Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Remblokken ALU/Carbon wielset?

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 14 nov 2018 11:19

Hallo,

Ik rij momenteel met een handgespaakte ALU wielset en rem daarop met de standaard Ultegra R8000 velgremmen met Ultegra rempads.
Volgende lente zou ik een Carbon wielset laten maken. Er werd mij verteld dat je op de carbon velgen niet kan remmen met dezelfde rempads als op ALU (kan ik inkomen).
Maar als ik dan de ALU set als trainingsset ga gebruiken, en de carbon set voor "wedstrijden", dien ik dan steeds van remblokken te wisselen tussendoor?
Als bovenstaande klopt, dan heb ik mijn eigen vraag beantwoord, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat 'jullie' steeds de remblokken gaan wisselen als je van wielen wisselt, of toch?

Ps: Tips over goede carbon remblokken mogen ook altijd gedeeld worden (al is dit waarschijnlijk even persoonlijk als bandenkeuze).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 nov 2018 11:22

Als je op alu remt dan krijg je minuscule alu splinters in de blokken, daarom is het beter om het niet met je carbon blokken op alu te remmen.

Ik wissel inderdaad mijn blokken niet, maar ik wissel ook mijn wielen niet. Ik rij altijd met carbon.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 14 nov 2018 11:23

Wielset wisselen is inderdaad ook blokken wisselen en opnieuw afstellen van de remmen als de velgbreedte van beide set verschilt. Klinkt omslachtig, maar na wat wissels is dit een routineklusje van 10 minuten.

Welke remblokken is inderdaad persoonlijk en ook afhankelijk van de wielset (niet elke carbon remrand is gelijk). De remblokken van het merk van de wielset doen het meestal goed, goede alternatieven zijn de rode campa blokken, reynolds blue pads of swisstop black prince.

Succes!

Gebruikersavatar
danny1909
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 mei 2014 21:04
Locatie: Voorburg

Gebruikersavatar danny1909 14 nov 2018 11:30

Inderdaad blokken wisselen, carbon gebruik ik swissstops blokken voor.
Bianchi Sempre Pro, Merida Big Nine XT edition 2016

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 nov 2018 12:39

Gunther90 schreef: 14 nov 2018 11:19 Hallo,

Ik rij momenteel met een handgespaakte ALU wielset en rem daarop met de standaard Ultegra R8000 velgremmen met Ultegra rempads.
Volgende lente zou ik een Carbon wielset laten maken. Er werd mij verteld dat je op de carbon velgen niet kan remmen met dezelfde rempads als op ALU (kan ik inkomen).
Maar als ik dan de ALU set als trainingsset ga gebruiken, en de carbon set voor "wedstrijden", dien ik dan steeds van remblokken te wisselen tussendoor?
Als bovenstaande klopt, dan heb ik mijn eigen vraag beantwoord, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat 'jullie' steeds de remblokken gaan wisselen als je van wielen wisselt, of toch?

Ps: Tips over goede carbon remblokken mogen ook altijd gedeeld worden (al is dit waarschijnlijk even persoonlijk als bandenkeuze).
Daarop heb ik bij de overstap van alu naar Carbon gelijk 2 wielsets full carbon gekocht. Heb nu alleen nog een alu setje in mijn winterfiets en een alu klim setje voor in de bergen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 nov 2018 18:53

Inderdaad, wielset wisselen is remblokken wisselen.
Ik heb/had heel goede ervaringen met de rode Campagnolo blokken voor carbon remrand. Bestaan ook voor Shimano passing.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 16 nov 2018 08:52

Lcsmet schreef: 14 nov 2018 18:53 Inderdaad, wielset wisselen is remblokken wisselen.
Ik heb/had heel goede ervaringen met de rode Campagnolo blokken voor carbon remrand. Bestaan ook voor Shimano passing.
Dan hebben 'we' het over de volgende blokken? (Eerste online shop genomen die een match gaf met de zoekterm):
https://www.vanillabikes.com/products/c ... 6wQAvD_BwE

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 nov 2018 19:24

Gunther90 schreef: 16 nov 2018 08:52
Lcsmet schreef: 14 nov 2018 18:53 Inderdaad, wielset wisselen is remblokken wisselen.
Ik heb/had heel goede ervaringen met de rode Campagnolo blokken voor carbon remrand. Bestaan ook voor Shimano passing.
Dan hebben 'we' het over de volgende blokken? (Eerste online shop genomen die een match gaf met de zoekterm):
https://www.vanillabikes.com/products/c ... 6wQAvD_BwE
Jawel.
https://www.bike-discount.de/en/buy/cam ... ano-622077
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie