Gebruiken profs elke keer nieuwe banden of.......
Ik zat me van de week aftevragen of profs ook voor elke rit ....nieuwe banden laten monteren. Of gaan ze na bv 1000km(ik noem maar wat) aan de kant.?Dus meerdere koersdagen in gebruik.
Of gebruiken ze juist banden die ze al hebben gebruikt(beperkt en ingelopen) tijdens een training.?
Ik vroeg me dit, af omdat ik altijd zelf ondervind, dat nieuwe banden toch even moeten "inlopen", voor ze echt fijn draaien/aanvoelen.
( Ook al is dat waarschijnlijk met profielbanden eerder een issue dan met slicks.)
Iemand een ...
Of gebruiken ze juist banden die ze al hebben gebruikt(beperkt en ingelopen) tijdens een training.?
Ik vroeg me dit, af omdat ik altijd zelf ondervind, dat nieuwe banden toch even moeten "inlopen", voor ze echt fijn draaien/aanvoelen.
( Ook al is dat waarschijnlijk met profielbanden eerder een issue dan met slicks.)
Iemand een ...
Er is een klein bedrijf in België (als ik het goed voor de geest haal een eenmanszaak) waar voor meerdere ploegen wielen met tubes gemaakt worden. Die wielen moeten met tubes en al een winter lang drogen en hard worden alvorens ze gebruikt worden.
Wat lek is gaat terug, wat stuk is wordt gemaakt. Aan het front bij de koers komt er een cassette op en zijn ze klaar voor gebruik. Er wordt niet op een wieltje meer of minder gekeken bij grote ploegen. Kleine ploegen weet ik niet.
Wat lek is gaat terug, wat stuk is wordt gemaakt. Aan het front bij de koers komt er een cassette op en zijn ze klaar voor gebruik. Er wordt niet op een wieltje meer of minder gekeken bij grote ploegen. Kleine ploegen weet ik niet.
Volgens mij klopt er weinig van wat je zegt Nee_Nee.
Tubes worden bij de profs gewoon door de mecaniciëns geplakt. Ze gebruiken gewone "stock" tubes zoals Conti, Schwalbe, Vittoria. Meestal vervangen ze ze veel sneller dan wat een wielertoerist zou doen, reken op 500-1000 km. Tubes een winter laten "drogen" is iets uit vervlogen tijden en wordt nu niet meer gedaan.
Een uitzondering is Parijs Roubaix. Dan rijdt het halve peloton op tubes van Dugast, daar zal je wellicht op doelen?
Tubes worden bij de profs gewoon door de mecaniciëns geplakt. Ze gebruiken gewone "stock" tubes zoals Conti, Schwalbe, Vittoria. Meestal vervangen ze ze veel sneller dan wat een wielertoerist zou doen, reken op 500-1000 km. Tubes een winter laten "drogen" is iets uit vervlogen tijden en wordt nu niet meer gedaan.
Een uitzondering is Parijs Roubaix. Dan rijdt het halve peloton op tubes van Dugast, daar zal je wellicht op doelen?
Das was einmal.
Iedere rustdag in de Tour maken de praatprogramma's een reportage over de mecaniciëns en daar wordt ieder jaar weer getoond hoe zijn zelf hun tubes plakken. Daar hoeven ze echt geen bejaarde voor in te huren, het is geen raketwetenschap.
Iedere rustdag in de Tour maken de praatprogramma's een reportage over de mecaniciëns en daar wordt ieder jaar weer getoond hoe zijn zelf hun tubes plakken. Daar hoeven ze echt geen bejaarde voor in te huren, het is geen raketwetenschap.
@ Nee_Nee , inderdaad de grootste flauwekul. Elke mechanieker van een Pro tour ploeg plakt ca 100 - 150 tubes per seizoen. Dit doen ze o.a. op rustdagen bij meerdaagse wedstrijden of bij aanvang van het seizoen. Tubes repareren doen de Pro tour ploegen sowieso niet , wel worden ze na lekrijden verwijderd om nieuwe tubes te leggen.
In de service course liggen wel voldoende wielen voor speciale koersen zoals RVV of Parijs Roubaix omdat ze niet de tubes speciaal plakken voor deze ritten , en daarna verwijderen voor de standaard tubes.
@ Havana : Dat de ploegen bij een race als Parijs Roubaix diverse tubes rijden van niche merken zoals A.Dugast - FMB komt ook steeds minder voor. Specialized maakt ook goede tubes hiervoor tegenwoordig en sponsor verplichtingen maakt het voor de rijders moeilijker om eigen tubes te kiezen.
Pas nog in Belgie geweest om A.Dugast tubes te halen bij een bekende tube man. ( en vlgs zijn zeggen haalde ene N. Terpstra bij hem ook zijn tubes voor komende Parijs - Roubaix ) terwijl hij in zijn Quickstep tijd gewoon met Specialized tubes reed. Of moest rijden, tis maar net hoe je het brengt. Ik ga in ieder geval Parijs Roubaix kijken of Terpstra inderdaad met de tubes rijdt.
In de service course liggen wel voldoende wielen voor speciale koersen zoals RVV of Parijs Roubaix omdat ze niet de tubes speciaal plakken voor deze ritten , en daarna verwijderen voor de standaard tubes.
@ Havana : Dat de ploegen bij een race als Parijs Roubaix diverse tubes rijden van niche merken zoals A.Dugast - FMB komt ook steeds minder voor. Specialized maakt ook goede tubes hiervoor tegenwoordig en sponsor verplichtingen maakt het voor de rijders moeilijker om eigen tubes te kiezen.
Pas nog in Belgie geweest om A.Dugast tubes te halen bij een bekende tube man. ( en vlgs zijn zeggen haalde ene N. Terpstra bij hem ook zijn tubes voor komende Parijs - Roubaix ) terwijl hij in zijn Quickstep tijd gewoon met Specialized tubes reed. Of moest rijden, tis maar net hoe je het brengt. Ik ga in ieder geval Parijs Roubaix kijken of Terpstra inderdaad met de tubes rijdt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15826
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als ik mij niet vergis dan dacht ik dat de toppers voor een tijdrit met andere,( lees lichtere, minder lekbestendig, beter lopend) tubes gebruiken.
Geen idee of ze ook voor de bergetappes met andere tubes rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Tijdrit en gewone ritten inderdaad verschillende tubes - bij tijdritten soms zelfs clinchers!
Vlak of berg heb ik nog nooit verschillen gezien. Meestal gewoon de standaard tube van ca. 25 mm.
Vlak of berg heb ik nog nooit verschillen gezien. Meestal gewoon de standaard tube van ca. 25 mm.
Van de website van Vittoria, over de (clincher!) Corsa speed:
"Tire choice of professional riders for time trials. Winner of all time trials of 2018 Tour de France, Giro d’Italia and Vuelta a España".
Eigenlijk dacht ik dat vooral Veloflex populair was, maar bovenstaand moet toch eenvoudig te weerleggen zijn als het totale nonsens is?
"Tire choice of professional riders for time trials. Winner of all time trials of 2018 Tour de France, Giro d’Italia and Vuelta a España".
Eigenlijk dacht ik dat vooral Veloflex populair was, maar bovenstaand moet toch eenvoudig te weerleggen zijn als het totale nonsens is?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl