Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid aivee sr5 naaf door snelspanners?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2019 17:25

Ik heb een wiel met een aivee sr5 achternaaf.
Het is een type naaf die je zonder tools helemaal uit elkaar haalt. Je trekt gewoon de body van de as.
Dus er wordt niets vastgevezen.

Om het wiel nu als stijf te ervaren moet ik de snelspanners best zeer hard aanspannen. Als ik ze echt hard aanspan is het wiel wel echt goed stijf. Span ik ze maar 'gewoon' op is het wiel gewoon slap.

Is dat normaal bij dit soort naven (die gewoon in elkaar geschoven worden) dat voor een correcte stijfheid dat snelspanner echt hard opgespannen moet worden?

Walter

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 mar 2019 17:56

Ik denk dat je stijfheid en speling op de lagers door elkaar haalt. De enige invloed die een snelspanner kan hebben door hard aanspannen is dat er wat meer druk op de lagers komt zodat deze minder of geen speling meer hebben.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 mar 2019 18:00

Zou niet moeten. Het wiel is misschien stijver als je de snelspanners strak zet, maar de naaf loopt dan vermoedelijk niet goed meer. Hoe lichter de naaf, hoe voorzichtiger je moet zijn met hoe strak je de snelspanner zet. Sommige naven moet je met speling in de fiets doen. Je hoeft dan de snelspanner niet eens zo heel strak te doen om die speling eruit te halen. Als je zo'n naaf spelingsvrij in je frame zet en de snelspanner aanspant dan loopt de naaf niet goed. Doordat de naaf zo licht is, druk je met de snelspanner alles wat in elkaar. Reden te meer om niet met het lichtste van het lichtste te willen rijden..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2019 18:29

Voor de duidelijkheid; ook hard gespannen loopt de naaf zeer mooi.

Met een licht aangespannen snelspanner lijkt het wiel slap - je kan de velg bovenaan zeer eenvoudig lateraal bewegen....je hebt niet de indruk dat er speling zit op de naaf. Ook in de hand lijkt de naaf spelingsvrij. Pas bij hard aanspannen van de snelspanner is het wiel echt goed stijf en blijft mooi draaien.



Walter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 mar 2019 18:42

walter- schreef: 13 mar 2019 18:29 Voor de duidelijkheid; ook hard gespannen loopt de naaf zeer mooi.

Met een licht aangespannen snelspanner lijkt het wiel slap - je kan de velg bovenaan zeer eenvoudig lateraal bewegen....je hebt niet de indruk dat er speling zit op de naaf. Ook in de hand lijkt de naaf spelingsvrij. Pas bij hard aanspannen van de snelspanner is het wiel echt goed stijf en blijft mooi draaien.



Walter
en dan kan je de velg bovenaan niet lateraal bewegen . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2019 18:45

Neen; dan is het wiel echt goed stijf.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 mar 2019 19:08

walter- schreef: 13 mar 2019 18:45 Neen; dan is het wiel echt goed stijf.
Dan is het waarschijnlijk normaal bij dat soort naven. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 mar 2019 10:55

Zoals het in de startpost wordt beschreven , kan theoretisch eigenlijk niet.
De (laterale) stijfheid van een wiel hangt af van:
Naafgeometrie
Aantal en dikte spaken
Stijfheid velg

Spankracht snelspanner is geen onderdeel hiervan en er moet dus iets aan de knikker zijn met de samenstelling van de naaf of de fixering in de uitvalpatten.
Gaan we de velg opzij drukken en observeren WAT er verandert bij naaf en positie naaf in het frame dan kan je mogelijk vaststellen waar de oorzaak in zit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 mar 2019 14:56

Zijn er mensen die nog andere naven kennen waarbij de naaf/body enkel in elkaar geschoven wordt en niets vastgeschroefd?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 mar 2019 17:00

Als alles in elkaar past zonder veel speling en ruimte, dan maakt dat niks uit.
Het kan alleen maar ruimte naaf/as of ruimte as/frame zijn....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mar 2019 17:16

walter- schreef: 14 mar 2019 14:56 Zijn er mensen die nog andere naven kennen waarbij de naaf/body enkel in elkaar geschoven wordt en niets vastgeschroefd?
Hope mono rs trek je zo de body er af.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 14 mar 2019 17:34

Marchisio naven ook (maar die worden helaas niet meer gemaakt)

Plaats reactie