Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe One issues - ben ik de enige?

MarcoV
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 sep 2011 18:59
Locatie: Beverwijk

MarcoV 30 sep 2018 19:42

Ik heb dit ook weleens gezien bij een maatje. Zowel voor als achter en de remmen waren zeker niet de oorzaak.
Heb het idee dat het een productiefoutje was.

Gebruikersavatar
Dunc@n
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2015 16:06

Gebruikersavatar Dunc@n 01 okt 2018 13:57

Hier een vergelijkbaar issue gehad met Schwalbe one. Zijwang over een lengte van 15 a 20cm ingescheurt net boven de hieldraad op de rand van de velg. Ik weet zeker dat het niet door de remblokjes komt omdat ik met schijfremmen rij ;) . Ging om een 28mm voorband met ca 6,5 tot 7 bar op Giant PR-2 wielen. Beide banden vervangen door Conti 4 seasons en sinsdien nooit probelem mee gehad

chorusrijder
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 mei 2006 14:26

chorusrijder 22 okt 2018 11:44

rij al een tijdje met schwalbe one. 1 keer problemen mee gehad en toen contact opgenomen met Schwalbe. Kon de band opsturen en deze hebben zij getest. Kreeg geheel kosteloos een nieuwe band. Rij er nog steeds naar volle tevredenheid mee!
steel is real !!!

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 24 okt 2018 07:26

Ik heb bij de Pro One gehad, dat er zich een scheur aan de zijkant over de omtrek ontwikkelde. Ik heb ook contact opgenomen met Schwalbe en het probleem voorgelegd. Ik mocht de band opsturen en heb per omgaande een nieuwe ontvangen inclusief een flesje Docblue dichtmelk. Schwalbe claimde dat de scheur geen kwaad kon, maar uit coulance toch een nieuwe ontvangen. Ik meen me echter te herinneren dat iemand hier op het forum wel degelijk problemen had als gevolg van de scheuren en uiteindelijk een taxi moest nemen om weer thuis te komen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 24 okt 2018 21:02

Klopt, ik laat nog een keer zien hoe dat eruit zag.
Hij was nieuw, ongeveer 350km op gereden.
Deze is overigens ook door Schwalbe vervangen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 24 okt 2018 23:41

Wiliertoerist schreef: 24 okt 2018 21:02 Klopt, ik laat nog een keer zien hoe dat eruit zag.
Hij was nieuw, ongeveer 350km op gereden.
Deze is overigens ook door Schwalbe vervangen.
Ja, inderdaad! Balen, man. Mijn Pro One was ook nog nieuw: ik had er nog geen 200km mee gereden.

ESO
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2016 17:54

ESO 26 okt 2018 13:51

Beste EdRaket3,

Identieke ervaring, maar dan met ZIPP Firecrest 303 in combinatie met Vredestein Fortezza Senso Superiore 25mm. Na 1100 km een klapband gekregen terwijl ik midden in onze fietsgroep reed. Dit ging gelukkig net goed, maar wat bleek de zijwang van de band ter hoogte van de velgrand, was op 9 plaatsen ingesneden.

Futurumshop gaf de aan dat dit een productiefout van de band was. Vredestein heeft de banden en velgen geanalyseerd en het blijkt dat de binnenranden van de ZIPP velgen te hoekig/scherp zijn. Ik test mijn ski's en schaatsen op scherpte door te kijken of ik mijn nagel kan schrapen en het bleek dat dat ook kon ik met de binnenkant van de ZIPP velg ook. Als mijn sk's en schaatsen zo scherp zijn ben ik tevreden, maar de rand die mijn binnenband op zijn plek dient te houden heb ik liever minder scherp.

De radius van de binnenrand van de ZIPP's is niet volgens ETRO. ZIPP en ENVE hanteren geen norm of standaard. Ik ken een voorbeeld van ENVE velgen die binnen 300km de banden deed opensneden en een fietsmaat rijdt op 3T carbon velgen en zijn Continental GP band is afgelopen week geklapt.

Futurumshop gaf aan dat ik moest overschakelen naar Conti 23mm banden om het insnijden te verminderen, maar 23mm was geen oplossing voor mij. Het kostte enige moeite, maar uiteindelijk heeft Futurumshop de velgen teruggenomen.

Let bij de aankoop van carbon velgen heel goed op de radius van de binnenrand. 3T, ZIPP of ENVE zijn dus verre van garantie voor kwaliteitsproducten.

Ik had er niet aan moeten denken als ik die klapband in een afdaling in de bergen had gehad.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 okt 2018 14:15

ESO schreef: 26 okt 2018 13:51Let bij de aankoop van carbon velgen heel goed op de radius van de binnenrand. 3T, ZIPP of ENVE zijn dus verre van garantie voor kwaliteitsproducten.
Op zich best belangrijk omdat een (te) scherpe rand de zijkant van elke band kan insnijden. Het beste is dan om met schuurpapier de scherpe kanten af te ronden. :!: ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ESO
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2016 17:54

ESO 26 okt 2018 15:04

Orlok schreef: 26 okt 2018 14:15
ESO schreef: 26 okt 2018 13:51Let bij de aankoop van carbon velgen heel goed op de radius van de binnenrand. 3T, ZIPP of ENVE zijn dus verre van garantie voor kwaliteitsproducten.
Op zich best belangrijk omdat een (te) scherpe rand de zijkant van elke band kan insnijden. Het beste is dan om met schuurpapier de scherpe kanten af te ronden. :!: ;)
Is dat iets wat je als consument zelf geacht wordt te doen bij velgen in deze prijsklasse... en fixen ze het ook weer voor je als je een schuurfoutje maakt? ;)

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 26 okt 2018 15:57

alliance_0 schreef: 29 sep 2018 23:38 .... Bij mij slijten ze alleen maar naar mate de kilometers vorderen ...
Daar hebben mijn banden ook wel eens last van :)

Verder nooit problemen met ONEs (noch met andere banden van Schwalbe)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 okt 2018 19:23

ESO schreef: 26 okt 2018 15:04
Orlok schreef: 26 okt 2018 14:15
ESO schreef: 26 okt 2018 13:51Let bij de aankoop van carbon velgen heel goed op de radius van de binnenrand. 3T, ZIPP of ENVE zijn dus verre van garantie voor kwaliteitsproducten.
Op zich best belangrijk omdat een (te) scherpe rand de zijkant van elke band kan insnijden. Het beste is dan om met schuurpapier de scherpe kanten af te ronden. :!: ;)
Is dat iets wat je als consument zelf geacht wordt te doen bij velgen in deze prijsklasse... en fixen ze het ook weer voor je als je een schuurfoutje maakt? ;)
Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen handig is om met schuurpapier een (te) scherpe rand af te ronden - alleen het scherpe kantje - maar dan stuur je gewoon de wielen terug en vraagt een ander paar wielen of je geld terug, toch.? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2018 16:33

Probleem is gewoon dat schwalbe op het randje zit, dat hebben ze al jaren en kennelijk hebben ze niet de ervaring van een Michelin of nu ook Pirelli waar dat niet voorkomt.

Daarnaast worden tegenwoordig de brede banden steeds meer op comfort en grip gemaakt en wellicht teveel getest op nieuwe brede (mogelijk ook hookless velgen) Een wat ouder scherpe velg met een verkeerde bandenspanning geeft dan problemen.

Ik heb ook veel problemen gehad met schwalbe banden zowel MTB als race. Op de MTB rijd ik met Michelin en op de racer met Michelin en prirelli behalve tubless. De pro one tubeless zijn topbanden qua grip en comfort en daar heb ik de problemen nog niet mee gehad,

Ik vind het ook geen gezicht op je fiets "schwalbe" Michelin of Pirelli staat toch 10x beter

Plaats reactie