Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuzestress

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 01 mei 2019 15:32

Ik kom van continental, 3x lek in 1 week.
Was er helemaal klaar mee, nu vittoria corsa controll 28mm. Rijden prima. Nog niet lek mee.

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 01 mei 2019 16:03

scottpch schreef: 01 mei 2019 08:25 Continental GP4000SII of de nieuwe GP5000, in alles de betere of beste band die er te krijgen is mbt rolweerstand, lekbestendigheid en duurzaamheid.
Zoek het www maar af op reviews en testen...
Ik ondervind dat toch niet hoor. Bij mijn ene fiets rijd ik met die contis rond en op andere fiets zitten schwalbes one. Die Contis worden snel vierkant, komen snel kleine scheurtjes in, komen gemakkelijk kleine steentjes in en rij ik veel meer lek. Ook komen er "draadjes" los bij die Contis. Ik trek die er dan maar af...
Die Schwalbe One ziet er nog als nieuw uit na 2000km. Die Contis worden precies ook duurder met de dag. En die reviews zijn vaak gesponserd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 mei 2019 20:16

Ik heb het duitse blad Roadbike van April 2019 er maar eens bijgepakt, daar staat nl de laatste test in van 25mm draadbanden.
Daarin komen de beide Conti's en de Schwalbe One ruim boven de andere merken, waarbij de Cont GP 5000 ruim boven de Schwalbe One en de GP4000SII uitsteekt.
De One en de GP4000SII scoren ong. hetzelfde.
De rest scoort verschillend op lekbestendigheid, rolweerstand en levensduur, niet zo consistent als de eerder genoemde 3 banden.
Even gekeken naar de reclameuitingen in het blad en jawel, op pag.16 een levensgrote advertentie van..... Schwalbe, geen enkele van Conti....
Dat de Conti's na een tijdje vierkant ogen dat klopt helemaal, heeft echter nul uitwerking op het bochtengedrag.
Snel lekrijden van banden had ik met de Schwalbe one tubeless, naast dat het wel tuinslangen leken die ik op m'n velgen had liggen.
Die heb ik dus na 5 ritten eraf gegooid na 2x lek te hebben gereden, en snel weer de Conti's erop gelegd.
Zelfs op mijn Alpenchallenge 01 zit de goedkope Sportcontact van Conti alweer 3 jr, nog geen 1 keer lek.
Voor mij alleen Schwalbe banden op de MTB, niet op de racer.
Maar zoals altijd heeft ieder heeft zijn voorkeur, zoveel smaken, zoveel keuze.
Voor mij, en voor de meesten waar ik mee fiets, van Pensionado's tot de wat jongere garde, zweren bij de Conti's.
TS doe er je voordeel mee.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 01 mei 2019 20:45

scottpch schreef: 01 mei 2019 20:16 Ik heb het duitse blad Roadbike van April 2019 er maar eens bijgepakt, daar staat nl de laatste test in van 25mm draadbanden.
Daarin komen de beide Conti's en de Schwalbe One ruim boven de andere merken,
wij van wc eend, adviseren......

schwalbe het merk staat me niet aan, kan best heel goed zijn maar het klinkt als een flater. Het komt niet snel onder een van mijn fietsen. Als deze banden erop liggen na koop van nieuwe fiets gaan ze er gelijk vanaf, ik rijd er geen km op.

zo daar kan de TS ook misschien iets mee.

vergeet niet dat bandenkeuzes soms compromis zijn; lekker weinig rolweerstand=slijt sneller, veel lek bestendigheid=stugge band.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 mei 2019 20:47

De redactie plant een special over banden. De techneuten doen een serie testen. De advertentie-afdeling maakt het plan bekend bij de diverse merken. De grote jongens onder die merken weten dat ze getest zullen worden. Die plaatsen een advertentie.
Er zit niet persé een oorzakelijk verband tussen de advertentie en het testresultaat.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 mei 2019 22:07

Ieder maakt er maar van wat ie wil, zoals gezegd zoveel smaken, zoveel keuze.
Voor mij is de Conti Gp4000SII nog steeds de benchmark onder de vouwbandjes en ook z'n opvolger gooit hoge ogen, dus voorlopig komt er niks anders onder m'n Scott en Cervelo. ;)

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 01 mei 2019 22:18

Die GP4000SII zijn er alleen niet in Skinwall variant (of heel zeldzaam). De Schwalbe One Skinwall van 25mm is op mijn 19C velgen 28mm breed.

De ideale oplossing voor het veelzijdige gebruik van TS zou denk ik een Skinwall Schwalbe Durano zijn. Die zit tegenwoordig op de Scott Addict, maar is niet retail verkrijgbaar helaas. In 32mm zou ik die in de winter graag op mijn woon-werk fiets hebben.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mei 2019 00:11

Ernie C. schreef: 01 mei 2019 08:49 @Klimmer: Hij zal 28mm bedoelen.
Indien wij allemaal eigen symbolen voor meeteenheden gaan verzinnen, dan wordt het pas echt onleesbaar. :roll:

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 02 mei 2019 12:00

Ok, ik geef het toe, na jaren intensief MTB te hebben gereden heb ik er een banden fetish aan over gehouden.

Maar eerlijk is eerlijk, banden dragen zeer veel bij aan de rijeigenschappen van je fiets. Mijn Cannondale kwam ook met de Lugano banden. Geen lek mee gereden, wel na 1000km versleten (zag het canvas door mijn achterband heen komen). Vond ik redelijk verbazingwekkend, zelfs voor zo'n budget band. De rolweerstand van de Lugano is niet om over naar huis te schrijven. Wat een trage band ! Ook de grip op natte wegen vond ik op het randje.

Goed, mijn ervaringen tot nu...
(lees: mijn ervaringen, kan zijn dat andere mensen een totaal andere ervaring of mening hebben)

De geroemde Continental CP4000s II: snelle band, lichtgewicht, alles kunner, grip op het droge goed, bij vochtige wegen op het randje, versleten na 3000km, dan ga je ook lekrijden (oftewel ik heb 3000km lekvrij gereden) en moet je snel gaan vervangen. Nadeel van deze band vind ik de souplesse/comfort, de band is ook maar 11otpi.

Continental Ultra II: goedkoop, snelle band!, zeker een veel betere kwaliteit dan de Lugano's, doen wat betreft de rijeigenschappen en rijervaring niet echt onder voor de GP4000s vond ik, verslijten wel eerder, na ongeveer 2000km zijn ze op en ga je lekrijden. Zeker een buget tip !

De "gewone" Continental Grand Prix: snelle band, doet zeker niet onder voor de GP4000s II voor wat betreft prestaties, na vele duizenden kilometers nog nooit lek mee gereden (ik rijd 's winters gewoon stug door met deze banden), wel net iets stugger dan de GP4000s II. Als je het hebt over de echte alles kunner, is het deze band wel.

Schwalbe Durano's: zeer duurzame band, zeer goede grip, ook in zeer winterse omstandigheden (vorst), zeker meer rolweerstand dan de bovengenoemde banden. Staat bekend als een lekbestendige band, toch al 2x lek mee gereden. Waarvan 1x in de winter. Comfort van deze band is redelijk horror.

Vittoria Rubino Pro: rijd ik nu 600km op, zeer soepele band 150tpi, met lekkere grip in de bochten (zeker in vergelijk met de Conti's), op vochtige wegen levert het iets aan grip in, toch nog steeds goed genoeg. Slijtage en lekbestendigheid kan ik nog niets over zeggen. Rolweerstand is goed, komt dicht tegen de Gp4000s II aan. Voor mij even geen Conti's meer, ben wel overtuigd van de Vittoria's wat betreft rijeigenschappen (souplesse en comfort, dat vond ik niet van de Conti's).

Als je de Veloflex mooie banden vindt, koop ze als zomerband en wissel ze in de winter of koop de Corsa Control van Vittoria als je iets meer zekerheid zoekt.

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 02 mei 2019 12:14

Continental Ultra II zijn goede banden. Mijn kinderen fietsen hier wedstrijden op. Ikzelf heb Continental CP4000s II en die werden echt snel vierkant. Soms tot stuiteren van het voorwiel. Terwijl ik wel weet hoeveel lucht erin moet.
Ik heb ook Vittoria Rubino Pro Grafeen gehad en die waren toen net op de markt. Snel een scheur in twee nieuwe banden. Misschien is de techniek beter geworden en was dit alleen in het begin.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 02 mei 2019 15:16

Een ander geluid; ik ben van Conti's afgestapt vanwege het feit dat ik daar vaak lek op reed.
Nu al een aantal jaren Schwalbes One's en zijn voorgangers en tot nu toe lekvrij op een knijplek na.
Over scherpe steen gereden. Domme pech en de fabrikant niet aan te rekenen.
...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 mei 2019 16:08

scottpch schreef: 01 mei 2019 22:07 Ieder maakt er maar van wat ie wil, zoals gezegd zoveel smaken, zoveel keuze.
Voor mij is de Conti Gp4000SII nog steeds de benchmark onder de vouwbandjes en ook z'n opvolger gooit hoge ogen, dus voorlopig komt er niks anders onder m'n Scott en Cervelo. ;)
Dat is natuurlijk je goed recht, maar mag ik vragen hoeveel directe concurrenten je zelf getest hebt? Ik denk dan bijvoorbeeld aan

- Schwalbe One
- Specialized S-Works Turbo
- Vredestein Fortezza
- Vittoria Rubino Pro
- Michelin Pro5Race

Plaats reactie