Welke keuze en waarom ?
Fulcrum racing 4
Vision Team 35 Comp SL
Gaat om poldertrainingen. Ik vind duurzaamheid belangrijk, evt verkrijgbaarheid van onderdelen en als de wielen stijf zijn is mooi meegenomen.
Budget aero Fulcrum of Vision
Ik fiets sinds juli vorig jaar met de Fulcrum's. Zijn niet de lichtste wielen, maar ong. 5000 km verder nog geen negatieve zaken ondervonden.
Eventuele speling op de naaf is gemakkelijk zelf te verhelpen met een 2,5 mm inbus.
Voordien had ik Fulcrum 3 in gebruik. Schat deze zeker hoger in, al zijn deze qua look iets minder. Ja, het oog wil ook wat...
Mijn madam heeft, na revisie van de lagers, de 3's in gebruik. Draaien nog steeds super.
We hebben op beide wielsets Conti GP 4000 liggen en dat is op het vlak van comfort een grote vooruitgang.
Over de Vision wielen kan ik niets zinnigs vertellen.
Eventuele speling op de naaf is gemakkelijk zelf te verhelpen met een 2,5 mm inbus.
Voordien had ik Fulcrum 3 in gebruik. Schat deze zeker hoger in, al zijn deze qua look iets minder. Ja, het oog wil ook wat...
Mijn madam heeft, na revisie van de lagers, de 3's in gebruik. Draaien nog steeds super.
We hebben op beide wielsets Conti GP 4000 liggen en dat is op het vlak van comfort een grote vooruitgang.
Over de Vision wielen kan ik niets zinnigs vertellen.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Fulcrum racing 4 lijken me goede wielen voor het geld. Er is echter 1 hele grote 'maar'.
Een leerzaam kijkje achter de schermen:
Onlangs nam iemand met deze wielen contact met mij op omdat de velg was beschadigd en hij vroeg wat het kostte om een nieuwe velg te monteren. De leverancier van deze wielen meldde mij dat losse velgen voor deze wielen niet krijgen waren. Sterker: deze Fulcrum 4 wielen kon je niet eens los kopen maar alleen per set! Maar ik had nog een leuke oplossing voor de klant. Bij een zeer bekende webshop had ik gelezen dat het achterwiel 20 spaken telde, dus ik maakte de klant blij met mijn voorstel om een hoge 20 gts velg te gebruiken in combinatie met de naaf. De klant was niet zwaar, dus dat kon zeker wel. Ik had beter kunnen weten. Die webshop had niet goed geteld. Het achterwiel had 21 spaken... Dat doen fabrikanten van merkwielen volgens mij expres (wielen maken met een incourant aantal spaken), juist om te voorkomen dat onderdelen hergebruikt worden.
Dit verhaal geldt in meer of mindere mate voor de meeste merkwielen, maar vooral dus voor de goedkope.
De webshop heb ik inmiddels op de hoogte gebracht van de telfout.
Groeten,
Hans
Een leerzaam kijkje achter de schermen:
Onlangs nam iemand met deze wielen contact met mij op omdat de velg was beschadigd en hij vroeg wat het kostte om een nieuwe velg te monteren. De leverancier van deze wielen meldde mij dat losse velgen voor deze wielen niet krijgen waren. Sterker: deze Fulcrum 4 wielen kon je niet eens los kopen maar alleen per set! Maar ik had nog een leuke oplossing voor de klant. Bij een zeer bekende webshop had ik gelezen dat het achterwiel 20 spaken telde, dus ik maakte de klant blij met mijn voorstel om een hoge 20 gts velg te gebruiken in combinatie met de naaf. De klant was niet zwaar, dus dat kon zeker wel. Ik had beter kunnen weten. Die webshop had niet goed geteld. Het achterwiel had 21 spaken... Dat doen fabrikanten van merkwielen volgens mij expres (wielen maken met een incourant aantal spaken), juist om te voorkomen dat onderdelen hergebruikt worden.
Dit verhaal geldt in meer of mindere mate voor de meeste merkwielen, maar vooral dus voor de goedkope.
De webshop heb ik inmiddels op de hoogte gebracht van de telfout.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Dan ik heb je opmerking op de site van de webshop gelezen Hans
De Fulcrum's, maar ook de Vision's zijn inderdaad alleen maar als setje te krijgen. Aan de andere kant, gezien het prijspunt, zie ik deze wielen als consumables. Mijn ervaring met dit soort wielen is, dat eigenlijk het vrijwiel de zwakke schakel is. Volgens mij kan je dit bij Fulcrum wel vervangen, maar van Vision weet ik het niet zeker.
Ik ben overigens een 90kg rijder, vandaar dat ik een stijf trainingsetje zoek. Mijn Aksium's zijn leuk voor trainingsritjes in de winter in D1, maar nu er weer sprintwerk om de hoek komt kijken is een wat stijver en aerodynamischer trainingswiel wel prettig.
De Fulcrum's, maar ook de Vision's zijn inderdaad alleen maar als setje te krijgen. Aan de andere kant, gezien het prijspunt, zie ik deze wielen als consumables. Mijn ervaring met dit soort wielen is, dat eigenlijk het vrijwiel de zwakke schakel is. Volgens mij kan je dit bij Fulcrum wel vervangen, maar van Vision weet ik het niet zeker.
Ik ben overigens een 90kg rijder, vandaar dat ik een stijf trainingsetje zoek. Mijn Aksium's zijn leuk voor trainingsritjes in de winter in D1, maar nu er weer sprintwerk om de hoek komt kijken is een wat stijver en aerodynamischer trainingswiel wel prettig.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Het is nog niet aangepast op de site van de webshop, zag ik.
Ja, een nieuwe body is waarschijnlijk wel te krijgen (prijs zal niet meevallen).
Voor goedkopere Mavic-wielen zijn vaak wel meer onderdelen (bijv, de velg) te krijgen. Verschilt dus van merk tot merk.
Groeten,
Hans
Ja, een nieuwe body is waarschijnlijk wel te krijgen (prijs zal niet meevallen).
Voor goedkopere Mavic-wielen zijn vaak wel meer onderdelen (bijv, de velg) te krijgen. Verschilt dus van merk tot merk.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Bij 21 spaken is er gewoon een technische reden om dat zo te doen, namelijk rechts 2x zoveel spaken als links om de spanning links in de buurt van die van rechts te krijgen.Maatwielen schreef: ↑25 apr 2019 18:04 CUT
Maar ik had nog een leuke oplossing voor de klant. Bij een zeer bekende webshop had ik gelezen dat het achterwiel 20 spaken telde, dus ik maakte de klant blij met mijn voorstel om een hoge 20 gts velg te gebruiken in combinatie met de naaf. De klant was niet zwaar, dus dat kon zeker wel. Ik had beter kunnen weten. Die webshop had niet goed geteld. Het achterwiel had 21 spaken... Dat doen fabrikanten van merkwielen volgens mij expres (wielen maken met een incourant aantal spaken), juist om te voorkomen dat onderdelen hergebruikt worden.
CUT
zelfde geldt voor 27 (en 24 , maar da's vrij courant)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Kan bij die Visions ook.
Laatst nog gedaan, is wel lastig verkrijgbaar (en heeft vervelend schrapend geluid helaas niet verholpen...)
Ik had in mijn vorige fiets Quattro LG's steken en die bevielen me eigenlijk wat beter...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
En de body op zich gaat niet kapot bij Fulcrum wielen. Het zijn alleen de lagertjes van de body die speling krijgen of echt stuk gaan. Vooral het lagertje aan de buitenkant is nogal gevoelig omdat hier vocht en vuil aan kan.
Het is een prutswerkje, zeker als je ook het binnenste lagertje moet vervangen, maar het kost je nog niet de helft van een nieuwe body.
Als je kwaliteitslagers van SKF ofzo gebruikt is je gereviseerde body beter dan het origineel.
Het is een prutswerkje, zeker als je ook het binnenste lagertje moet vervangen, maar het kost je nog niet de helft van een nieuwe body.
Als je kwaliteitslagers van SKF ofzo gebruikt is je gereviseerde body beter dan het origineel.
Ik heb al dozijnen wielen gehad (oa Fulcrum Zero c17, Ksyrium, Cosmic, Mantel full carbon, Campy Zonda c17, DT, Roval, Tune, ... ) en m'n absoluut favoriete wielset was de Fulcrum Quattro LG.
Die bolden super, superstijf, zijn makkelijk op snelheid te houden. Ook in de bergen moesten ze niet onderdoen voor de Zero's.
Het enige jammere is dat ze eigenlijk 'te min' zijn om op mijn S-Works te steken, anders reed ik er altijd op.
Die bolden super, superstijf, zijn makkelijk op snelheid te houden. Ook in de bergen moesten ze niet onderdoen voor de Zero's.
Het enige jammere is dat ze eigenlijk 'te min' zijn om op mijn S-Works te steken, anders reed ik er altijd op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
[/quote]
Bij 21 spaken is er gewoon een technische reden om dat zo te doen, namelijk rechts 2x zoveel spaken als links om de spanning links in de buurt van die van rechts te krijgen.
zelfde geldt voor 27 (en 24 , maar da's vrij courant)
[/quote]
Ja, klopt.
21 -> 14x body 7x non-body
24 -> 16x body 8x non-body
27 -> 18x body 9x non-body
Bij 21 spaken is er gewoon een technische reden om dat zo te doen, namelijk rechts 2x zoveel spaken als links om de spanning links in de buurt van die van rechts te krijgen.
zelfde geldt voor 27 (en 24 , maar da's vrij courant)
[/quote]
Ja, klopt.
21 -> 14x body 7x non-body
24 -> 16x body 8x non-body
27 -> 18x body 9x non-body
Website: https://www.maatwielen.nl
Plak je er toch andere stickers op♂️swannie schreef: ↑26 apr 2019 06:52 Ik heb al dozijnen wielen gehad (oa Fulcrum Zero c17, Ksyrium, Cosmic, Mantel full carbon, Campy Zonda c17, DT, Roval, Tune, ... ) en m'n absoluut favoriete wielset was de Fulcrum Quattro LG.
Die bolden super, superstijf, zijn makkelijk op snelheid te houden. Ook in de bergen moesten ze niet onderdoen voor de Zero's.
Het enige jammere is dat ze eigenlijk 'te min' zijn om op mijn S-Works te steken, anders reed ik er altijd op.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4