Achterwiel (Fulcrum Quattro Carbon) blokkeert
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Tijdens een fietsrit op de eerste lentedag (op 17 februari!) blokkeerde mijn achterwiel (Fulcrum Racing Quattro Carbon). Er klonk een hart geratel en in no time stond mijn fiets stil. Ik kon niet vinden wat er aan de hand was: de remblokken liepen niet aan, het wiel liep niet tegen het frame aan en de ketting liep soepel over de cassette.
Na wat zoeken en friemelen liep het wiel weer soepel om de as, ik sprong op de fiets en reed verder. Na 100 meter blokkeerde het achterwiel opnieuw. Toen heb ik met inbussleutel 2,5 het kleine stelboutje op de as (zie afbeelding) van het wiel flink aangedraaid en vastgezet. Daarna kon ik mijn tocht voortzetten.
Mijn vragen zijn: kan een Fulcrum wiel blokkeren als de instelbout niet strak genoeg is aangedraaid? En is het mogelijk dat de lagers beschadigd zijn?
Na wat zoeken en friemelen liep het wiel weer soepel om de as, ik sprong op de fiets en reed verder. Na 100 meter blokkeerde het achterwiel opnieuw. Toen heb ik met inbussleutel 2,5 het kleine stelboutje op de as (zie afbeelding) van het wiel flink aangedraaid en vastgezet. Daarna kon ik mijn tocht voortzetten.
Mijn vragen zijn: kan een Fulcrum wiel blokkeren als de instelbout niet strak genoeg is aangedraaid? En is het mogelijk dat de lagers beschadigd zijn?
Laatst gewijzigd door Hans Verstegen op 17 feb 2019 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je de volledige ring waar het inbusboutje in zit aangedraaid of alleen het boutje?
Had het wiel speling?
Zou kunnen dat er een kogel kapot is maar demonteer die naaf maar rap om te zien wat er aan de hand is. Zitten toch industrielagers in dacht ik..
Met de ring stel je de wielspeling in en het boutje dient maar om die ring vast te houden dat ie niet losser komt als het wiel draait. Als die ring te los zit dan heb je gewoon wat speling op je naaf.
Had het wiel speling?
Zou kunnen dat er een kogel kapot is maar demonteer die naaf maar rap om te zien wat er aan de hand is. Zitten toch industrielagers in dacht ik..
Met de ring stel je de wielspeling in en het boutje dient maar om die ring vast te houden dat ie niet losser komt als het wiel draait. Als die ring te los zit dan heb je gewoon wat speling op je naaf.
De ring is bedoeld om de lagerspeling af te stellen, deze gaat rechtsom vaster. Bij te vast draait het wiel stroef. boutje is om dit te borgen.
Lagerspeling controleren door wiel tussen de vingers bij de remblokken heen en weer te bewegen. Pas op bij het boutje, deze draai je snel kapot.
De standaard lagers zijn niet heel goed en aan een kant open. Als ze slecht draaien zijn ze eenvoudig te vervangen door een dubbel afgedicht A merk lager.
Zelf heb ik ook een kapotte veer in de body gehad die een zelfde soort effect geeft.
Lagerspeling controleren door wiel tussen de vingers bij de remblokken heen en weer te bewegen. Pas op bij het boutje, deze draai je snel kapot.
De standaard lagers zijn niet heel goed en aan een kant open. Als ze slecht draaien zijn ze eenvoudig te vervangen door een dubbel afgedicht A merk lager.
Zelf heb ik ook een kapotte veer in de body gehad die een zelfde soort effect geeft.
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Hartelijk dank voor de reacties. Na deze gelezen te hebben en verschillende youtubefilmpjes bekeken te hebben, besloten dat ik hier mijn vingers niet aan ga branden. Fiets naar de fietsemaker gebracht. Deze heeft het wiel uit elkaar gehaald en niets gevonden . 65 euro. Fiets rijdt weer prima.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Een eigenaardig verhaal. Wel klasse om niets te vinden en 65 euro te laten betalen.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik zou eerder denken aan kapotte veertjes in het ratel mechanisme van de body, een industrielager wat kapot gaat en dan het hele wiel blokkeert klinkt onwaarschijnlijk, dat hij daarna zonder wijzigingen weer perfect gaat draaien klinkt als onmogelijk.
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Je reactie is begrijpelijk Maatwielen, maar het bedrag was van te voren afgesproken. Ik heb nu wat meer zekerheid dat het niet weer gebeurd en dat is me het geld waard.
Het is inderdaad een eigenaardig verhaal.
Het is inderdaad een eigenaardig verhaal.
Merkwaardige reactie. Jij doet alleen vrijwilligerswerk? Je bent voor het basisinkomen? Je vindt dat ondernemers heel de dag buigend en hoed afnemend gratis moeten werken? Deze ondernemer niet. Tenzij ik vrijwilligerswerk aan het doen ben.Maatwielen schreef: ↑22 feb 2019 13:32 Een eigenaardig verhaal. Wel klasse om niets te vinden en 65 euro te laten betalen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Iets of wat fietsenmaker heeft zo'n naaf op 20 min volledig uit elkaar en terug in elkaar gedraaid en dan heeft hij zich niet moeten haasten.
Er is blijkbaar niks vervangen dus daar kunnen de kosten ook niet zitten.
Daar dan 65 euro voor vragen komt voor mij toch al dicht in de buurt van afzetterij.
Er is blijkbaar niks vervangen dus daar kunnen de kosten ook niet zitten.
Daar dan 65 euro voor vragen komt voor mij toch al dicht in de buurt van afzetterij.
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Dit was niet het onderwerp.
Klopt,maar je kan wachten op reactie’s als je €65,- aftikt en er is niets gevonden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Dit euvel zelf ook eens gehad. De veer rondom de pallen was gebroken. Klein pielklusje maar prima zelf te doen in korte tijd.