Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

advies gevraagd voor lichte klimwieltjes met Campa body

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 09 jun 2010 00:54

Er zijn gewoon weinig wielen die alle gewenste eigenschappen optimaal combineren.
Eurus is een vrij lage-velg wiel met vrij goede aero eigenschappen, vrij goed gewicht, zeer goede naven en stijf. Ook nog vrij betaalbaar.
Als je er 150-200g wil afdoen moet je al wat meer inleveren op ofwel de stijfheid, ofwel de sterkte van de wielen. Voor jouw gewicht zou ik het niet doen.

Als je voor tubes gaat (en ik begrijp de koudwatervrees wel), kan je bvb. een set handgebouwd met Ambrosio chrono laten spaken met 28-24 spaken, dan kom je rond de 1350 (of iets lager) uit, en ben je een goeie 450 euro kwijt (bvb. met DT naven).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 09 jun 2010 00:59

Niet goedkoop, geen alu, wel clinchers en licht:

- Edge Composites 1.45 Clincher velgen (395 gram) (bijv 24/28 spaaks)
- Sapim CX Ray spaken
- Tune Mig 45 en Mag 150

Alles bij elkaar denk ik zo'n 1150 gram... vrij licht en redelijk aero, ook erg duur ben ik bang...Ben je denk ik al snel zo'n €1800-2000 kwijt..
Gang is alles!!

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 09 jun 2010 01:05

Loos schreef:
Marchisiocorsa schreef: Naast jouw gewicht is ook jouw karakteristiek als rijder van belang. Ben je explosief of meer een rouleur. En misschien heb je een relatief slap frame en moet de wielset daarom stijver zijn (of omgekeerd= stijf frame en je zoekt wat meer comfort door een niet maximaal stijve wielset).

Ikzelf combineer een stijf frame graag met wat meer comfortabele wielen en mijn minder stijve (soms slappe frames) met zwaardere en stijvere wielen.

Gezien jouw lengte in verhouding tot je gewicht ben je waarschijnlijk minder explosief en meer een rouleur type.


Mijn bikekarakteristieken zie je hieronder; het is dus een stijf maar comfortabel frame. Ik heb nu stijve wielen en wil die weer. Ik ben denk ik meer een rouleur, zoals jij dat noemt. Mijn cadans is meestal zo rond de 100-105 rpm, bij beklimmingen zo rond de 70-80 en ik kan "dansen".


Gevoelsmatig denk ik dat de wielen waar jij mee rijdt perfect zijn. Alleen als je echt in gewicht wil met een wielset maar toch stijve wielen wil hebben, dan ontkom je niet aan tubes. Uit ervaring weet ik dat je bij de Marchisio Xarbo Zefir 38 en de T800 38 wielsets tussen 1160 en 1220 gram krijgt die stijf zijn en weinig gewicht aan de buitenzijde hebben (geen probleem voor rijders van rond de 100kg). Dus prettig om te acceleren. Kies je voor hogere velgen (bijvoorbeeld Campa Bora of Marchisio T800 58) dan komt er weer wat meer vlees aan de buitenkant.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 jun 2010 01:17

de zwarten schreef: Als je voor tubes gaat (en ik begrijp de koudwatervrees wel), kan je bvb. een set handgebouwd met Ambrosio chrono laten spaken met 28-24 spaken, dan kom je rond de 1350 (of iets lager) uit, en ben je een goeie 450 euro kwijt (bvb. met DT naven).


@dezwarten: inderdaad, hierdoor was ik geinspireerd geraakt: op http://www.superlight-bikeparts.de staat een setje met Ambrosio Chrono F20, Sapim CX-ray, Tune MIG70/MAG 180 van 1285g, kosten 499 euro.

Vandaar mijn eerdere suggestie om het door jou voorgestelde setje met Ambrosio Excellight SSC te doen, dit scheelt 70g per wiel, dus 1425 g voor de set; de kosten zullen vrijwel gelijk zijn aan de door jou voorgestelde set en het gewicht gelijk aan de campa shamal's, ha ha.

En als we het dan toch over tubes hebben (op dezelfde site): Corima Winium, Tune MIG45/MAG150, Sapim CX-ray 990 gram, kosten 1390 euro. Kijk dat scheelt nog eens!
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 jun 2010 01:25

[quote="Marchisiocorsa"]
Gevoelsmatig denk ik dat de wielen waar jij mee rijdt perfect zijn. Alleen als je echt in gewicht wil met een wielset maar toch stijve wielen wil hebben, dan ontkom je niet aan tubes.

@Marchisiocorsa:
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Vandaar dat ik er ook niet uitkom, en toch stiekem ook tubes in mijn overwegingen meeneem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 jun 2010 07:39

Als je tubes overweeg kijk dan eens in onderstaande tabel naar wat stijvere wielen -> hoe hoger het getal hoe stijver het wiel. Eurus is stijf - net als Sirocco - Hyperon - Dura Ace. Er zijn ook veel slappere wielen op de markt en niet echt geschikt voor jou gewicht denk ik.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 10 jun 2010 12:45

Mijn conclusie is dus dat binnen het alu segment mijn Eurus wieltjes qua stijfheid bij de top horen, en qua gewicht ook, zeker als je prijs/kwaliteit meeneemt.
Om echt gewicht (500g) te besparen zal ik de beurs flink open moeten trekken, op carbon en tubes over moeten en stijfheid in moeten leveren.
Iedereen nogmaals hartelijk bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 jun 2010 14:06

Iedereen bedankt voor de reakties en het meedenken!
Het is Campa Shamal clincher geworden.
Het scheelt (nagewogen) 150g.
Daarnaast overgegaan naar latex binnenbandjes, scheelt ook nog eens 70g (nagewogen).
Mijn Eurus wielen houd ik voorlopig voor het slechtweerseizoen (met EVO Pave bandjes).
Daarnaast de standaard Campa snelspanners vervangen door Tune DC-14; dit scheelt 88g (nagewogen).
Kortom bijna 310g bespaard. Ik denk nog na over een super Record cassette (i.p.v. Record); dit nog scheelt nog eens 24g, maar wel aan roterende massa.

P.S.: de naven met ceramische lagers lopen super mooi; de wielen blijven draaien.
Afbeelding

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 29 jun 2010 14:15

mooi projectje en een flinke winst. de effect van gewichtsvermindering van de "roterende massa" van een cassette is (doordat de massa ongeveer op de as zit) weinig meer dan van niet roterende massa ergens anders in je fiets. van die 70 gram door je biba's zul je een stuk meer merken :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2010 14:18

Oe... roterende massa met een straal van een paar centimeter en een omwentelingsfrequentie van bijna niets, dat schiet lekker op.

Dat verschil van die binnenbanden ga je echt niet merken qua gewicht. Een gewichtsverschil van 150-200 gram valt wel eens te merken. Overigens moet je die latex binnenbanden er wel weer uithalen als je 't hooggebergte in gaat. Als je te veel remt exploderen ze namelijk ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 29 jun 2010 14:22

Een latex binnenband nemen is wel de goedkoopste manier om grammen te winnen.. en 70g is niet slecht in dat opzicht. Cassette is erg duur daarentegen (en weinig inertia idd).

Welke latex biba's heb je trouwens? Vredestein latex weegt ~50 g/stuk. Zijn denk ik de lichtste.

binkie
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:47

binkie 29 jun 2010 14:49

Beetje offtopic maar:
80kg bij 1.90m?
Dan zou ik eens proberen wat af te vallen. Dat werkt veel beter en is goedkoper.

Plaats reactie