Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gebruiken profs elke keer nieuwe banden of.......

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 21 mar 2019 15:01

Ik zat me van de week aftevragen of profs ook voor elke rit ....nieuwe banden laten monteren. Of gaan ze na bv 1000km(ik noem maar wat) aan de kant.?Dus meerdere koersdagen in gebruik.

Of gebruiken ze juist banden die ze al hebben gebruikt(beperkt en ingelopen) tijdens een training.?

Ik vroeg me dit, af omdat ik altijd zelf ondervind, dat nieuwe banden toch even moeten "inlopen", voor ze echt fijn draaien/aanvoelen.
( Ook al is dat waarschijnlijk met profielbanden eerder een issue dan met slicks.)

Iemand een ... :!:

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 21 mar 2019 15:20

De meeste profs koersen nog altijd op tubes.. Die zullen wel veel frequenter vervangen worden dan de gemiddelde wielertoerist zou doen, maar ze gaan niet voor elke rit nieuwe tubes leggen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 mar 2019 17:19

Er is een klein bedrijf in België (als ik het goed voor de geest haal een eenmanszaak) waar voor meerdere ploegen wielen met tubes gemaakt worden. Die wielen moeten met tubes en al een winter lang drogen en hard worden alvorens ze gebruikt worden.
Wat lek is gaat terug, wat stuk is wordt gemaakt. Aan het front bij de koers komt er een cassette op en zijn ze klaar voor gebruik. Er wordt niet op een wieltje meer of minder gekeken bij grote ploegen. Kleine ploegen weet ik niet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2019 17:24

Volgens mij klopt er weinig van wat je zegt Nee_Nee.

Tubes worden bij de profs gewoon door de mecaniciëns geplakt. Ze gebruiken gewone "stock" tubes zoals Conti, Schwalbe, Vittoria. Meestal vervangen ze ze veel sneller dan wat een wielertoerist zou doen, reken op 500-1000 km. Tubes een winter laten "drogen" is iets uit vervlogen tijden en wordt nu niet meer gedaan.

Een uitzondering is Parijs Roubaix. Dan rijdt het halve peloton op tubes van Dugast, daar zal je wellicht op doelen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 mar 2019 18:00

Google op "Julien De Vriese"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2019 18:02

Das was einmal.

Iedere rustdag in de Tour maken de praatprogramma's een reportage over de mecaniciëns en daar wordt ieder jaar weer getoond hoe zijn zelf hun tubes plakken. Daar hoeven ze echt geen bejaarde voor in te huren, het is geen raketwetenschap.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mar 2019 19:57

@ Nee_Nee , inderdaad de grootste flauwekul. Elke mechanieker van een Pro tour ploeg plakt ca 100 - 150 tubes per seizoen. Dit doen ze o.a. op rustdagen bij meerdaagse wedstrijden of bij aanvang van het seizoen. Tubes repareren doen de Pro tour ploegen sowieso niet , wel worden ze na lekrijden verwijderd om nieuwe tubes te leggen.

In de service course liggen wel voldoende wielen voor speciale koersen zoals RVV of Parijs Roubaix omdat ze niet de tubes speciaal plakken voor deze ritten , en daarna verwijderen voor de standaard tubes.

@ Havana : Dat de ploegen bij een race als Parijs Roubaix diverse tubes rijden van niche merken zoals A.Dugast - FMB komt ook steeds minder voor. Specialized maakt ook goede tubes hiervoor tegenwoordig en sponsor verplichtingen maakt het voor de rijders moeilijker om eigen tubes te kiezen.

Pas nog in Belgie geweest om A.Dugast tubes te halen bij een bekende tube man. ( en vlgs zijn zeggen haalde ene N. Terpstra bij hem ook zijn tubes voor komende Parijs - Roubaix ) terwijl hij in zijn Quickstep tijd gewoon met Specialized tubes reed. Of moest rijden, tis maar net hoe je het brengt. Ik ga in ieder geval Parijs Roubaix kijken of Terpstra inderdaad met de tubes rijdt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 21 mar 2019 20:02

Zouden de teams verschillende soorten banden gebruiken aan de hand van het type etappe, dus qua rolweerstand voor een tijdrit, of een bergrit en een vlakke etappe?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mar 2019 20:42

Martin78 schreef: 21 mar 2019 20:02 Zouden de teams verschillende soorten banden gebruiken aan de hand van het type etappe, dus qua rolweerstand voor een tijdrit, of een bergrit en een vlakke etappe?
Als ik mij niet vergis dan dacht ik dat de toppers voor een tijdrit met andere,( lees lichtere, minder lekbestendig, beter lopend) tubes gebruiken.
Geen idee of ze ook voor de bergetappes met andere tubes rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2019 21:09

Tijdrit en gewone ritten inderdaad verschillende tubes - bij tijdritten soms zelfs clinchers!

Vlak of berg heb ik nog nooit verschillen gezien. Meestal gewoon de standaard tube van ca. 25 mm.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 21 mar 2019 22:05

Van de website van Vittoria, over de (clincher!) Corsa speed:

"Tire choice of professional riders for time trials. Winner of all time trials of 2018 Tour de France, Giro d’Italia and Vuelta a España".

Eigenlijk dacht ik dat vooral Veloflex populair was, maar bovenstaand moet toch eenvoudig te weerleggen zijn als het totale nonsens is?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 21 mar 2019 22:23

havana schreef: 21 mar 2019 21:09 bij tijdritten soms zelfs clinchers!
Maar WAAROM?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie