Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Breedte velgen voor tubes

Koereur7
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2018 19:15

Koereur7 06 nov 2018 19:41

Hallo,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum maar nooit geregistreerd, dus bij deze :)
Heb mij trouwens ook een abonnement genomen op het tijdschrift.

De reden waarom ik mij nu registreerde is omdat ik wat advies nodig heb maar kan het niet vinden via de zoekfunctie.

Ik ga een nieuw setje carbonwielen kopen voor tubes, laatste jaren enkel maar clinchers gehad. De tubewielen zou ik enkel maar gebruiken om wedstrijden mee te rijden, trainingen doe ik nog op clinchers omdat het praktischer is.

Nu, de laatste jaren is de trend ingezet van steeds bredere velgen, mijn huidige velgen set, Bontrager Aeolus 3, heeft bijvoorbeeld al een buitenbreedte van 27mm en binnenbreedte van 19,5mm. Ik vroeg mij nu af welke velgbreedte er aangeraden wordt voor tubes van 25mm. Meest voorkomende zijn 23, 25 en 26,5 (rare maat maar het is zo).

Omdat ik niet steeds de remmen zou moeten bijregelen na het wissel van de wielen neig ik het meest naar de 26,5mm maar is dit wel ok voor tubes van 25mm? Wat denken jullie?

alvast bedankt voor de hulp!

Koereur7
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2018 19:15

Koereur7 09 nov 2018 08:36

Aangezien er geen reactie kwam op deze thread heb ik een mailtje gestuurd naar Vittoria en Continental en voor diegene dat het interesseert is volgens hen de perfecte combinatie 25mm velg met 25mm tube.
Het viel me wel op hoe uitgebreid en vriendelijk ze allebei reageerden! Voor tenslotte maar 1 klant en voorlopig maar 2 tubes :)

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 09 nov 2018 09:38

Bij tubewielen heb je alleen een buitenbreedte van de velg en kan in principe bijna alles. Voorheen werden er ook 33mm crosstubes op supersmalle velgen gelijmt. Een bredere velg bij een 25mm tube sluit uiteraard mooier aan. Velgen ongeveer net zo breed als de tube is inderdaad wel het mooiste.

Koereur7
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2018 19:15

Koereur7 09 nov 2018 11:03

Storm-biker schreef: 09 nov 2018 09:38 Bij tubewielen heb je alleen een buitenbreedte van de velg en kan in principe bijna alles. Voorheen werden er ook 33mm crosstubes op supersmalle velgen gelijmt. Een bredere velg bij een 25mm tube sluit uiteraard mooier aan. Velgen ongeveer net zo breed als de tube is inderdaad wel het mooiste.
Bedankt voor de reactie en bevestiging ;) Ik ga voor een setje van 25mm gaan.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 09 nov 2018 14:04

Als de breedte van het stootlint hetzelfde is als die van de buitenmaat van de velg lijkt mij het geen probleem.
WiND 56 - 2020

Plaats reactie