter in willen tenzij poetsen je hobby is.

In de lente en zomer altijd Michelin's, nu al jaren de Pro 4 Service Course. Deze (en andere Michelins) zijn nu overigens in de sale bij Mantel. Rijden als pantoffels maar slijten redelijk rap: doe gemiddeld één zomer en lente met een setje (3000 KM). Maakt voor mij overigens niet uit omdat ik ze zo ontzettend lekker vind rijden. Volgens mij is de Power Competition de opvolger maar ik kan me niet voorstellen dat deze de meerprijs waard zijn. Nadeel is wel dat ze geloof ik tot 25mm gaan, alhoewel ze vallen als 27mm, zie meerdere reviews. Wellicht anders eens kijken naar de Michelin All Season of Power Endurance? Valt me trouwens op dat ik verder niemand anders Michelin zie noemen... slechte ervaringen?

Continental geen ervaring mee: echt iedereen rijdt ermee, dan valt mijn interesse weg.

Schwalbe: totaal niet rationeel maar zoals iemand anders al noemde heb ook ik echt helemaal geen gevoel met het merk.

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 02 mei 2019 20:04

havana schreef: 02 mei 2019 18:22 Eens, lach me ook altijd enorm kapot als mensen schrijven dat een bepaalde band "voelbaar een lagere rolweerstand heeft". Zoiets is simpelweg niet te voelen, wat overigens niet wil zeggen dat het verschil niet daadwerkelijk bestaat.
;) Misschien voelt de rolweerstand lager omdat ze de bandjes net van nieuwe lucht hebben voorzien.

Iemand hier die een zinnig woord kan zeggen over Maxxis Forza? Bevallen me opzich prima.

Mijn Merida heeft standaard een Maxxis band eronder. Heb geen vergelijkingsmateriaal op deze fiets. Eerder op een MTB echter mindere ervaring gehad met Conti's (metname slechte grip bij nat wegdek) en Schwalbes die extreem snel droogte scheurtjes vertoonden. Maar ja... Dat zijn geen race-bandjes.

Ik rijd ook in de winter, en bij lichte regen, af en toe een klinkerpad en verder verharde wegen en paden.

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 02 mei 2019 22:00

kristofvs schreef: 01 mei 2019 16:03
scottpch schreef: 01 mei 2019 08:25 Continental GP4000SII of de nieuwe GP5000, in alles de betere of beste band die er te krijgen is mbt rolweerstand, lekbestendigheid en duurzaamheid.
Zoek het www maar af op reviews en testen...
Ik ondervind dat toch niet hoor. Bij mijn ene fiets rijd ik met die contis rond en op andere fiets zitten schwalbes one. Die Contis worden snel vierkant, komen snel kleine scheurtjes in, komen gemakkelijk kleine steentjes in en rij ik veel meer lek. Ook komen er "draadjes" los bij die Contis. Ik trek die er dan maar af...
Die Schwalbe One ziet er nog als nieuw uit na 2000km. Die Contis worden precies ook duurder met de dag. En die reviews zijn vaak gesponserd.
En dan rij ik de volgende dag plat met Schwalbe one :shock:

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 02 mei 2019 23:58

havana schreef: 02 mei 2019 18:22 Zoiets is simpelweg niet te voelen
Leg eens uit.... Waarom zou je dat niet voelen ?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 03 mei 2019 00:07

bve schreef: 02 mei 2019 16:21 Hoe meten jullie grip? Ik kom er wel eens achter als ik wegglij in een bocht, maar dat overkomt me niet vaak. Gaan jullie met elke band weer tot het uiterste in een bocht om dan vast te stellen dat je met net iets hogere snelheid op je plaat ging dan bij de vorige band?
Die meet ik altijd op een redelijk haakse bocht op een klinkerweg hier in de buurt, op een bepaalde snelheid. Dan merk je vanzelf wel hoeveel de band uitbreekt, of niet.

Op vochtige klinkers is de Schwalbe Lugano bijvoorbeeld echt een horror band terwijl van hetzelfde merk de Schwalbe Durano dan als op treinrails door de bocht rijdt. Zowel in droge als natte omstandigheden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mei 2019 08:26

En dat doe je met een motorpak aan? Als de boel uitbreekt dan zal er in nodige gevallen geen houden meer aan zijn.

Dat die Lugano's een ramp zijn in de regen mag duidelijk zijn. Maar het verschil tussen de banden die Havana opnoemt is minimaal en daar ga je niet achter komen welke net iets meer grip heeft. Er zijn immers nog zoveel meer parameters van belang dan enkel de band om goed een gladde bocht door te komen.

Over die rolweerstand, we hebben over verschillen van <5 Watt, dat is onmogelijk om te voelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie