Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuzestress

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 30 apr 2019 23:03

Beste forumleden,
Graag wat banden advies voor iemand die door de bomen het bos niet meer ziet...
Rij sinds begin vorig jaar op een C’dale Synapse. Daar zaten standaard Schwalbe Lugano 28’ banden op. Nu vind ik dat ik toch wel erg vaak lek rijd... 3 lekke banden op 1000km...
En op het interwebs zijn de reviews van de Lugano eerder negatief... tijd voor iets nieuws dus.
Maar ik heb nog nooit zelf banden gekozen, bij mijn voriger fiets liet ik mijn FM er maar wat opsteken wat hij liggen had... en nu weet ik niet waar te beginnen.
Ik ben best fan van die tanned wall tyres, en denk dat dit goed gaat staan op mijn matzwarte fiets... maar ook bij de bandjes met de beige/bruine zijwand is er tegenwoordig veel keus...
Zou ook graag bij 28’ blijven.
Fiets wordt gebruikt voor woon-werk en toertochtjes van 50-100km door de vlaamse ardennen. Dus de staat van de weg kan soms eens tegenvallen...

Ik kwam zelf al bij de Veloflex Master uit... wat zijn de ervaringen hiermee?

Of zijn er betere banden aan te raden op basis van bovenstaande criteria?

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 30 apr 2019 23:23

Ik koers & train zelf op de Veloflex Masters. 1x lek gereden maar toen hadden we een koers over verschillende stroken grof gravel (Dan zoek je het natuurlijk ook wel op...). Wat ik gebruik zijn De Veloflex masters met Michelin Latex biba.

De banden hebben zeer veel grip zowel in natte als droge omstandigheden. De band zelf rolt ook vrij snel maar is niet te meten aan bijvoorbeeld een Vittoria Corsa. Ik vind zelf dat na enkele keren rijden je het verschil snel merkt met bijvoorbeeld een Continental, Vittoria of S-works band.

Een goed alternatief in mijn ogen is de Vittoria Corsa Control. Doet wat hij moet doen, onwijs veel grip in zowel regen en droge omstandigheden. Deze band zou ik wel weg houden bij fijn grind aangezien dit snel in het loop oppervlak gaat zitten.

De Banden van zowel de Vittoria's als de Veloflex banden bestaan uit 2 lagen. Het rubber & het karkas. Het verschil volgens de fabrikanten is dat het bandje soepeler door de bochten gaat, of dit waar is geen idee.

Uiteraard geeft een latex biba ook een iets ander rijdgevoel en deze zou ook lek bestendiger moeten zijn (woorden van de fabrikant, ik vind ze vooral lekker rijden!).

Het belangrijkste blijft toch dat wanneer je je fiets schoonmaakt (vanuit gaande 1x per week) dat je de bandjes checkt op steentjes en dergelijke en zo de kans op lekrijden verminderd. Ook moet je je bandjes natuurlijk op tijd vervangen. Uiteraard is een tanned sidewal mooi. Tot je 1x door de regen rijd en je een half uur staat te schrobben.

Tips voor monteren:
Het monteren van beide banden ging bij mij wel stroef. Dus neem er de tijd voor en houdt wat water met zeep bij de hand (als glijmiddel).
Let er op dat de sidewall niet de binnenkant van je remblokken raakt bij velgremmen. Het zou zonde zijn als je met monteren de tanned sidewall al vies maakt!
Als je echt veel om het uiterlijk van je fiets geeft, met vochtige schoonmaakdoekjes/babydoekjes na elke rit even over je sidewall gaan!

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 30 apr 2019 23:26

De veloflex banden zijn mijn favorieten. Soepel, zacht en grip primeren hierbij. Iets sneller versleten dan bv. de conti's en andere en mogelijk een ietsje minder lekbestendig. Maar gevoelsmatig zijn het heerlijke bandjes.

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 30 apr 2019 23:32

Ik zou zeggen, als je voor lekbestendigheid gaat: Continental Gatorskin. Die heeft donkerbruine wangen die niet zo snel vies worden bij slecht weer. Loopt nog best goed voor zo'n super lekbestendige band.

Een iets snellere en meer opvallende band (voor bij goede omstandigheden) is de nieuwe skinwall variant van de Schwalbe One. Maar die is alleen in 25mm te krijgen.

Je hebt ook nog de Vittoria Corsa Control. Super bollende band, maar slijt relatief snel en is minder lekbestendig en minder goed schoon te houden dan bovengenoemde banden.

Over het algemeen zijn de skinwall uitvoeringen de wat snellere en daarmee minder lekbestendige banden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mei 2019 00:23

iceman1604 schreef: 30 apr 2019 23:03 Zou ook graag bij 28’ blijven.
Waarschijnlijk bedoel je 28 inch (28"), nou dan heb je nog keuze tussen 622, 630 en 635mm. Dat zijn de drie maten binnen het oude historische systeem dat met 28inch werd aangeduid. Bij een moderne racefiets gaat het dan dus om 622mm. Maten staan op de band. We rekenen in mms sinds 1980.... maar velen hebben dat nog altijd niet ontdekt. Voordeel: dat kun je nameten. Uiteraard kun je alleen kiezen voor 622mm banden voor 622mm velgen.
Mijn tip zou zijn Schwalbe One 25- of 28-622. De Schwalbe Durano is het degelijke (maar ook het zwaardere/stuggere) alternatief. Schwalbe Lugano is de el cheapo keuze van de fietsfabrikant. Banden horen helaas tot de restpost bij de opbouw van een (race)fiets.
NB: 28' betekent 28 feet.
Bij deze: graag gedaan.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 mei 2019 08:25

Continental GP4000SII of de nieuwe GP5000, in alles de betere of beste band die er te krijgen is mbt rolweerstand, lekbestendigheid en duurzaamheid.
Zoek het www maar af op reviews en testen...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mei 2019 08:49

@Klimmer: Hij zal 28mm bedoelen.

Ik rij ook met Veloflex Master. Heerlijke bandjes maar niet vanwege de lekbestendigheid.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mei 2019 09:01

scottpch schreef: 01 mei 2019 08:25 Continental GP4000SII of de nieuwe GP5000, in alles de betere of beste band die er te krijgen is mbt rolweerstand, lekbestendigheid en duurzaamheid.
Zoek het www maar af op reviews en testen...
Je bedoelt dat ze die eigenschappen zo goed mogelijk op elkaar hebben afgestemd. Daar zijn ze redelijk in geslaagd, al heeft bijna ieder merk wel een alleskunner die zeer vergelijkbare eigenschappen heeft. Bijvoorbeeld de door @Klimmer genoemde Schwalbe One die er, i.i.t. de Conti, ook in skinwall is.

Veloflex Master zou ik niet adviseren. Fijne band, maar geen alleskunner, eerder een fijnproever. En dus niet lekbestendig.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 01 mei 2019 11:20

@Topic opener,

Als je over een weekje terugkomt en alles moet lezen denk ik dat je keuze stress nog meer is toegenomen. Iedereen zal zijn of haar voorkeur qua band neerzetten waarbij hun de beste ervaring mee hebben.

Van rubber heb ik geen kaas van gegeten, behalve Durex....die zijn ook niet altijd 100% lek bestendig

Nu rijd ik zelf op mijn nieuwe fiets met Schwalde One banden, tot nu toe 2 keer lek gereden *klopt af* Maar als ik nieuwe banden zou willen en ga hier lezen zie ik door al het rubber ook de bomen niet meer ;)

Wat is je budget voor banden? dan kan je misschien ook al wat afstrepen

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 mei 2019 12:08

iceman1604 schreef: 30 apr 2019 23:03.... Daar zaten standaard Schwalbe Lugano 28’ banden op. Nu vind ik dat ik toch wel erg vaak lek rijd... 3 lekke banden op 1000km.....
3 keer lek op 1.000km kan meerdere oorzaken hebben afhankelijk van waar het lek zit.
De buitenband hoeft de oorzaak van het probleem te zijn. Lugao's zijn prima banden waar niets mee mis is.

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 01 mei 2019 13:21

Martin78 schreef: 01 mei 2019 11:20 @Topic opener,

Als je over een weekje terugkomt en alles moet lezen denk ik dat je keuze stress nog meer is toegenomen. Iedereen zal zijn of haar voorkeur qua band neerzetten waarbij hun de beste ervaring mee hebben.

Van rubber heb ik geen kaas van gegeten, behalve Durex....die zijn ook niet altijd 100% lek bestendig

Nu rijd ik zelf op mijn nieuwe fiets met Schwalde One banden, tot nu toe 2 keer lek gereden *klopt af* Maar als ik nieuwe banden zou willen en ga hier lezen zie ik door al het rubber ook de bomen niet meer ;)

Wat is je budget voor banden? dan kan je misschien ook al wat afstrepen
Max 100€ voor een setje.
Alvast bedankt voor alle info. Het maakt het er niet makkelijker om 😁

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 01 mei 2019 13:57

Laatste 9 jaren op Schwalbe One's gereden, nog nooit lek.

Plaats reactie