Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DT Swiss PR1400 Dicut 21 Oxic vs. Vision Trimax 25/30/35 KB

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 28 jan 2019 22:12

zijn er hier mensen die ervaring hebben met de DT Swiss PR 1400 Dicut 21 Oxic oftewel de Vision Trimax KB wielen (25/30/35) ? ik zoek zelf een lichte alu wielset voor de klimfiets waar ik ook met wat vertrouwen kan afdalen.
beide zijn alu wielsets met een speciale coating op de remrand. ben erg benieuwd naar de ervaringen met deze remrand alsook of ie zwart blijft en minder slijt dan een gewone alu remrand?

ik heb zelf enkel ervaring met Vision maar rij nog niet lang genoeg met die wielset om er echt een goed oordeel over te kunnen vellen, maar heb er niet meteen te klagen over. hoe zit het over het algemeen met de kwaliteit, stijfheid, naafkwaliteit, onderhoud, etc etc... van DT Swiss en Vision? hoe zit het met wisselstukken? blijven de wielen goed recht?
de Visions zijn wel wat goedkoper dan de DT Swiss set, maar alleen hier op af gaan lijkt me niet het beste.

ik zoek namelijk nog een mooie wielset die goed zou passen bij m'n Cervélo R5 van 2012. ook nog dit, ze moeten ook in het kader passen! :lol: ik rij altijd met Continental Grand Prix 25mm en die zou ik dus ook op een van beide wielsets willen hebben.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 28 jan 2019 22:24

Ik heb de DT's in mijn Cervelo R3 zitten. Vooralsnog prima tevreden over. Remt goed. Nog geen enkele zichtbare slijtage, met iets van 2500km. Nog niet echt veel slecht weer mee gereden. Zouden ze volgens wat andere ervaringen op internet goed moeten kunnen hebben.

Zelf ook altijd wel tevreden over DT qua onderhoudsgemak. Minder tevreden over de boterzachte body's (ervaren bij een andere wielset met DT 240s).

Ik heb begrepen dat de coating wat ehh 'broos' kan zijn en hoewel goed slijtvast, misschien wat gevoelig is voor impact van harde metalen. In de schuur ben ik dan ook erg voorzichtig met andere fietsen en gereedschap en dergelijke.

Heb ze deze winter nog niet buiten gebruikt en ben ook wat voorzichtig om dat ook daadwerkelijk te gaan doen, maar ik heb ze gekocht met de kennis dat ze dat prima aan moeten kunnen.

Ohh en mjin (oudere) R3 heeft vooral in de (3T) voorvork relatief weinig ruimte. Voorheen had ik smallere velgen en pasten 25mm bandjes niet lekker in de vork (te hoog). Deze DT zijn breder waardoor ik goede hoop heb dat 25mm mooier en breder valt waardoor het gaat passen. Nu rijd ik nog met 23mm Schwalbe One (oid) en die vallen ook mooi breed.

Conti is geloof ik traditioneel wat breder, maar als je nu van een relatief smalle velg komt kan het zijn dat bv een 23mm Conti op een 18mm interne velg mooier/breder valt dan een 25mm conti op een smalle.

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 28 jan 2019 23:21

De Vision Trimax 30KB zitten nu een jaar onder de fiets van mijn vriendin. De remrand is nog steeds zwart, ook na paar ritjes in de regen en ook na vakantie in de Alpen.

Naven lopen zeer goed, wielen zijn ook nog kaarsrecht. Ik heb er 25mm Vittoria's omgelegd.

De 30KB zijn wat mij betreft een goede mix: Ze zijn redelijk licht (+- 1500 gram), ze hebben een interne breedte van 19mm, buitenbreedte van 24mm. Alu remrand en volledig zwart (donker) en ook nog tubeless te gebruiken.

Tot op dit moment nog geen spijt van.
Altijd onderweg...

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 29 jan 2019 09:16

nuttige feedback, bedankt. of het zal passen met de banden is nog wat gissen, maar iets bredere velg (intern) zou dus wel moeten helpen.
moet de body (bij beide sets) vaak vervangen worden? wat zijn zo wat de prijzen hiervoor? ohja, zijn ze stil of geven ze een erg klikken geluid?

is er een merkbaar verschil op vlak van remmen? en met welke remblokjes kan je deze speciale remrand het beste combineren?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 29 jan 2019 09:24

Bij de DT krijg je er specifieke blokken bij, Swisstop BXP. Veel gebruikers remmen die eerste set blokken vrij snel op, daarna is dat een stuk minder.

Bij DT zit er het DT ratchet systeem in (zoals in der 350 en 240 naven) Dat kan best luid zijn maar bij mij zit er kennelijk wat dikkig vet in want het valt nu nog reuze mee.

Body zou ik niet direct vervangen maar wel even goed opletten dat je de cassette goed aandraait en 1x per jaar even los maken om te kijken of de cassette niet te ver op de body is ingevreten.

Die Vision set ziet er ook niet gek uit, met 19mm intern breed vs 18 bij de DT. De 21 van DT is lichter, maar lager. Tegenwoordig is er ook een 32mm versie maar die is weer iets zwaarder dan die Vision. De DT wielen zien er wel iets fraaier uit vind ik en kwalitatief zeer betrouwbare naven.

Hoe zijn de prijzen nu? Ik had de DT al een tijdje op het oog en bij een goede prijs een keer gehapt. Ze fluctueren enorm in prijs.

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 29 jan 2019 20:37

Ik heb gewone remblokjes, voor alu remarand geplaatst voor de Vision. Remt echt prima. Wat je gewend bent van alu.

De freehub maakt niet een heel hard geluid... is eerder zachtjes/beschaafd.

Of de body vaak vervangen moet worden..geen idee. Kan ik niks zinnigs over zeggen op dit moment. Vooralsnog geloof ik niet dat dat snel gaat gebeuren.
Altijd onderweg...

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 29 jan 2019 21:17

@wouterf: op een review van Mantel lees ik dan weer dat de body heel erg stil is.

@beiden: maakt het remmen veel geluid overigens?

ik ga de wielen morgen in het echt proberen te bekijken, krijg ik wel een beter beeld dan allemaal internet foto's.

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 29 jan 2019 21:56

Ik kan alleen voor de Vision's praten, maar daar hoor je niks.
Altijd onderweg...

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 29 jan 2019 21:58

Ja ik vind de body ook erg stil, maar aangezien het gewoon het normale ratchet systeem van DT is, vermoed ik dat dat komt doordat er gewoon dik vet in zit. Ik vind het prima (en na jarenlang Campa en DT240 geratel gehoord te hebben is dit heerlijk rustig). Maar als je een dikke ratel wil denk ik dat je gewoon de body er af kan trekken, schoonmaken en met dunnere olie insmeren.

Ik heb in wat afdalingen wel eens wat geluid gehad wat ik bij andere velgen niet had, maar heb dat nog niet voldoende kunnen testen. Verde rnooit iets over gelezen dusik verwacht dat dat meer kwam door wat vuiligheid (misschien wat vettig) of dat de blokjes niet helemaal lekker stonden.

Voor het geld van deze units heb je ook chinese carbon velgen met DT naven, ik vraag mij nog wel eens af waarom ik dat niet gedaan heb ;).

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 jan 2019 08:49

Ik heb de DT set al ruim 4 maanden, zeer tevreden over. Ook al een paar keer in natte omstandigheden gereden en de remrand is nog steeds zwart, ook al schuurde het de laatste rit behoorlijk.

Heb er 26mm banden op zitten en ze rijden heerlijk, de body ratel is niet luid wat me ook al opviel.

Gebruik de remblokken van campagnolo die ook voor de Mille Shamal met zwarte remrand wordt gebruikt en remt uitstekend.

Dus tevreden met de set, alhoewel 4 maanden niet veel is.
YFood !!!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 26 apr 2019 14:22

Hoi,

Ik ben ook wielen aan het kijken en heb oa deze 2 op het oog. Qua specs liggen ze aardig dicht bij elkaar (voor zover ik kan zien). Wat mij opvalt is dat de DT Swiss toch een stukje duurder is dan de Vision.

Wat ik mij afvraag, waar zit dit prijsverschil precies in? Is dit het waard/ga ik dit merken op de fiets (meestal touren op het vlakke/heuvels en soms in de bergen)

Groet,
Chris

IceMaster
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019 10:54

IceMaster 26 apr 2019 14:47

Ik heb de DT Swiss PR1400 Dicut 21 Oxic nu bijna 2 jaar en circa 16.000 km mee gereden. Hieronder mijn ervaringen:

+ punten
-licht
-stijf
-mooi
-25 mm bandjes bollen goed op de velg
-goede naven
-geluid freehub
-lopen erg licht
-remblok consumptie, nog steeds dezelfde blauwe swisstop remblokken !
-remkracht, zeer goed remmende set
-geen geluid bij remmen

-punten
-zwarte remrand bij mij toch redelijk snel aan het slijten, na enkele stevige ritten in de bergen, oa met regen begon de zwarte coating op achterwiel te slijten en kwam het blanke alu tevoorschijn (niet overal). Bij voorwiel niet / nauwelijks slijtage
-tijdens zwaar aanzetten / beklimmingen maken de spaken en / of naven een soort tinkelend geluid, geen idee hoe ik dit kan oplossen.
-bij rijden door de regen soms schurend geluid uit de naven te horen. Schijnt vaker voor te komen bij andere DT swiss gebruikers. Met wat vet kan dit tijdelijk voorkomen worden.

Zou ik de set weer aanschaffen ? Als de remrand echt zwart zou blijven en de spaken / lagers geen geluid zouden maken wel, als er een vergelijkbare set is (prijs / gewicht / looks) zonder deze problemen, dan niet.

Plaats reactie