Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies gevraagd: aluminium wielset

Benfietst
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2018 11:51

Benfietst 20 okt 2018 13:20

Hallo Fiets.nl-forum,

Hierbij mijn eerste post. Ik heb al veel gelezen en ervaring opgedaan op het forum. Ecther, nu is toch echt de dag aangekomen dat ik mijzelf ga introduceren en meteen een vraag ga stellen op het forum.

Ik zal voor de geinteresseerden even kort wat info over mijzelf verstrekken: ik ben
22 jaar oud en ben student in het mooie Utrecht. +/- 4 jaar geleden ben ik begonnen met wielrennen nadat ik een mooi oude stalen ros (Giant Peloton superlite, 12 versnellingen, schakelen op de downtube) op de kop had getikt. Mijn eerste twee jaar gebeurde er niet bijzonder veel qua wielrennen. Ik fietste toen 1600-1800 km per jaar. In 2017 begon het fanatiekere wielrennen. Ik had toen voor een scherpe prijs een ZGAN Bulls Harrier 1 (2016), shimano 105 op de kop weten te tikken. Voor de meerderheid van jullie waarschijnlijk geen bijzondere fiets, voor mij een pareltje waar ik toch wel een beetje verliefd op ben! Dat jaar reed ik dan ook +/- 4800 km. Nu had ik begin van 2018 het doel gesteld om in 2019 de Marmotte Alpes te gaan fietsen, met als doel dit binnen 8 uur te doen. Het resultaat: ik ben nog fanatieker gaan fietsen. De teller voor dit jaar is net de 9000 km gepasseerd en met de aanschaf van een vermogensmeter ben ik nog gerichter gaan trainen.

Hoe het er nu voor staat is als volgt: ik ben uiterst tevreden met mijn Bulls Harrier 1. De standaard shimano rs010 wielen heb ik begin dit jaar vervangen voor een mooi 50 mm diep, 25 mm breed full carbon exemplaar uit het verre oosten. Ik ben erg tevreden met deze wielset. Het enige minpunt is dat de laterale stijfheid te wensen overlaat bij hard (heuvel op) sprinten. Ik lig hier verder niet wakker van; dat neem je immers op de koop toe bij een wielset voor de fractie van de prijs van een westerse carbon wielset.

Echter, nu ik de plannen heb om de Marmotte te gaan fietsen (en ook vaker de bergen met de fiets wil bezoeken) ben ik op zoek naar een wielset met aluminium velgrand. Reden hiervoor is de betere remprestaties in nat weer en betrouwbaarheid van de velgrand. Daarnaast wil ik deze wielset ook als slecht weer wielset in Nederland gebruiken (ik fiets voornamelijk binnen op de fietstrainer als het regent, maar soms heb je een tocht gepland waar je niet onder uit komt en dan vind ik het zonde en net wat minder veilig om met mijn carbon wielen de weg op te gaan). De nieuwe wielset dient verder goed stijf te zijn en als het kan enigszins aero (voor zover dit uitmaakt).

Na een hoop research op en buiten dit forum heb ik de volgende wielsets kunnen vinden die in aanmerking komen:
- Fulcrum Racing 3 2018 1599 gram - 399,-
- Fulcrum Racing Zero C17 1492 gram - 425,- 2e hands
- Wheeltec XR31T, CxRay, DT 350 naaf 1548 gram - 495,-
- Wheeltec DT RR511, CxRay, DT 350 naaf 1648 gram - 505,-
- Farsports Alu/Carbon, CxRay, 38mm 1680 gram - 535,-

Overwegingen:
Van wat ik op het forum heb gelezen is de Fulcrum Racing 3 absoluut goed, net als de Racing Zero C17. De Zero kan ik 2e hands voor 425 op de kop tikken. Dit lijkt mij een goede prijs, mits deze in goede staat verkeert. Zouden jullie voor de 2e hands zero gaan of voor een nieuwe Racing 3?

Het nadeel van de Fulcrums is dat je ze weg kan gooien als de velg versleten is. De overige wielen hebben dit niet; daarvan kun je de naven en spaken als het goed is hergebruiken. Verder zijn de overige wielsets meer aero dan de fulcrums, ook al lijkt dit niet bijzonder veel uit te maken bij deze velgdieptes als ik mij niet vergis.

Welke wielset zouden jullie aanraden? Is de Fulcrum Zero kwalitatief beter/heeft deze beter rijeigenschappen dan de andere wielsets. Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het maken van een keuze.

Alvast bedankt!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2018 15:05

Slecht nieuws; je weet denk ik al genoeg over fietsen en wielen dat je de keuze nu zelf kan maken ;-).
Ivm je Chinees wiel: neem het mee naar een fietsen maker en laat hem het wiel nakijken. Kans groot dat de spaakspanning hoger kan en je dus betere stijfheid kan halen.
Heb je ineens ook de reden waarom je niet opnieuw iets Chinees moet kopen....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2018 15:06

Ps: of het 2de hands wiel beter is; je zal moeten gaan kijken..

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 20 okt 2018 15:41

walter- schreef: 20 okt 2018 15:05
Kans groot dat de spaakspanning hoger kan en je dus betere stijfheid kan halen.
Je krijgt echt geen stijver wiel door de spaakspanning te verhogen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 okt 2018 16:01

No brainer: Racing Zero's mits in goede conditie!

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 20 okt 2018 16:21

Indien echt in goeie staat de Racing Zero's. Heb je er twijfels bij, ga dan voor de Racing 3. Zijn eigenlijk even goed, enkel iets zwaarder, maar of je dat echt heel hard gaat voelen, die 54 gram per wiel ...? Futurumshop heeft momenteel trouwens een 2de kans setje Racing 3 staan voor nog geen €230 en met een jaar garantie.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 20 okt 2018 16:23

Sorry, zie net dat die 2de kans set een Campa body heeft, maar dat valt op te lossen. Even contact opnemen met Futurumshop : een neen heb je, een ja kan je krijgen ...
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 okt 2018 16:58

De Zero's zijn natuurlijk prachtig, maar 2e hands is altijd wel een beetje tricky. Begrijp me niet verkeerd, ik heb 1.000+ transacties gedaan via Marktplaats waaronder een 4-tal wielset, maar mijn ervaring is dat wielen vaak mooier voorgedaan worden in advertenties dan in de werkelijkheid. Ik ben te vaak in de auto gestapt om er een klein uurtje later achter te komen dat het echt rommel is (waarbij ik dus ook redelijk 'boos' was op de verkoper die de moeite had kunnen besparen als hij gewoon duidelijk/eerlijk was geweest). Uitspraken als remranden zo goed als nieuw, draaien als een zonnetje, kaarsrecht, alleen ff een likje vet erin varieerden in werkelijkheid van scheef als een hoepel, lagers die op schuurpapier leken, uitgeholde remranden en zelfs een keer tubes die als clinchers verkocht werden ("Dan lijm je ze toch ff, is zo gepiept").

Ondanks dat ik goede ervaringen heb met Fulcrum Racing 1's en andere fabriekssets, gaat mijn voorkeur toch uit naar de Wheeltec wielen. Ik heb nog nooit een setje velgen opgeremd (rij met 5 verschillende wielsets op 3 fietsen), maar feit is dat je makkelijk ff een spaak, velg of naaf kunt vervangen en een wielset hebt die afgestemd is op jou gebruik.

Hoe dan ook staan er geen slechte opties in deze lijst.

Benfietst
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2018 11:51

Benfietst 20 okt 2018 17:00

Bedankt allen voor het eenduidige advies! Het betreft de C17 versie van de Zero's, dus ik ga ze binnenkort bezichtigen. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten behalve de staat van de velgrand?

Bartg, bedankt voor de tip. Ik zal met futurumshop contact opnemen indien de 2e hands Zero's me niet bevallen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 okt 2018 17:24

Begin met de vraag hoeveel kilometer ze gedraaid hebben (komt niet zo nauw, maar de verkoper moet wel een indicatie kunnen geven of het 5.000, 15.000 of 25.000km is).

Vraag of de wielen even gemonteerd kunnen worden in de fiets, zodat je a.d.h.v. de remblokken kunt zien of ze recht zijn en je kunt direct voelen of er speling op zit. Remranden de slijtage (zit er een zichtbare/voelbare kuil in, dan zijn ze redelijk op), evt. door een pinpas er tegen aan te zetten en kijken hoe diep ze zijn. Als er licht door heen komt zou ik ze voor €425 laten staan. Ook opletten of er geen krassen op de remranden zitten (bijv door stoeprandje), dit voel je bij elke omwenteling tijdens het remmen. De naven van Fulcrum zijn top en zouden in principe geruisloos en eindeloos lang door moeten draaien, maar hier verwacht ik niet zo snel problemen.

Een klein slagje of een beetje speling is overigens geen ramp en niet per se een reden om ze te laten staan. Het totaalplaatje net als het gevoel moet gewoon kloppen. Als het een wielergek is met een overschot aan wielsets vind ik iets anders dan zo'n hark die een zoontje heeft die op wielrennen zit.

Overigens vind ik €425 nog wel fiks aan de prijs. Bij Hopmans heb je nieuwe voor €650 en wielen schrijven af als een malle. Als de set 5.000km gedraaid heeft en verder zo goed als nieuw, prima. Maar alles behalve perfect zou ik eerder rond de €250-300 uitkomen.

Benfietst
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2018 11:51

Benfietst 20 okt 2018 17:47

Bedankt voor het uitgebreide en goede advies ypuh! Ik ga de tips toepassen bij bezichtiging en beoordelen of het daadwerkelijk om een ZGAN wielset gaat, of een uitgeleefde wielset..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 okt 2018 21:50

mackersv2.0 schreef: 20 okt 2018 15:41
walter- schreef: 20 okt 2018 15:05
Kans groot dat de spaakspanning hoger kan en je dus betere stijfheid kan halen.
Je krijgt echt geen stijver wiel door de spaakspanning te verhogen.
Op voorwaarde dat de spaken voldoende zijn opgespannen. De moeite dat toch eens na te kijken.

Plaats reactie